Toyota Hilux – inšpirovaná Dakarom, stvorená pre dobrodružstvo
Toyota Hilux – inšpirovaná Dakarom, stvorená pre dobrodružstvo. Legenda s menom Toyota Hilux dobýva cesty-necesty už viac ako 55 rokov. Od roku 1968 si tento pick-up prešiel ôsmimi generáciami, z ktorých posledná z roku 2015 prešla dvoma modernizáciami. Hilux si podmanil aj legendárny Dakar.
Tím TOYOTA GAZOO Racing s jazdcami Nasserom Al-Attiyahom a Mathieuom Baumelom si pripísal tri víťazstvá v rokoch 2019, 2022 a 2023 s kultovým modelom GR DKR Hilux. Na vlne víťazstiev na Dakare prišiel do Európy v roku 2022 absolútny vrchol sériovej výroby – Toyota Hilux GR SPORT. Aký kúsok rely duše v sebe skrýva tento model?
Najpredávanejší a najpopulárnejší
Toyota Hilux je najpopulárnejší a zároveň najpredávanejší úžitkový pick-up na svete. V roku 2022 sa dokonca umiestnil, s počtom 632 500 predaných kusov, na šiestom mieste najpredávanejších áut sveta bez kategorizácie, čo oproti roku 2021 bol nárast o 13 %. Hilux bol navrhnutý a otestovaný tak, aby dokázal fungovať v tých najextrémnejších podmienkach na svete. Aj preto je tak veľmi obľúbený, nie len v off-road komunite. Vo svete je využívaný v rôznych odvetviach.
Zaujímavým príkladom je aj horská záchranná služba v škótskom mestečku Killin, ktorá sa v drsných podmienkach škótskych hôr spolieha na pick-upy Hilux s pohonom 4×4, ktoré im umožňujú bezpečne prepravovať záchranárov a vybavenie do tých najvzdialenejších a najnebezpečnejších oblastí. No pre Hilux nie je neznáme ani „strieborné plátno“. Čierny Hilux 4×4 SR5 Xtracab z roku 1985 bol v legendárnom filme Návrat do budúcnosti autom snov Martyho McFlya.
No a samozrejme netreba zabúdať ani na legendárnu reláciu Top Gear, kde si Toyota Hilux užila svoje. Niekoľkokrát bojovala doslova o prežitie. Zapálili ju, utopili v mori, ničili demolačnou guľou a zhodili na ňu karavan. Toto všetko zvládla, no vydržala aj ten absurdný pokus, keď ju umiestnili na strechu výškovej budovy, ktorú následne odpálili, aby nakoniec zistili, že po páde s budovou ju dokázali stále naštartovať a pohnúť sa. Aj preto ju právom nazvali nezničiteľnou.
Viac než len obyčajný pick-up
Toyota Hilux GR SPORT je viac než len obyčajný pick-up. Poháňa ho osvedčený a silný 2,8-litrový naftový štvorvalec s výkonom 150 kW (204 koní) a krútiacim momentom až 500 Nm dokáže vyvinúť veľmi účinný ťah už od nízkych otáčok. Plný výkon dosahuje už pri 1600 otáčkach. Motor znie mohutne a je trochu hlučnejší, ale akonáhle zabuchnete dvere, počas jazdy vôbec neruší. Rušiť vás môže začať skôr vyššia rýchlosť na diaľnici, kedy sa prejaví horšia aerodynamika. GR SPORT verziu si viete zaobstarať len so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Ak chcete mať radenie vo vlastných rukách, máte k dispozícii pádla pod volantom.
Objem 80-litrovej palivovej nádrže vám postačiť na približne 700 až 800 km podľa štýlu jazdy. Nám sa podarilo udržať spotrebu počas testu na okresných cestách okolo 8 litrov. Na diaľnici pri 110 km/h to bolo 8,4 litra a pri 130 km/h o 2 litre viac. V meste sme sa „s ľahkou nohou“ pohybovali okolo 9,5 litra, čo sú skvelé hodnoty na tak veľké a ťažké auto.
Všade dobre, v teréne najlepšie
V teréne nás však oveľa viac, ako spotreba, zaujímali jazdné vlastnosti. Hilux je primárne poháňaný zadnou nápravou (H2). K dispozícii je aj pohon všetkých 4 kolies pri vyššej rýchlosti (H4) alebo pohon 4 kolies pri nižšej rýchlosti (L4).
Prípadne je možné využiť zadný samosvorný diferenciál (LSD) a systém aktívnej regulácie trakcie. Prechodom cez náročnejší terén vám určite pomôže aj impozantná svetlá výška 310 mm, vynikajúca krížiteľnosť náprav a prechodové uhly – 29° nájazd, 23° prejazd a 26° výjazd. Ak sa rozhodnete brodiť cez rieku, tak to môžete skúšať bez obáv až do hĺbky 700 mm.
