Testy úžitkových vozidiel

Elektrický luxus: Mercedes-Benz EQV

Kým náklad ste s modelom Vito mohli pomocou elektrickej energie voziť už nejaký ten čas, podnikatelia a spoločnosti zaoberajúce sa prepravou osôb si na elektrickú možnosť museli počkať. Teraz je tu a stojí za to.

Je ňou jeden z aktuálne troch členov rodiny EQ – Mercedes-Benz EQV. Praktický, výborne vyzerajúci elektromobil, ktorým prepravíte okrem vodiča ďalších sedem cestujúcich. Tí sa môžu tešiť na veľké pohodlie a kvalitne spracovaný interiér a v našom prípade aj výsuvný konferenčný stolík. K tomu sa ale dostaneme.

Zoznámenie s elektrinou

Zrejme vás podobne ako nás v prípade EQV bude zaujímať najskôr elektrický pohon a všetko ostatné spojené s elektromobilitou. Vozidlo je vybavené batériou s kapacitou 100 kWh, z čoho užitočná kapacita tvorí 90 kWh. Poriadna batéria dáva EQV poriadne možnosti. Kombinovaný dojazd je podľa metodiky WLTP 357 km. Ťažko hodnotiť, nakoľko sa dá reálne k tomuto dojazdu priblížiť, možno v lete a pri jazde iba v meste to možné je.

Ak máte k dispozícii rýchlonabíjačku, dobíjanie je veľmi rýchle (FOTO: red)

My sme však testovali v jarnom, pomerne chladnom počasí a aj mimo mesta. Auto sme prebrali s plne nabitou batériou, kedy nám palubný počítač ukazoval dojazd 291 km. Trasu sme si rozdelili na mesto (60 %), medzimestské trasy (20 %) a diaľnicu (20 %). Prešli sme celkovo 257 km a vozidlo nám pri príchode k nabíjačke ukazovalo ešte pohodlný zostávajúci dojazd 27 km, s ktorým hlavne v meste môžete zvládnuť ešte minimálne 15 až 20 km. Jazdiť však takto natesno s elektromobilom je nepríjemný pocit a chvíľu potrvá, kým si na to zvykneme.

Aj keď ide o úžitkové auto, EQV svojim vzhľadom vzdbudzuje emócie (FOTO: red)

Jazdu si môžete prispôsobiť

Softvér veľmi solídne počíta odhadovaný dojazd, kilometre odhadovaného dojazdu vám ubúdajú zhruba rovnakým tempom, ako vám pribúdajú reálne najazdené km, takže sa na palubný počítač môžete spoľahnúť. Motor má stály výkon 70 kW, maximálny 150 kW. Jazdné režimy Comfort, Economy, a Economy+ dopĺňa režim Sport, no pravdupovediac, auto je dosť živé aj v Comforte, ktorý je po naštartovaní aktivovaný ako základný režim. Pri Economy+ sa vám v rámci šetrenia citeľne zníži výkon, čo najviac pocítite, ak veziete plnú kapacitu ôsmych ľudí. Ale predĺži sa vám dojazd. Vodič má za volantom výborný posed s veľmi dobrým výhľadom a úprimne, necíti sa veľmi ako v dodávke. Obklopuje ho taká kvalita a ergonómia, akú poznáme z osobných vozidiel Mercedes-Benz.

Veľmi užitočný pomocník

Multimediálny systém MBUX patrí medzi špičku na trhu v osobných vozidlách, v úžitkových má ešte dominantnejšiu pozíciu a možno ho v súčasnosti označiť za najlepší, aký môžete vo svojom úžitkovom vozidle mať (dostupný je aj pre modely Sprinter). Ovládanie hlasom, vynikajúca grafika a odozva na úrovni špičkového počítača sú prednosti, ktoré potvrdzujú, že EQV a samotná Trieda V možno v mnohých ohľadoch považovať skôr za osobné autá než za „úžitkáče“. V EQV je MBUX doplnený informáciami o elektrickej prevádzke vozidla, teda napríklad prúdenie energie, dojazd, no asi najlepším pomocníkom z pohľadu elektromobility je schopnosť systému pracovať s nevyhnutnými zastávkami na dobíjanie aj časom, ktorý na dobíjanie budete potrebovať.

Multimediálny systém MBUX ponúka okrem skvelej funkcionality aj vynikajúcu grafiku (FOTO: red)

Najlepšie to ukazuje príklad. Do navigácie v Bratislave sme zadali cieľovú destináciu Košice. Konečný čas príjazdu do Košíc zahŕňal dve zastávky potrebné pre dobitie batérie, čas, ktorý na nabíjacej stanici strávime, jej polohu na trase aj nabíjací výkon, ktorým stanica disponuje. Vozidlo vám dokonca ukáže aj to, koľko percent kapacity budete mať v batérii pri príchode k nabíjaciemu bodu aj pri príchode do cieľa. Vodičovi tak odpadá prácne odhadovanie dojazdov a vyhľadávanie nabíjacích staníc, ak sa vyberie na dlhšiu trasu.

Aj elektrická verzia si zachováva praktické otváranie zadného okna (FOTO: red)

Náš prípad bol zámerne trochu extrémny, EQV nie je určené na takéto extrémne trasy, chceli sme však demonštrovať schopnosti, ktoré MBUX má a fakt, že vďaka pokrokovému softvéru by aj takúto cestu EQV zvládlo. Praktickým pomocníkom bude táto funkcia aj na kratších trasách, pretože vám vždy ukáže odhadovaný čas nabíjania a vy tak viete zladiť svoj harmonogram s požiadavkami vašich cestujúcich a potrebami dobíjania.  

