Ministerstvo dopravy uvoľnilo peniaze na martinskú diaľnicu
Zazmluvnenie dopravných projektov stúpa.
„V praxi to znamená, že ministerstvo dopravy ako Riadiaci orgán OPD uzavrie zmluvu o poskytnutí nenávratného finančného príspevku so žiadateľom, v tomto prípade s Národnou diaľničnou spoločnosťou, aj pred prijatím rozhodnutia EK o potvrdení pomoci a následne prepláca oprávnené výdavky,“ vysvetlil minister J. Počiatek. Ministerstvo dopravy tento systém využíva len pri projektoch, pri ktorých existuje odporučenie od expertov JASPERS (odborníci EK a Európskej investičnej banky) a je reálny predpoklad schválenia týchto projektov.
Po zazmluvnení martinského úseku diaľnice D1 sa celkové zazmluvnenie (kontrahovanie) v Prioritnej osi č.2 (diaľnice TEN-T) v rámci OPD zvýšilo o 6,5 percenta na 726,6 mil. eur. Celková kontrahácia OPD sa od mája tohto roku zvýšila o 168 mil. eur a v súčasnosti predstavuje 2,2 miliardy eur. Okrem projektu Dubná Skala-Turany boli v posledných piatich mesiacoch zazmluvnené napr. tieto projekty: terminál intermodálnej prepravy Košice, prieťah Prešovom, sanácia cesty Veľký Krtíš-Pôtor, či niekoľko projektových dokumentácií na modernizáciu železničnej trate za Žilinou. V najbližšom období pripravuje ministerstvo dopravy zazmluvnenie týchto projektov: modernizácia železničnej trate v úsekoch Zlatovce – Trenčianska Teplá, Beluša – Púchov, diaľničný úsek D1 Hubová – Ivachnová, výstavba terminálu intermodálnej prepravy Bratislava, pokračovanie vo výstavbe obchvatu Galanty, rekonštrukcia cesty I/15 Sedliská – Holčíkovce.
Fázovanie: veľká výzva
Ide o tieto projekty: D1 Hubová – Ivachnová, D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, D3 Svrčinovec – Skalité, D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno.
Predstavitelia EK (DG Regio) uvítali aktivity slovenského ministerstva dopravy s tým, že slovenské návrhy na fázovanie napĺňajú ich technické požiadavky.
– projekt musí mať dve technicky a finančne oddeliteľne časti
– prvá fáza musí byť pripravená na používanie do marca 2017
– druhá fáza projektu musí spĺňať podmienky oprávnenosti pre financovanie z nasledujúceho programového obdobia.
Prvá fáza musí byť pripravená na používanie do marca 2017, pričom ale náklady, ktoré vzniknú od januára 2016 do marca 2017 budú pokladané za neoprávnené a teda musia byť zaplatené zo štátneho rozpočtu. Zároveň ale druhá fáza projektu môže isť sčasti paralelne s prvou, môže sa začať už v januári 2014 a výdavky budú platené už z nového programového obdobia. K schváleniu fázovania jednotlivých projektov sa Brusel vyjadrí v priebehu schvaľovania zmluvy o nenávratný finančný príspevok. Presné detaily fázovania diaľničných projektov sa budú môcť určiť až po vyhodnotení verejného obstarávania a uzatvorenia zmluvy o dielo. Rokovania o železničných projektoch budú predmetom rokovaní v prípade potreby počas ich schvaľovania.