Hilux je postavený na robustnom rebrinovom ráme, vpredu s nezávisle zavesenými kolesami a vzadu listovým pružením, ktoré trochu uberá na komforte z jazdy, čo bolo cítiť hlavne pri nenaloženom aute po asfaltkách. Stačí ho však mierne naložiť či už nákladom alebo posádkou a komfort jazdy sa zmení k lepšiemu. Maximálna nosnosť nákladu na korbe je 1 tona s možnosťou ťahať brzdený príves až do 3,5 tony. Verzia GR SPORT má ako jediná predné a zadné jednokomorové tlmiče, ktoré priniesli zlepšený tlmiaci výkon, životnosť oleja a celkovo lepšie jazdné vlastnosti a komfort posádke. Jazda s Hiluxom bola naozaj zážitok.
Spojenie funkčnosti a komfortu
Športové predné sedadlá v kombinácii čiernej kože a semišu s kontrastným červeným prešívaním boli vynikajúce a patria k absolútnej špičke v kategórii. Celá kabína a prístrojová doska pôsobí veľmi dobre, všetko je intuitívne usporiadané a ľahko dostupné. Toyota zostala verná mechanickým tlačidlám a ovládaniam čo je pri takomto pracovnom pick-upe veľmi praktické. Dizajnový paket GR SPORT dodáva interiéru športový nádych vďaka hliníkovým pedálom, jemnému modrému ambientnému osvetleniu, ktoré dodáva interiéru príjemnú atmosféru.
Prekvapil nás kvalitný audiosystém JBL s technológiou CLARiFi od spoločnosti Harman. Perfektne ozvučil celú kabínu kvalitným a čistým zvukom so silnými basami. Naopak, multimediálny systém Toyota Touch® 2 s jednoduchou grafikou, ktorý sa zobrazoval na stredovom 8″ displeji s mechanickými tlačidlami, pôsobil už mierne zastarane, aj keď po funkčnej stránke fungoval bezchybne. Kokpit stále s analógovými budíkmi je prehľadný a ľahko čitateľný.
Obsahoval všetky potrebné ovládacie prvky na aké je vodič z moderných áut bežne zvyknutý vrátane pádiel. Riadiaca páka je na dnešné pomery vcelku robustná s hrebeňovým radením, čo sa ale k tomuto typu auta hodí oveľa viac, ako nejaká mini páčka z modernejších áut. Hilux GR SPORT ponúka dva režimy jazdy: štandardné „Déčko“ s možnosťou Eco alebo PWR (power) režimu a sekvenčné radenie, pri ktorom sa stanete pánom otáčok a dynamiky jazdy.
Drsný elegán s impozantným exteriérom
Hilux GR SPORT nás už na prvý pohľad očaril svojím robustným exteriérom s dominantnou čiernou maskou chladiča s veľkým nápisom Toyota, ktorá vytlačila tradičné logo. Na zadnej a bočnej strane nájdete znak GR SPORT. Terénne pneumatiky obuté na 17-palcové zliatinové disky s čiernou povrchovou úpravou naznačujú, že toto auto je pripravené do nehostinných podmienok. Predné LED svetlomety s vynikajúcou svietivosťou vám dodajú pocit istoty v zlých alebo nočných svetelných podmienkach.
Praktické madlá vám uľahčia nastupovanie a vystupovanie či už v meste alebo v náročnom teréne. Korba Hiluxu GR SPORT, ktorá má rozmery 1525 x 1645 x 520 mm (dĺžka x šírka x výška), je síce kratšia vo verzii Double Cab oproti Single Cab, ale stále ponúka dostatok priestoru pre všetky vaše potreby. Je vyrobená z odolných materiálov a má pevnú konštrukciu, takže sa nemusíte báť o prepravovaný náklad. Zadné čelo s integrovaným nárazníkom a LED svetlami je robustné a odolné. Treba však myslieť na to, že korba nie je vodotesná, takže v prípade dažďa môžete mať problém s premočenými vecami. Hilux bohužiaľ nemá štandardný kufor alebo iný úložný priestor v kabíne aspoň na menšiu batožinu. To môže byť nepraktické, ak chcete auto používať aj na rodinné výlety.
Rešpekt už na prvý pohľad
Hilux je chránený podvozkom s oceľovými plechmi, ktoré chránia motor, prevodovku a zadný diferenciál pred poškodením v teréne. Centrálne zamykanie auta sa netýka veka korby, ktoré je nutné vždy odomykať a zamykať ručne kľúčom. Celkový dojem z exteriéru Hiluxu GR SPORT je výborný. Je to auto, ktoré vzbudzuje rešpekt už na prvý pohľad. Nie je to len pracovný nástroj, ale aj štýlový parťák na voľný čas. Jeho dravé línie a impozantná maska chladiča otočia hlavy nejednému okoloidúcemu.
