Prémiový pickup: Mercedes-Benz X
Rastúcu popularitu pickupov zachytila aj značka Mercedes-Benz a jej odpoveďou bolo predstavenie novinky s označením X. Tento segment sa tak rozšíril o ďalší zaujímavý model.
Overená spolupráca
Model X vznikol z úzkej spolupráce s konzorciom Renault – Nissan. Konkrétne, z overeného modelu Nissan Navara. Týka sa to exteriéru a viacerých súčastí vozidla, no nemožno povedať, že „X-ko“ je len kópiou Navary s iným logom vpredu. Veľká trojcípa hviezda integrovaná v mriežke chladiča jasne ukazuje, že ide o zástupcu koncernu Daimler, no to nie je jediný rozdiel. Napríklad interiér je jasnou záležitosťou nemeckej značky.
Kožou potiahnutá palubná doska, kožený volant, pohodlné (tiež kožené) sedadlá s dobrým bočným vedením, výduchu klimatizácie, multimediálny systém Comand Online, ovládanie na stredovej konzole, balík výbavy Style – toto všetko evokuje pocit prémiovej triedy. Interiéru chýba len viac odkladacích priestorov. Jednoliata palubná doska pôsobí esteticky zaujímavo, no ponúka iba klasický zatvárací priestor na stredovej konzole, priehradku na dva poháre a „kastlík“ pred spolujazdcom. Čiastočne to zachraňujú odkladacie priestory vo dverách.
Pod kapotou
Motory sú nateraz tiež výsledkom spolupráce s konzorciom Renault – Nissan, dodáva ich francúzska automobilka. „V6-ka“, ktorá dorazí na trh čoskoro, už bude čisto prácou značky Mercedes-Benz. Vráťme sa ale k testovanému vozidlu. Silnejší agregát X 250 d 4MATIC má výkon 140 kW (190 k) a krútiaci moment 450 Nm. Pohon všetkých kolies je pripojiteľný do rýchlosti cca 100 km/h, uzávierka diferenciálu zadnej nápravy a 4×4 Low sú samozrejmosťou. Predsa len, aj keď ide o prémiovú triedu, hlavnou úlohou „X-ka“ je práca, a na tú je toto auto solídne pripravené.
Motor sa s váhou 2,2 tony sa vyrovnáva veľmi dobre, a je kvalitne odizolovaný, takže hlučnosť v kabíne je nízka. Automatickú 7-stupňovú prevodovku by sme označili za spoľahlivý štandard – neohúrila svojou plynulosťou a presnosťou, no na druhej strane pracovala spoľahlivo. Aj prevodovka je zo sesterskej Navary, ale aj tu platí, že „V6-ka“ príde s prevodovkou vyvinutou koncernom Daimler.
Na bežných cestách pôsobí podvozok trochu tvrdšie, v teréne to ale také citeľné nie je. Aj napriek dĺžke cez 5 metrov sa s „ikskom“ dobre manévruje a riadenie pekne kopíruje vašu prácu s volantom. Jazdný komfort síce nedosahuje level, ktorý poznáme z osobných vozidiel značky Merecedes-Benz, ale to od neho ani nemožno očakávať. Z pohľadu jazdných vlastností X spĺňa štandard, ktorý sa od neho očakáva.
Verdikt
Ak si od modelu X sľubujete luxusnú limuzínu s prepychovou výbavou, mali by ste sa radšej zamerať na koncernové SUV-čka. Ak hľadáte spoľahlivého partnera na prácu, ktorý okrem výkonu poskytne aj príjemné pracovné prostredie, ste na správnej adrese. Asi najväčším otáznikom zostáva cena X. Model začína na úrovni 36 990 eur s DPH, no s príplatkovou výbavou cena rastie. Nami testovaná verzia mala katalógovú hodnotu 59 360 eur s DPH.
Vozidlo | Mercedes-Benz X 250 d 4MATIC |
Motor | 250 d |
Prevodovka | 7-stupňová automatická |
Zdvihový objem valcov | 2 298 cm3 |
Max. výkon | 140 kW (190 k) pri 3 750 min-1 |
Max. krútiaci moment |
450 Nm pri 1 500 – 2 500 min-1 |
Max. rýchlosť | 176 km/h |
Spotreba udávaná výrobcom | 7,9 l/100 km |
Spotreba v teste | 8,9 l/100 km |
Rozmery (d x š x v) | 5 340 x 2 113 x 1 819 mm |
Ložná plocha korby | 2,48 m2 |
Rázvor | 1 632 mm |
Prevádzková hmotnosť | 2 234 kg |
Najväčšia prípustná celková hmotnosť |
3 250 kg |
Cena testovaného modelu | 59 360 eur s DPH |