Rekuperácia, akú by mal mať každý

Systém rekuperácie si v EQV dokážete prispôsobovať pádlami na volante. Pri naštartovaní máte automaticky nastavený rekuperačný mód Drive, ktorý cítite iba minimálne. Pri D+ auto dbá na maximálny dojazd, pri D- a D– naopak prechádza do módu ovládania jedným pedálom a po pustení plynu okamžite brzdí. Po chvíli sme sa s pádlami zžili natoľko, že sme si režimy počas jazdy aktívne prispôsobovali, aby sme využívali maximálne plachtenie a na druhej strane v prípade potreby nemuseli brzdiť prevádzkovou brzdou.

Intenzitu rekuperácie si môžete prispôsobovať pomocou pádiel na volante (FOTO: red)

Odmenou za toto jazdenie s rozumom je okrem hrdosti samých na seba najmä dlhší dojazd. Mercedes šikovne vyriešil situáciu aj pre tých, ktorí by radi rekuperovali, no nebaví ich stále sledovať premávku a ťukať do pádiel. Režim Dauto rekuperuje automaticky, podľa aktuálnej situácie. Roluje tam, kde je to efektívne a rekuperuje na miestach, kde vie, že budete aj tak brzdiť, napríklad pred vjazdom do obce, keď sa priblížite k vozidlu pred vami a pod. Výborné je, že stupne rekuperácie pridáva a uberá plynulo.

Nabíjanie a konektivita

Asi prvým otáaznikom v našom hodnotení EQV je umiestnenie konektora pre nabíjanie. Ten sa nachádza na ľavej strane predného nárazníka, teda v mieste, ktoré býva pri dopravnej nehode často zničené, najmä pri nárazoch v prednej časti vozidla. Takisto sa môže poškodiť, ak vo vyššej rýchlosti zrazíte zviera, čo si nikto z nás nepraje, no v realite sa to stáva.

Inak je nabíjanie rovnaké, ako pri iných elektromobiloch. Zo spomínaných 27 km dojazdu nám auto po pripojení na dvojfázovú 50 kWh rýchlonabíjačku ukázalo dobu nabíjania 1 hodinu a 34 minút. Ideálne by bolo nabíjanie nabíjačkou s kapacitou 100 kWh, no tie sú zatiaľ v našich končinách zriedkavé. Jedna (IONITY) sa nachádza v Senci pri diaľnici. K EQV mimochodom dostávate na 1 rok zľavu na nabíjanie v sieti nabíjacích staníc IONITY v celej Európe.

Konektor pre dobíjanie je umiestnený na ľavej strane predného nárazníka. Inižinieri toto umiestnenie zvolil kvôli lepšej dostupnosti, nabíjacie káble sú jednak umiestnené v prednej časti parkovacieho miesta a často sú krátke, preto k zadnej časti vozidla nedosiahnu (FOTO: red)

Nechýba ani možnosť využiť mobilnú aplikáciu Mercedes Me, ktorá ponúka bohaté možnosti konektivity – poskytne vám štatistiky vašich jázd, polohu vozidla, stav nabitia, dojazd, no dovolí vám aj na diaľku odomykať a zamykať alebo dokonca vykúriť si auto ešte pred jazdou na požadovanú teplotu. S Mercedes Me Charge, ktorú máte bezplatne na tri roky, získate prístup k mnohým verejným nabíjacím miestam iba jednou registráciou.

Dve dĺžky

EQV je v ponuke v dvoch dĺžkach – ako dlhé (5 140 mm), ktoré sme testovali my a extra dlhé (5 370 mm). Nami testovaný variant ponúka pre batožinu objem 1 030 litrov, extra dlhý vám poskytne 1 410 litrov. Manévrovateľnosť s dlhým variantom bola veľmi dobrá, v tesnejších priestoroch sa vám môže zdať auto príliš dlhé, no je to iba o zvyku. Pri manévrovaní výborne pomáha 360° kamerový systém s vynikajúcou grafikou.

Cestujúcich čaká na palube veľké pohodlie (FOTO: red)

Ukáže vám dokonca nielen polohu vozidla, ale aj to kam budú siahať otvorené zadné dvere. Je to veľmi praktické pri cúvaní k pevnej prekážke, aby ste mali istotu, že sa bez problémov dostanete do batožinového priestoru. Navyše, ani v EQV nechýba praktická možnosť otvoriť iba zadné okno. Tlačidlo na jeho otvorenie je elegantne skryté pod úchytom zadného stierača.  

Pohodlné presuny Vzduchový podvozok AIRMATIC, súčasť príplatkovej výbavy, je prvkom, ktorý pasažierom zvýši komfort pri cestovaní na úroveň, ktorú by ste v tomto segmente inde hľadali len ťažko. V ohľade pohodlia má EQV (a Trieda V) latku nastavenú podľa nás najvyššie zo všetkých. Elektromobilita v prípade EQV bola poňatá veľmi zmysluplne a premyslene. Za špičkové riešenia sa ale platí. Dlhá verzia EQV začína na cene 62 257 bez DPH, extra dlhá štartuje od 62 923 bez DPH.

Prémiový pocit navodzujú aj kvalitne spracované detaily (FOTO: red)

Zdroj
transport.sk
Editor
MM

Prečítajte si aj

Back to top button