Testy úžitkových vozidiel

Testujeme v praxi: VW e-Crafter

Po úspechu prvého testu, v ktorom okrem našej redakcie preverili vozidlo priamo v praxi aj samotní kuriéri, sme tento krát zaťažkávajúcej skúške podrobili trochu špeciálnu dodávku – elektrický Volkswagen e-Crafter. Ponuka elektrických dodávok sa za posledné roky slušne rozrástla a je z čoho vyberať. VW eCrafter však patrí medzi pionierov elektromobility medzi úžitkovými vozidlami.   

Na pevných základoch

Model e-Crafter je postavený na platforme druhej generácie modelu Crafter (modelový rok 2017) a to je veľmi dobre. Crafter sa hneď od svojho príchodu na trh stal etalónom medzi úžitkovými vozidlami a to vďaka svojim jazdným vlastnostiam a prepracovanému vnútornému priestoru. Má interiér osobného vozidla, vďaka väčšej kabíne však výborne doplnený o užitočné odkladacie priestory.

Prečítajte si aj

Keďže je e-Crafter postavený na rovnakej platforme, má všetky silné stránky ako štandardný model. Vodič je obklopený odkladacími priestormi, ktoré sú z každej strany na dosah ruky – vľavo vo dverách aj vedľa volantu, nad volantom aj po pravej ruke. Pohodlne tak dokáže uložiť čokoľvek, od predmetov dennej potreby až po väčšie veci ako sú fľaše alebo listové zásielky. „Všetko je poruke, je tu dostatok odkladacích schránok či už uzatvárateľných alebo otvorených, na papiere, mince a veci spojené s prácou. Nechýbajú USB porty a potešilo ma aj to, že mám na dosah ruky držiak na nápoje, nemusím sa nikam naťahovať,“ potvrdzuje výhody interiéru e-Craftera skúsený kuriér Otto Tóth, ktorý sa tejto práci venuje už takmer 25 rokov.

Video test nájdete na našom YouTube kanáli.

Poháňaný elektrickou energiou

Srdcom e-Craftera je elektrický motor EEM85 s výkonom 100 kW a maximálnym krútiaci moment 290 Nm. Sekunduje mu jednostupňová prevodovka EQ 290, ktorú môžete poznať z modelu e-Golf. Pre e-Crafter však bola kvôli vyššiemu krútiacemu momentu upravená a niektoré súčasti prispôsobené potrebám úžitkového vozidla.

Batéria má kapacitu 35,8 kWh a vďaka rýchlonabíjačke CCS (Combined Charging System) ju dokážete nabiť za 45 minút z nuly na 80 % jej kapacity. Pri plnom nabití vám palubný počítač ukáže odjazd zhruba 126 km. Rýchlosť nabíjania sme si overili aj v praxi. Z približne 43 % kapacity sa batéria za asi 30 min nabila na 99 %, takže teoretické čísla z papiera sedia aj v reálnej prevádzke.

Profesionálny kuríer Otto Tóth (FOTO: autor)

Ako sa mu darilo v praxi

Pri cúvaní na nakladaciu rampu ukazoval palubný počítač dojazd 92 km, batérie však nebola nabitá úplne na 100 %. Pri elektromobilite má svoj vplyv na dojazd aj počasie, test však ukázal, že pri „bežnej“ bratislavskej zime to nie je také zlé. Pri záporných teplotách nám pri plnom nabití ukazoval palubný počítač dojazd 110 km. V deň, kedy sme e-Crafter nasadili  do ostrej prevádzky s kuriérom, sa teplota pohybovala okolo 0°C, neskôr stúpla a pred obedom už bolo približne 12°C.

Na rozvoz sme dostali štandardné kusové zásielky, takže užitočné zaťaženie na korbe predstavovalo zhruba 300 až 400 kg. Dojazd ubúdal priamo úmerne reálne odjazdeným kilometrom. Za celý deň sme absolvovali približne 60 zastávok a prešli sme pri tom 62 km, Ottova piatková trasa patrila medzi tie kratšie. Po dojazde naspäť do depa ukazoval palubný počítač dojazd 46 km, zostala nám teda slušná rezerva, aj keby sme išli dlhšiu linku. e-Crafter potvrdil, že pri rozumnej jazde ukazuje palubný počítač dojazd veľmi presne, takže sa na neho dá spoľahnúť.

E-Crafter v rámci testu doručoval zásielky zákazníkom v Bratislave (FOTO: autor)

Patrí do mesta

Je to aj preto, že e-Crafter bol špecificky navrhnutý ako mestské vozidlo. Nemecký inžinieri pri jeho vývoji analyzovali 210 000 jazdných profilov od 1 500 zákazníkov. Výsledky ukázali, že najčastejším scenárom je denný nájazd v intervale od 70 do 100 km. Preto bol e-Crafter koncipovaný tak, aby tento nájazd zvládol.

V praxi sa mu to v mestskom prostredí darí. Ak dbáte na defenzívnu jazdu a spätné získavanie energie, reálny dojazd ľahko dosiahne cez 90 km. „Dojazd značne záleží od štýlu jazdy. Na odpor pri pustení plynového pedála som si zvykol veľmi rýchlo, pri jazde som sa snažil myslieť dopredu a predvídať, na konci dňa je vidieť, že to malo zmysel,“ zhodnotil svoju skúsenosť Otto Tóth. Obavy z dojazdu sa teda nepotvrdili, práve naopak, e-Crafter ukázal, že v meste je ako doma.

Interiér ako z osobného vozidla, ale priestrannejší (FOTO: autor)

Kým v iných značkách môžete odpor rekuperácie regulovať, vo VW túto možnosť inžinieri zámerne obišli, aby vodič nemusel riešiť príliš mnoho vecí a auto mu poskytlo čo najjednoduchšiu jazdu.

Zachoval si úžitkové vlastnosti

Akumulátor uložený v podlahe znamená, že e-Crafter nemusel z pohľadu úžitkových vlastností podstúpiť žiadne kompromisy. V závislosti od verzie ponúka užitočné zaťaženie od 975 kg po 1,7 t a objem ložného priestoru 10,7 m3. „Nástupný schodík je dosť nízko, ľahko sa chodí na korbu, bočné dvere majú dvojitú aretáciu, aj to je dobrá funkcia,“ hovorí Oto. Chýbal mu iba detail na zadných dverách. „Keď chcem zavrieť pravé zadné dvere, chýba mi na nich lepší úchyt.“

Dodávky z dielne VW majú nadčasový dizajn (FOTO: autor)

Má vôbec slabé miesto?

Naše aj kuriérske hodnotenie sú po teste e-Craftera takmer totožné. Výborné jazdné vlastnosti, skvelý ride a interiér ako v osobnom vozidle, s množstvom praktických odkladacích priestorov. Oceňujeme aj fakt, že údaje výrobcu korešpondujú s dosiahnutými výsledkami v reálnej prevádzke. Jediným slabým miestom modelu e-Crafter je jeho cena. Tá sa začína na 53 990 eur bez DPH (64 788 eur s DPH).

Zdroj
transport.sk
Editor
Martin Miksa

Prečítajte si aj

Back to top button