Revolúcia v ovládaní
Revolúcia v ovládaní. Nová generácia Mercedes-Benz Triedy C prináša niekoľko paradoxov. Hoci vyrástla, je vlastne menšia. Hoci má modernejšie ovládanie, vo výsledku to nie je lepšie. Čo nás, naopak, nadchlo, je bezodná nádrž základnej naftovej verzie 220 CDI.
Trieda C zastupuje Mercedes-Benz v strednej triede od roku 1993 (W202), keď prevzala žezlo po legendárnej „stodeväťdesiatke“. Vlani bola zahájená výroba už piatej generácie (W206), ktorá na trh vstúpila ako nami testovaný sedan a kombi.
Narástlo do všetkých smerov
Nové „céčko“ sa vzhľadovo nechalo inšpirovať nielen Triedou S, silueta vozidla má aj niečo z modelu CLA. Dizajn je na prvý pohľad naozaj veľmi atraktívny, obzvlášť v modrej metalíze, ktorá zdobila testované vozidlo. Novú Triedu C spoznáte podľa nižšej a širšej masky chladiča a užších svetlometov, vďaka čomu vyzerá elegantne a zároveň športovo.
Sedan medzigeneračne narástol o 65 mm do dĺžky (4 751 mm), o 10 mm do šírky (1 820 mm) a na rekordných 2 856 mm sa natiahol rázvor (+25 mm). Kvôli zlepšeniu aerodynamiky sa karoséria nepatrne znížila na 1 438 mm (–9 mm).
Kam tie centimetre zmizli?
Prémiové modely strednej triedy nikdy neboli etalónom vnútorného priestoru. Lenže vzhľadom na vyššie uvedené údaje nás prekvapilo, ako stiesnene vo vnútri Trieda C (subjektívne, ale aj objektívne) pôsobí. Dokonca aj vpredu sa človek cíti akoby utláčaný, a to najmä v priečnom smere. Z jednej strany vodiča obmedzuje rukoväť dverí, z druhej skutočne široký stredový tunel.
V konkurenčnej Škode Octavii je miesta oveľa viac. Ani na zadných sedadlách sme pred kolenami tie dva centimetre navyše v porovnaní s predchodcom „nenašli“. A aby toho nebolo málo, nízka hrana čelného skla núti aj priemerne urasteného vodiča spustiť si sedadlo čo najnižšie, takže cestujúci vzadu nemá šancu zastrčiť si priehlavky pod prednú sedačku.
Revolúcia v ovládaní
Ako v S-klasse
Trieda C prevzala koncepciu prístrojovej dosky vrátane ovládania z Triedy S, čo prináša skutočnú revolúciu. Napríklad v tom, že zmizli prakticky všetky tlačidlá. A to aj ovládanie klimatizácie, ktorej virtuálny panel je teraz súčasťou obrieho, na výšku orientovaného displeja. Zo stredového tunela bolo odstránené aj ovládacie koliesko s touchpadom, palubné systémy sa ovládajú cez displej alebo hlasom.
Pod displejom sa nachádza lišta, kde sú dva kolískové prepínače – jeden na nastavenie jazdného režimu, druhý na hlasitosť audia. Uprostred je čítačka odtlačkov prsta a dotyková plôška pre ďalšie funkcie. Bohužiaľ, na volante, kde nám to vyslovene prekáža, sme našli už len dotykové plôšky. Obzvlášť keď vieme, ako geniálne to Mercedes vyriešil v prípade predchodcu. Nastaviť citlivo hlasitosť audia posúvaním prsta po plôške je takmer nadľudský výkon.
Revolúcia v ovládaní
Vďaka za emisie
Testovaná verzia C220 CDI zatiaľ predstavuje základ naftovej ponuky. Za označením sa skrýva modifikovaný dvojlitrový štvorvalec, ktorý má v porovnaní so svojím predchodcom mierne zväčšený objem a vstrekovacie tlaky vzrástli z 250 na 270 MPa. Používa dvojstupňové preplňovanie a jeho výkon sa zvýšil zo 143 na 147 kW. Omnoho zaujímavejší je ale nárast krútiaceho momentu, a to zo 400 na 440 Nm.
Štvorvalec sa dodáva výhradne s deväťstupňovým automatom, ktorý skvele využíva jeho charakteristiku bez toho, aby časté radenie nejako obťažovalo. Zvonku trochu jadrnejšie znejúci, ale vo vnútri skvele odhlučnený štvorvalec, podporovaný 48 V mild-hybridnou technológiou, má takmer zázračnú spotrebu od 4,7 po 5,2 l/100 km. Presuny diaľničným tempom dokáže zvládať za päť litrov, takže na jednu nádrž prekoná skoro 1 300 kilometrov. Zázrak.
Drahšia, ale lepšie vybavená
Nová Trieda C začína na sume 35 500 eur bez DPH, resp. 42 900 eur bez DPH za testované prevedenie, čo je viac ako cena ďalšej prémiovej konkurencie. Na druhej strane má v sebe prvky výbavy, za ktoré si inde bežne priplatíte.
Revolúcia v ovládaní
Vozidlo | Mercedes-Benz C220 CDI Avantgarde |
Motor | R4/vznetový, preplňovaný |
Zdvihový objem valcov | 1992 cm3 |
Max. výkon | 147 kW (200 k)/4 200 min–1 |
Max. krútiaci moment | 440 Nm/1 800 – 2 800 min–1 |
Maximálna rýchlosť | 245 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 7,3 s |
Prevodovka | A9 |
Kombinovaná spotreba | 5,1 – 5,8 l/100 km |
Spotreba v teste | 5,0 l/100 km |
Emisie CO2 | 130 – 148 g/km |
Pohotovostná hmotnosť | 1 680 kg |
Celková hmotnosť | 2 380 kg |
Objem batožinového priestoru | 455 l |
Rozmery (d x š x v) | 4 751 x 1 820 x 1 438 mm |
Rázvor | 2 865 mm |
Základná cena test. vozidla | 43 000 eur bez DPH |