Testy osobných vozidiel

Prvý osobný elektromobil od Citroënu

Prvý osobný elektromobil od Citroënu. Citroën ë-C4 môžeme označiť za prvý plnohodnotný osobný model s plne elektrickým pohonom.

Značka Citroën má v ponuke tri plnohodnotné elektromobily. Dva z nich, ë-Berlingo a ë-Spacetourer, sú však postavené na platformách úžitkových modelov. Citroën ë-C4 preto môžeme označiť za prvý plnohodnotný osobný model s plne elektrickým pohonom.

„C4-ka“ čerpá z bohatej histórie, jej výroba začala už v roku 2004 a postupom času prišli ďalšie verzie, napríklad model C4 Aircross alebo o niečo neskôr extravagantný Cactus. Tieto modely však mali s pôvodnou C4 spoločné len veľmi málo. A ani najnovšia C4 sa na svojho predchodcu nijako zvlášť nepodobá.

Prečítajte si aj

Populárne SUV kupé

Novinka patrí ako model do stále populárnejšej kategórie SUV kupé, no podľa nás prevažuje skôr jej športový vzhľad a SUV „look“ trochu zatieňuje. Ide však zásadne o vec vkusu a na emócie sa Citroën nikdy nebál pôsobiť poriadnou dávkou extravagancie. Koniec koncov, spomínali sme napríklad model Cactus. Aj ë-C4 je stelesnením odvážneho, možno až avantgardného dizajnu, no zároveň pôsobí omnoho atraktívnejšie a vyváženejšie.

Podobné krivky, navyše aj s možnosťou čisto elektrického pohonu, by ste v segmente SUV kupé našli len ťažko. Jeho mínusom je zrezané zadné okno, dokonca pretnuté spojlerom, cez ktoré pri pohľade do stredového spätného zrkadla poriadne nevidíte. Cúvania sa však obávať netreba, cúvacie kamery so senzormi poskytujú výborný prehľad.

Vnútorné plasty uberajú na exkluzívnosti inak výborne spracovaného interiéru

Prvý osobný elektromobil od Citroënu

Pohodlie, ktoré si užijete

Elektrická C4 má, podobne ako verzie s konvenčnými motormi, veľmi príjemný interiér. Sedadlá s kombináciou kože a textilu poskytujú nadmieru príjemné sedenie za volantom. Aj samotný volant sa dá všemožne prispôsobovať, takže nájsť si pre seba ideálnu pozíciu na šoférovanie nie je problém. Displej prístrojovej dosky je digitálny a poskytuje všetky základné informácie. Zaujímavé je jeho ambientné podsvietenie.

Veľmi pekne naň nadväzuje displej multimediálneho systému na pravej strane. Ten má tri fyzické tlačidlá – pre nastavenie vozidla, návrat domov a ovládanie hlasitosti. Inak sa všetko ovláda dotykovo, čo nám ako otvoreným zástancom fyzických tlačidiel až tak neladilo, no aj tu ide do značnej miery o vec osobnej preferencie. Fyzické ovládače si zachovalo ovládanie klimatizácie a vykurovania. Teplotu v aute si, mimochodom, viete vopred nastaviť pomocou mobilnej aplikácie, a sadať si tak budete do vychladeného, resp. zohriateho auta. Ak to urobíte, pokiaľ je auto pripojené k nabíjačke, ušetríte tým aj nezanedbateľné množstvo energie batérie.

Dnes už je samozrejmosťou konektivita, takže Android Auto ani Apple CarPlay nemôžu chýbať, avšak pozor, rozhranie už nie je USB, ale USB-C. Bodaj by tak rýchlo ako váš smartfón reagoval aj softvér multimediálneho systému, no pri ňom musíte byť o niečo trpezlivejší, hlavne ak patríte medzi tých, ktorí chcú mať všetko okamžite. Aj takéto dizajnové auto môže poskytovať veľké množstvo odkladacích priestorov, pred spolujazdcom dokonca veľmi pokrokových, ktoré v iných autách nenájdete (napríklad držiak na tablet). Nájdete tu tiež zásuvku alebo nabíjaciu poličku na telefón v stredovom tuneli.

Zlatá stredná cesta

Model ë-C4 poháňa elektromotor s výkonom 100 kW, ktorý pri súčasnej ponuke elektrických hnacích reťazcov môžeme označiť za rozumnú voľbu. Ponúkne vám pre elektromobily typický okamžitý nástup krútiaceho momentu a dostatočnú dynamiku pre jazdu po meste. Mimo neho to tiež nie je zlé, no pri elektromobiloch platí, že ak chcete dôjsť čo najďalej, oplatí sa mať ľahšiu nohu pri pridávaní. Pri brzdení cítiť zvýšenú hmotnosť, čo je odvrátenou stránkou elektrického pohonu, konkrétne batérie.

Pri štandardnej jazde sme sa na zimných pneumatikách a pri na zimu pomerne teplom počasí dostali na spotrebu 18,1 kWh. Automobilka uvádza v technických tabuľkách dojazd 357 km, no ako to už býva, od reality je to pomerne vzdialený údaj. Minimálne pri bežnej jazde, keď sa medzi mestami nepresúvate po diaľnici deväťdesiatkou. V rámci súčasnej elektrickej ponuky je ë-C4 jednou z najatraktívnejších možností z pohľadu dizajnu, no poteší aj jazdnými vlastnosťami a spracovaním interiéru. Cena začínajúca na sume 29 490 eur tiež nie je na zahodenie.

Kufor má praktické dvojité dno
VozidloCitroën ë-C4
Motor synchrónny elektromotor s permanentným magnetom
Druh palivaelektrická energia
Prevodovka automatická s pevným prevodovým stupňom
Max. výkon 100 kW (136 k) pri 700 – 10 000 min-1
Max. krútiaci moment260 Nm pri 300 – 3 700 min-1
Max. rýchlosť 150 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 9,4 s
Kapacita batérie50 kWh
Dojazd v kombinovanom cykle (WLTP)357 km
Objem batožinového priestoru380/1 250 l
Rozmery (d x š x v) 4 360 x 1 834 x 1 525 mm
Rázvor 2 670 mm
Pohotovostná hmotnosť1 655 kg
Celková hmotnosť 2 000 kg
Cena základnej verzieod 29 490 eur
Cena testovanej verzie od 32 490 eur

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
MM

Prečítajte si aj

Back to top button