Cestná doprava

Nikola so zeleným vodíkom

Nikola so zeleným vodíkom. Nové (zelené) nákladné autá na vodíkové palivové články, nová nádej pre Nikolu.

Americký startup Nikola je konečne na dobrej ceste uviesť na trh svoje sľúbené nákladné vozidlo s vodíkovými palivovými článkami Tre pre diaľkovú prepravu a rozbieha aj plány týkajúce sa zeleného vodíka. Po rozpačitom začiatku v roku 2014 sa blíži k vízii kamiónov na vodíkové palivové články poháňané zeleným vodíkom.

Vlani v septembri začal výrobca Nikola v Európe predávať batériovo-elektrickú verziu nákladného vozidla Tre pre diaľkovú dopravu. V decembri medzinárodné letisko v Los Angeles prevzalo aj Tre BEV, pričom využilo zľavu 120 000 USD vďaka kalifornskému motivačnému programu. Jo Borrás zo spoločnosti CleanTechnica poznamenal, že nákladné vozidlá Nikola sa orientujú na „masívne stimuly“ v štáte New York, čím sa pripravuje pôda pre budúci predaj v USA.

Nové technológie a trendy naznačujú, že vodík by mohol nahradiť v budúcnosti fosílne palivá. Od roku 2019 postupne vývoj smeruje k udržateľnému vodíku a trh so zeleným vodíkom si získava rešpekt zo strany tvorcov energetickej politiky a iných zainteresovaných strán v oblasti obnoviteľnej energie.

Nikola a Plug Power

Nikola sa od začiatku orientuje viac na zelený vodík pre nákladné autá. V decembri 2022 sa americký startup Nikola spojil s ďalším americkým startupom s palivovými článkami, so spoločnosťou Plug Power, ktorá sa pôvodne zamerala na palivové články pre vysokozdvižné vozíky s nulovými emisiami. Do roku 2020 sa Plug Power upriamil na výrobu vodíka a predstavoval palivové články pre všetky pohony s pomocou zeleného vodíka. Spoločnosť Plug Power sa zaviazala kúpiť v priebehu nasledujúcich troch rokov až 75 vozidiel Tre s vodíkovými palivovými článkami.

Nákladné autá s palivovými článkami spojí so svojimi tankermi na kvapalný vodík a vytvorí tak doručovaciu sieť, ktorá je v súlade s plánmi výrobcu Nikola na zriadenie zeleného vodíkového centra v Buckeye v Arizone. „Spoločnosť Plug Power bola vybraná, aby poskytla svoj plne integrovaný systém skvapalňovania pre projekt, ktorý bude v prvej fáze navrhnutý tak, aby produkoval spočiatku 30 metrických ton za deň a neskôr až 150 metrických ton za deň,“ vysvetľuje spoločnosť Nikola.

Nikola so zeleným vodíkom

Predpokladá sa, že partnerstvo v oblasti dodávok a odberu jej poskytne najmenej 100 metrických ton vodíka denne. Ak pôjde všetko podľa plánu, od spoločnosti Plug Power, ktorá rozširuje svoju sieť na viaceré miesta, bude získavať oveľa viac vodíka. Plug Power uzavrel dohodu o dodávkach zeleného vodíka so spoločnosťou Amazon, ktorá stavia na predchádzajúcej spolupráci s vysokozdvižnými vozíkmi s palivovými článkami (spolupráca sa datuje od roku 2016).

V ďalšom období sa Plug Power zameral aj na prepojenie medzi pobrežnými veternými parkmi a zeleným vodíkom. Spoločnosť nedávno spolupracovala so zelenou H2 firmou Lhyfe na vytvorení systému elektrolyzéra, ktorý vyrába zelený vodík na plávajúcej platforme poháňanej veternou turbínou. Zariadenie v prístave v Saint-Nazaire vo Francúzsku sa považuje za „prvý elektrolyzér pracujúci na plávajúcej plošine v extrémnych podmienkach“.

„Projekt s názvom ,Sealhyfe´ pripravuje pôdu na využitie pobrežných veterných zdrojov, ktoré sa budujú globálne, konkrétne okolo Severného mora v Európe. Prevádzkovaný bude 6 mesiacov na móle, potom 12 mesiacov pri pobreží Le Croisic na offshore testovacom mieste SEM-REV francúzskou inžinierskou školou Centrale Nantes,“ vysvetľuje spoločnosť Plug Power. Memorandum o porozumení medzi spoločnosťami Lhyfe a Plug Power zaväzuje tieto dve spoločnosti do roku 2025 vyvinúť v Európe zelený vodík s výkonom 300 megawattov.

Zelený vodík za 1 dolár

Ťahač Nikola Tre na vodíkové palivové články sa bude sériovo vyrábať v roku 2023. Náklady na zelený vodík naďalej klesajú, pretože dodávateľský reťazec rastie a technológia elektrolyzérov sa zlepšuje. Cieľom programu „Hydrogen Shot“ ministerstva energetiky je znížiť náklady na nefosílny vodík na 1,00 USD za kilogram, čo je 80 % pokles oproti súčasnej úrovni.

V súvislosti so zvyšovaním účinnosti elektrolyzérov prebieha množstvo aktivít. Zaujímavý vývoj v tejto oblasti pochádza od tímu inžinierov z RMIT University v Melbourne v Austrálii. Ten nedávno oznámil, že nasadil zvukové vlny na 14-násobné zvýšenie účinnosti elektrolyzéra. „Vynález ponúka sľubný spôsob, ako využiť bohatú zásobu lacného vodíkového paliva pre dopravu a iné sektory, čo by mohlo radikálne znížiť emisie uhlíka a pomôcť v boji proti klimatickým zmenám,“ tvrdí s nadšením RMIT University.

V ďalšej prezentácii podpory pre nákladné vozidlá s vodíkovými palivovými článkami a iné vozidlá pracuje národné laboratórium ministerstva energetiky Argonne National Laboratory na novom, nákladovo úspornom kompresore vodíkovej čerpacej stanice, ktorý umožňuje efektívnejšie dopĺňanie paliva. Technológiu poskytli firme PDC Machines na ďalšie komerčné spracovanie.

Zdroj
transport.sk
Editor
VIB

Prečítajte si aj

Back to top button