Volkswagen Multivan – pokračovateľ tradície
Volkswagen Multivan je na trhu už viac ako 70 rokov a za ten čas sa z neho stala legenda. V súčasnosti jeho smerovanie určuje modelový rad T6.1, ktorý zákazníkov zaujíma napriek tomu, že známy je už aj jeho nástupca.
Tým bude nový Multivan, no my sme sa v redakčnom teste zamerali na ten súčasný. Po facelifte v ňom nastala malá digitálna revolúcia, badateľná najmä vďaka digitálnemu štítu palubnej dosky alebo v našom prípade 9-palcovej dotykovej obrazovke multimediálneho systému Discover Media Pro, no nezabúdajme ani na fakt, že vozidlo je schopné komunikovať s okolitým svetom pomocou internetového pripojenia.
Pohodlie pre cestujúcich
Testovaný Multivan bol ukážkou toho, že na platforme úžitkového vozidla je dnes možné postaviť luxusné, priestranné auto, s ktorým vás cestovanie baví. K bohatej sériovej výbave sme mali k dispozícii napríklad vyhrievané čelné sklo s tlmením hluku, veľmi praktickú integrovanú detskú sedačku, nezávislé kúrenie aj s prihrievaním motora alebo trojzónovú elektronickú klimatizáciu. A to sme vymenovali iba niektoré z celej palety doplnkov.
Radosť z cestovania
Podstatnejšie ako ich súhrn je to, že z cestovania vytvárajú príjemnú činnosť. Cesta z Bratislavy do Košíc vďaka skvelému komfortu ubehla extrémne rýchlo. S príjemným podvozkom a kráľovským vnútorným priestorom je o pohodlie postarané a nechýbal ani výsuvný stolík, ktorý sa dá využiť na čokoľvek, čo vám napadne.
Oproti minulosti sa podstatne jednoduchšie manipuluje s otočnými sedadlami v druhom rade, takže či už sa rozhodnete pre konferenčné sedenie oproti sebe alebo klasické dva rady sedadiel za sebou, zmena je rýchla a jednoduchá.
Aj posuvná lavica v treťom rade poskytuje príjemné, komfortné sedenie, z operadla stredového sedadla si navyše môžete vytvoriť opierku a pod každým z trojice sedadiel nájdete úložný priestor vo forme vysúvacích šuplíkov, prístupných tak spredu ako aj z batožinového priestoru. Sedenie na všetkých sedadlách vo vozidle spríjemňuje poťah z mikrovlákna ArtVelours, vytvárajúci pocit prémiového komfortu. Mimochodom, sedadlá v oboch radoch sa dajú sklopiť tak, že vám z nich vznikne improvizovaná posteľ.
Veľkosť batožinového priestoru závisí od toho, kam si posuniete tretí rad sedadiel. Posuvné koľajničky ponúkajú nespočetne veľa rôznych riešení a v prípade potreby sa sedadlá dajú samozrejme vybrať aj úplne.
Myslí aj na vodiča
Aj vodič sa môže tešiť na pohodlie, o ktoré sa počas šoférovania popri pohodlnom sedení stará množstvo asistenčných systémov a 7-stupňová dvojspojková automatická prevodovka DSG. Nechýba veľký počet odkladacích priestorov s výnimkou jedného, ktorý v Multivane nenájdete zámerne. Tým je stredová konzola, ktorá tu nie je, pretože Multivan chce byť priestranný a umožniť jednoduchý prechod z predných sedadiel dozadu a naopak.
Tri verzie TDI
Multivan T6.1 môžu poháňať tri výkonové verzie dvojlitrového dieselového motora TDI, na Slovensku je však v ponuke iba jedna – tá najsilnejšia s výkonom 150 kW resp. 204 k. Ak sa pýtate, či 204 k nie je pre plne naložený Multivan málo, odpoveď je áno aj nie. Pri bežnej jazde mu takýto výkon úplne postačuje a nemá problém ani s diaľničnými rýchlosťami. Kde mu však výkon chýba, je pružné zrýchlenie pri predbiehaní. Tu by to chcelo väčšiu svižnosť.
Bohužiaľ, výkon musel ustúpiť emisiám. Nechýba tiež pohon všetkých kolies 4MOTION. Cestu Bratislava – Košice a späť sme južnou trasou cez Nitru, Lučenec a Rožňavu absolvovali s výbornou spotrebou 7,9 l/100 km, pričom jediným obmedzením bola diaľničná rýchlosť 120 km/h; pretože sme s úžitkovými vozidlami zvyknutí jazdiť úsporne. Snáď nám to odpustíte.
Tento alebo nový?
Motoristický svet len nedávno žil svetovou premiérou nového Multivanu, preto je na mieste otázka, či si kúpiť verziu T6.1 alebo počkať na novinku. Čo môžeme s istotou povedať je, že kúpou súčasnej generácie si určite nekupujete staré auto, ktoré by bolo za zenitom. Práve naopak, Multivan T6.1 sa po facelifte zdigitalizoval a spĺňa všetky požiadavky na konektivitu, asistenčné či bezpečnostné systémy.
Vozidlo | VW Multivan T6.1 |
Motor | 2,0BiTDI 4MOTION |
Druh paliva | diesel |
Prevodovka | 7-stupňová automatická DSG |
Zdvihový objem valcov | 1 968 cm3 |
Max. výkon | 150 kW (204 k) pri 3 800 – 4000 min-1 |
Max. krútiaci moment | 450 Nm pri 1 400 – 2 400 min-1 |
Max. rýchlosť | 198 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 10,3 s |
Kombinovaná spotreba udávaná výrobcom | 7,5 – 7,2 l/100 km |
Kombinovaná spotreba v teste | 7,9 l/100 km |
Plocha batožinového priestoru | 4,3 m2 |
Rozmery (d x š x v) | 4 904 x 2 297 x 1 990 mm |
Rázvor | 3 000 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 195 kg |
Celková hmotnosť | 3 080 kg |
Základná cena testovanej verzie | 54 828 eur s DPH |
Cena testovaného modelu | 76 968 eur s DPH |