A s jeho robustnou konštrukciou a terénnymi pneumatikami zvládnete aj tie najnáročnejšie výzvy. Testovali sme Hilux GR SPORT počas týždňa a musíme povedať, že nás očaril. Jeho exteriér je perfektný pre tých, ktorí hľadajú auto, ktoré je silné, odolné a zároveň štýlové. Treba však brať do úvahy aj jeho nevýhody, ako napríklad už spomínaný chýbajúci kufor, resp. nejaký odkladací priestor pre batožinu a nevodotesná korba. Inak mu nemáme veľmi čo vytknúť.
Symbióza klasiky a moderných technológií
Už pri prvom nastúpení do auta nás zaujala prepracovaná palubná doska s detailmi GR SPORT. Klasické prvky v kombinácii s modernými technológiami vytvárajú elegantné a funkčné prostredie pre vodiča. Konektivitu zabezpečovali Apple CarPlay a Android Auto™, ktoré nám umožnili jednoduché pripojenie smartfónu. Inteligentné odomykanie a štartovanie tlačidlom zjednodušili každodenné používanie a dvojzónová klimatizácia zas zaistila komfort pre vodiča a spolujazdca. Na cestách vás Toyota GR SPORT nenechá v štichu.
Technologické vychytávky nám pomohli zvládnuť jazdu v rôznych jazdných podmienkach. Automatický samosvorný diferenciál, systém aktívnej kontroly trakcie (ATRC) a asistent rozjazdu do kopca (HAC) nám dodali väčší pocit istoty pri zdolávaní strmých kopcov a blatistých ciest. Asistent pre jazdu z kopca (DAC) nám uľahčil klesanie a zabránil nekontrolovanému zrýchľovaniu. Toyota má vlastnú aplikáciu MyT, ktorá umožňuje diaľkové ovládanie funkcií auta, ako napríklad kontrola stavu vozidla alebo aktivácia nezávislého kúrenia.
Bezpečnosť nadovšetko
Bezpečnostná výbava Toyota Safety Sense nás chránila počas celého testu. Okrem 7 airbagov pre maximálnu ochranu posádky, nás inteligentný tempomat udržiaval bezpečnú vzdialenosť od pred nami idúcich vozidiel a systém varovania pri opustení jazdného pruhu nás upozornil na vychýlenie zo svojho pruhu. Prednárazový bezpečnostný systém s rozpoznávaním chodcov, cyklistov a nepozorných účastníkov cestnej premávky pomáhal predchádzať kolíziám.
Okrem týchto funkcií nás potešili aj detaily ako elektricky sklopné vonkajšie zrkadlá, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, odmrazovanie stieračov čelného skla, parkovacie senzory so zadnou kamerou a panoramatickým sledovania okolia (360°), ktorý nám dával väčšiu istotu pri parkovaní v stiesnených priestoroch. Vyhrievanie predných a zadných sedadiel a prídavné kúrenie sme síce v týchto teplejších dňoch nevyužili, ale v prípade chladnejších dní vodičovi a posádke spríjemnia zimné jazdy.
Spomenieme ešte jednu zaujímavú vec a tou je regenerácia filtra pevných častíc (DPF), ktorá sa dá robiť ručne cez tlačidlo alebo automaticky, kedy vás systém upozorní, že je potrebné ešte s autom prejsť určitú vzdialenosť, aby sa filter dodatočne zregeneroval. Start-stop systém fungoval v dvoch úrovniach. Ak ste chceli, aby sa motor nevypol pri státi na semafore, stačilo stlačiť brzdový pedál miernejšie a naopak, ak ste chceli využiť start-stop, pedál bolo potrebné stlačiť silnejšie resp. na doraz.
Hilux GR SPORT je čistokrvné terénne auto nabité technológiami, ktoré robia z jazdy zábavu a zároveň zvyšujú bezpečnosť a komfort. Či už zdolávate náročný terén alebo sa len vozíte po meste, okresných cestách, diaľnici, viete, že sa na toto auto môžete spoľahnúť v každej situácii.
Technické dáta
Názov: | Toyota Hilux GR Sport |
Motor: | diesel, V4 |
Zdvihový objem: | 2755 m3 |
Max. výkon: | 150 kw (204 k) |
Max. krútiaci moment: | 500 Nm |
Max. rýchlosť: | 175 km/h |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: | 10,7 s |
Prevodovka: | 6-stupňová automatická |
Kombinovaná spotreba: | 8,8 – 10,1l/100km |
Spotreba v teste: | 9,5 l |
Emisie CO2: | 285 g/km |
Objem nákladového priestoru: | 1525 x 1645 x 520 mm |
Pohotovostná hmotnosť: | 2090 kg |
Celková hmotnosť: | 6200 kg |
Rozmery d × š × v: | 5325 x 1855 x 1810 mm |
Rázvor: | 3085 mm |
Základná cena testovaného vozidla: | 63 480 EUR bez DPH |