V USA budú rozoberať jednu z najväčších lietadlových lodí

Do prístavu v americkom Brownsville smeruje vyradená lietadlová loď, určená na zošrotovanie.

Rozoberanie bývalej lietadlovej lode USS Constellation bude najväčším projektom tohto druhu v Spojených Štátoch. Doteraz držia rekord lode USS Saratoga a USS Forrestal, ktorú do prístavu Brownsville dopravili vo Februári. Onedlho bude prekonaný.

Loď USS Constellation začali stavať v roku 1957 v lodeniciach v Brooklyne (New York). Bola druhou loďou triedy Kitty Hawk. Do prevádzky bola uvedená v roku 1961, vyradili ju v roku 2003. Zo základne v San Diegu ju dopravili do zariadenia pre vyradené plavidlá v meste Bremerton. Ďalšie dve takéto zariadenia sú vo Philadelphii a v Pearl Harbour na Hawaji. Nachádzajú sa v nich všetky vyradené plavidlá amerického námorníctva. Niektoré sú určené na rozobratie, iné napríklad na predaj iným štátom, darovanie do múzea alebo slúžia ako ciele pri námorných cvičeniach. Niektoré lode sú uschované a povolané späť do služby v prípade potreby.

Spoločnosť International Shipbreaking, ktorá bude USS Constellation rozoberať, plánuje odtiahnutie lode na koniec tohto leta. 62 000 tonová Connie, ako znie jej prezývka, má pred sebou dlhú cestu. Mesto Bremerton (štát Washington), kde sa loď momentálne nachádza, leží v tesnej blízkosti Seattlu, na severozápade USA. Sídlo Internatioinal Shipbreaking v Brownsville (v Texase) je zase na juhu krajiny. Samotná cesta podľa odhadov zaberie 110 až 125 dní.

Pri rozoberaní Forrestalu a Saratogy dostali spoločnosti, ktoré lode recyklovali, symbolický jeden cent. Za  rozobratie Constellation zaplatí americké námorníctvo 3 milióny USD, a to práve vďaka vzdialenosti, ktorú musí firma s loďou prekonať, kým ju dotiahne na miesto, kde ju rozoberie. Do Brownsville by Constellation mala doraziť niekedy v Decembri 2014. Len pre porovnanie, loď Forrestal ťahali z Philadelphie do Brownsvillu iba dva týždne.

Rozoberanie lode bude trvať približne dva roky. Viceprezident International Shipbreaking, Robert Berry, odmietol prezradiť, aké sú očakávané zisky z predaja ocele a komponentov, ktoré sa pri rozoberaní získajú. Oceľ získaná rozoberaním môže putovať do spracovateľských závodov v Texase, Mexiku alebo kdekoľvek na svete, kde po nej bude dopyt. „Nevieme kde skončí,“ vyhlásil Berry. „Trh sa mení z mesiaca na mesiac.“

Zvýšený počet lodí, ktoré sa majú v Brownsville demontovať, spôsobil aj zvýšený dopyt po ľuďoch, schopných vykonávať takéto práce. Podľa Berryho našťastie nie je o takýchto ľudí v Brownsville núdza.  „Je tu dostatok schopných ľudí. Podobné práce robíme v tejto oblasti od polovice 60. rokov. Mnoho ľudí si v tomto obore získalo skúsenosti.“

Podľa Berryho uprednostňuje námorníctvo spoluprácu s viacerými recyklačnými spoločnosťami, preto má v prístave zmluvy hneď s tromi. Na rozobratie čakajú aj ďalšie vyradené plavidlá, práce preto bude viac než dosť. Okrem International Shipbreaking má US Navy zmluvy so spoločnosťami All Star a ESCO. Každá z troch spomínaných firiem dostala jeden kontrakt, o ďalšie, ktoré prídu v priebehu piatich rokov, budú medzi sebou bojovať.

Okrem Constellation má námorníctvo ďalšie štyri lode: Kitty Hawk, Independence a Ranger, ktoré sa nachádzajú v Bremertone, a loď John F. Kennedy, kotviacu vo Philadelphii. Kitty Hawk zatiaľ slúži ako rezervná loď, John F. Kennedy by mala putovať do múzea. Independence a Ranger budú rozmontované. Berry si myslí, že príchod každej z nich do Brownsville bude špecifický, s nádychom histórie a s láskou, ktorú k nim prechovávajú vojaci, ktorí na nich slúžili.

 

transport.sk, foto: navy.mil

Podobné články