Cestná doprava

Budú autonómne vodíkové ťahače jazdiť už o rok?

Budú autonómne vodíkové ťahače jazdiť už o rok? Ťahač HSV (Heavy Goods Vehicle) s vodíkovým pohonom a autonómnym riadením vyvíja nové britské konzorcium Hub2Hub, ktoré na vývoj prvého samojazdiaceho vodíkového nákladného vozidla na svete získalo vládnu dotáciu vo výške 6,6 milióna libier a začne ho testovať už budúci rok.

Spojenie vodíkového pohonu s autonómnym riadením predstavuje úplne novú generáciu cestnej dopravy a logistiky. Konzorcium Hub2Hub pod vedením spoločnosti Fusion Processing spojilo tieto dve technológie do jedného celku a chce ich čo najskôr dostať na verejné cesty. Hub2Hub verí, že práve komerčná cestná doprava na presne určených pravidelných trasách bude vo verejnej doprave jazdiť skôr ako osobné autá s podobným vybavením.

Participujúce firmy najskôr postavia dvojicu testovacích prototypov s predbežným pracovným označením HSV. V tejto fáze vývoja bude mať prototyp ťahača štandardnú kabínu aj klasické ovládacie prvky. Jazdiť bude úplne samostatne. Volant či pedále budú k dispozícii iba ako poistka pre „vodiča“ prítomného na palube ako dozor pri testovaní.

Druhý prototyp ťahača už nebude mať kabínu. Nahradí ju aerodynamický kryt podvozka s riadiacou jednotkou a prípadnou poistkou pri skúškach na testovacích tratiach bude operátor prepojený s ťahačom diaľkovým ovládaním – čiže bude kontrolovaný na diaľku. Projekt preverí potenciál autonómneho systému úrovne 4. V prípade úspešnej aplikácie už vozidlo nebude potrebovať volant ani vodiča. Aby ťahače HSV fungovali, budú mať na palube lidary, klasické radary, kamerový systém, ultrazvukové snímače a riadenie bude pod kontrolou umelej inteligencie.

Budú autonómne vodíkové ťahače jazdiť už o rok?

„Naše analýzy naznačujú, že segment nákladnej dopravy je miestom, kde uvidíme prvé rozsiahlejšie nasadenie technológie autonómneho riadenia,“ tvrdí Jim Hutchinson, výkonný riaditeľ Fusion Processing, a dodáva, „Hub2Hub dostane pokročilú verziu nášho systému riadenia CAVstar. Ten kombinuje autonómne riadenie úrovne 4 s možnosťou kontrolovať jazdu diaľkovým operátorom, čo zaistí bezpečnejšiu a efektívnejšiu prevádzku vozidiel.“

Testy začnú v roku 2024, pričom hlavný britský maloobchod ASDA bude podporovať potreby koncových používateľov ako strategický partner. Konzorcium Hub2Hub, vedené spoločnosťou Hydrogen Vehicle Systems (HVS), vybralo Centrum pre prepojené autonómne vozidlá (CCAV) ako príjemcu pre spoločný priemysel a projekt financovaný vládou s cieľom ukázať potenciál autonómie v sektore dopravy s bezprecedentnou úrovňou účinnosti, bezpečnosti a úspory prevádzkových nákladov pre logistických operátorov, ako aj poskytnúť nové pracovné príležitosti. Očakáva sa, že projekt si vyžiada celkovú investíciu vo výške 12 miliónov libier.

Spoločnosť HVS už v novembri 2022 predstavila svoj prevratný model vodíkovo-elektrickej hnacej sústavy. Pokračuje na finalizácii dvoch prototypov, ktoré v tomto roku prejdú statickými skúškami a testami v rôznych režimoch a situáciách na polygóne. Automatizované nákladné depá a uzly používané pre technológiu autonómnych vozidiel ponúknu lepšie využitie priestoru, bezpečnosť a efektivitu pre operátorov. Prognózy predpovedajú, že do roku 2035 bude mať 40 % nových predaných áut v Spojenom kráľovstve samojazdiace schopnosti s celkovou trhovou hodnotou pre pripojenú a automatizovanú mobilitu v hodnote 41,7 miliardy libier.

Zdroj
transport.sk
Editor
Spracoval: VIB

Prečítajte si aj

Back to top button