Dacia Duster – nový dizajn, nová éra
Dacia Duster – nový dizajn, nová éra. Tretia generácia obľúbeného SUV prichádza v robustnejšom prevedení, obohatená o moderné prvky a technológie. Hoci ostáva verná svojim koreňom, výrazný dizajn exteriéru a interiéru ju katapultuje na novú úroveň.
Dacia Duster si od svojho debutu v roku 2010, cez druhú generáciu z roku 2017, až po súčasnosť vybudovala povesť funkčného a cenovo dostupného SUV, ktoré sa teší veľkej obľube. Zdobí ho viac než 40 ocenení a vyrobených 2,2 milióna kusov. Veľkou pridanou hodnotou je aj pohon 4×4, ktorý z nej urobil fenomén v tejto cenovej kategórii. Tretia generácia nadväzuje na úspechy svojich predchodcov a posúva latku ešte vyššie. Nový Duster kombinuje moderné asistenčné systémy s premyslene navrhnutým interiérom a výrazným exteriérom. Tieto vylepšenia majú osloviť nielen verných fanúšikov, ale aj nových záujemcov, ktorí hľadajú praktické a spoľahlivé SUV.

Robustný a atraktívny dizajn
Exteriér prináša atraktívny, robustný dizajn s ucelenými líniami. Vďaka aliančnej platforme CMF-B ponúka viac vnútorného priestoru, čo zvyšuje komfort a pohodlie. Mohutné plastové lemy po celom obvode mu dodávajú svalnatý vzhľad typický pre SUV s offroad prvkami. Prednej časti dominujú štýlové úzke LED svetlá v tvare ypsilón, vysoká maska chladiča a logo Dacie. Vizuálnu atraktivitu dotvárajú medené vonkajšie spätné zrkadlá, štýlové 18“ disky, vnorené zadné kľučky a modulárne strešné lišty zvýrazňujúce outdoorový charakter. Zadná časť so spojlerom, rovnako s ypsilonovými svetlami a výrazným nárazníkom, uzatvára moderný a celistvý vzhľad.












Drsný no zároveň štýlový
Interiér ladený hranatými líniami pôsobí drsne, no zároveň štýlovo. Avšak použité tvrdé plasty mu trochu uberajú na kvalite. Kabína je priestranná s dostatkom miesta aj na zadných sedadlách. Predné, manuálne nastaviteľné, sedadlá a volant sú vyhrievané.






Stredová konzola s posuvnou lakťovou opierkou má praktický úložný priestor. Duster sa pýši veľkým 10,1“ displejom. Infotainment je „renaulťácky“, no je z časti oklieštený, ale fungoval spoľahlivo. Pod výduchmi nájdete panel s manuálnymi tlačidlami na ovládanie klimatizácie a pod ním bezdrôtovú nabíjačku s dvomi USB-C portami, ktoré sú k dispozícii aj vzadu a mini volič automatickej prevodovky.






Nechýba Apple CarPlay a Android Auto. Vodič má k dispozícii jednoduchý 7“ prístrojový panel s bežnými informáciami o jazde. V aute nájdete aj riešenie „YouClip“ — držiak na smartfón a nápoje umiestniteľný na rôznych miestach. Sklopné zadné sedadlá 1/3–2/3 umožňujú zväčšiť batožinový priestor z 430 na 1609 litrov.





Benzínový motor s dvoma elektromotormi
Duster dostal prvýkrát hybridný pohon HYBRID 140, ktorý kombinuje 1,6 l benzínový motor s dvoma elektromotormi a multimódovou automatickou prevodovkou so štyrmi stupňami pre spaľovací motor a dvomi pre elektromotor. Systémový výkon je 140 koní a 148 Nm. Hybridný pohon (HSG) funguje ako elektrický motor, štartér a alternátor. Zabezpečuje plynulý prechod medzi benzínovým a elektromotormi. Získanú energiu z brzdenia ukladá do 1,2 kWh batérie pre lepšiu efektivitu a spotrebu. Počas testovania sme zaznamenali priemernú spotrebu 6,2 l/100 km. V meste okolo 5,7 l, po okreskách 6 l a na diaľnici pri 130 km/h okolo 7 l. Jazda s Dusterom je pohodlná s dobrou obratnosťou. Podvozok zvládal nerovnosti a aj keď výkon je slabší, pre každodenné jazdenie je dostatočný. Je však škoda, že pohon 4×4 je dostupný len v motorizácii TCe 130 s manuálnou prevodovkou a nie aj v hybridnej verzii, ktorú sme mali zapožičanú.



Kamerový systém bez 360°
Duster ponúka moderné asistenčné systémy pre bezpečnosť a pohodlie, vrátane asistenta rozjazdu do kopca a zjazdu, sledovania mŕtveho uhla, rozpoznávania dopravných značiek a zadnej kamery so senzormi na parkovanie alebo bez kľúčový prístup a štartovanie. Príplatkový „Paket parkovanie“ pridáva sledovanie mŕtveho uhla, predné a zadné parkovacie senzory a kamerový systém s prednými, zadnými a bočnými kamerami.

Technické údaje
Názov: | Dacia Duster Extreme Hybrid 140 |
Motor: | Hybrid 140 (benzín + elektrina) |
Zdvihový objem: | 1 598 cm3 |
Max. výkon: | 104 kW (140 k) pri 5 600 ot/min |
Max. krútiaci moment: | 148 Nm pri 3 600 ot/min |
Max. rýchlosť: | 160 km/h |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: | 10,1 s |
Prevodovka: | A4 – Automatická multimódová |
Kombinovaná spotreba (WLTP): | 5,0 l/100 km |
Spotreba v teste: | 6,2 l/100 km |
Emisie CO2: | 113 g/km |
Pohotovostná hmotnosť: | 1 455 – 1 497 kg |
Celková hmotnosť: | 1 870 kg |
Rozmery d × š × v: | 4 343 × 1 813 × 1 656 mm |
Rázvor: | 2 657 mm |
Základná cena: | od 15 066 EUR bez DPH |
Cena testovaného vozidla: | 22 683 EUR bez DPH |