Citroën C5 X – číslo 5 žije
Citroën C5 X – číslo 5 žije. Citroën C5 X netradične kombinuje tri automobilové kategórie. Ponúka ale to, čo robilo Citroën Citroënom – maximálny komfort. A to predovšetkým vo verzii s plug-in hybridným pohonom, ktorá je štandardne vybavená adaptívnymi tlmičmi.
Citroën opustil segment D, teda strednú triedu, s modelom C5 pred piatimi rokmi. Následne toto označenie prevzalo veľké SUV s prívlastkom Aircross. Tento rok sa ale C5 vrátila do ponuky. Nie však ako klasický sedan či kombi ako predtým, ale ako kríženec týchto karosérií a navyše ako SUV. Preto to písmeno X v označení. Automobil má svoj pôvod v Číne, a hoci o ňom výrobca hovorí ako o globálnom modeli, vyvíjaný bol najmä pre tamojší trh. Európanom by to ale prekážať nemalo.
Vlajková loď avantgardy
C5 X je na prvý pohľad naozaj neopozerané auto. Výrobca o jeho dizajne trefne hovorí ako o avantgarde, čo je vlastne pravda. Na prvý pohľad je pomerne zložité určiť, či ide viac o kombi, alebo SUV. Sedan v ňom však nevidíme vôbec. So 4,8 m je to ale najdlhší Citroën v ponuke, a aj vďaka šírke 1 865 mm a výške 1 485 mm pôsobí C5 X neprehliadnuteľne. Z bočného pohľadu tiež vynikne obrí rázvor 2 785 mm, ktorý sľubuje dostatočný priestor pre kolená vzadu.
A túto výhodu, našťastie, C5 X „cestou do interiéru“ nepremrhala, pretože priestor pred operadlom je skutočne štedrý. Prekvapivo aj nad hlavou zostáva pomerne dosť miesta, hoci sa zadná časť strechy citeľne prudko zvažuje. Zato pohľad do batožinového priestoru pripomínal skôr kompaktný hatchback než vozidlo strednej triedy. Objem 485 l nie je vzhľadom na veľkosť auta najväčší, bez batérií ponúka kufor o 60 l viac. Navyše, pre skosené piate dvere nepreveziete objemné predmety.
Citroën C5 X – číslo 5 žije
Čistá elegancia
Zdravú dávku avantgardy nájdeme aj v prevedení prístrojovej dosky. Jej súčasťou sú už len displeje, čo v dnešnej dobe zrejme nikoho neohromí. Koncern PSA sa ale poučil z prvotného digitálneho opojenia a ovládania doplnil aj o tlačidlá pre rýchly návrat do hlavného menu. Nechýba ani koliesko nastavujúce hlasitosť audiosystému a klasické ovládače ma i klimatizácia.
Napríklad v porovnaní s koncernovým súrodencom Peugeotom 508 pôsobí interiér C5 X oveľa pokojnejším a uvoľnenejším dojmom, nie je to taká divočina. Dojem útulnosti podčiarkuje aj starostlivý výber kvalitných materiálov, ako i vysoká úroveň ich spracovania.
Komfort a zase len komfort
Citroën C5 X ponúka pohodlné sedadlá, priestranný interiér, skvelé odhlučnenie a k tomu úžasne plavné perovanie. Plug-in hybrid totiž ako jediný dostal adaptívne tlmiče, ktoré aktívne menia tuhosť perovania každého kolesa zvlášť na základe informácií kamery monitorujúcej vozovku pred vozidlom. Jazda nám svojou plavnosťou, kolísaním a vlastne aj celkovým charakterom pripomenula skoršiu vlajkovú loď Citroën C6 s hydropneumatickým perovaním. Pri jazde v tomto aute akoby neexistovali koľaje, hrbole ani výmole. Jednoducho Citroën ako zo starej školy, ktorého úlohou nie je drviť vnútornosti posádky rýchlymi prejazdmi zákrutami, ale premeniť rozbitú cestu na hladký asfalt.
Funguje, to vieme
Pritom plug-in hybridný pohon má systémový výkon 165 kW/225 k, lenže ten je vhodné využívať iba v priamom smere pri predbiehaní. Už spomínané skvelé odhlučnenie kabíny má za následok to, že človek veľakrát ani nevie, či vozidlo poháňa benzínová tisícšesťstovka s výkonom 133 kW, alebo 81 kW elektromotor. Prepínanie medzi oboma motormi je totiž takmer nepostrehnuteľné.
Čisto na elektrinu prejde C5 X, osadená 12,4 kWh batériou, asi 40 km pri spotrebe okolo 23 kW/100 km, následne sa prepne do hybridného režimu. V ňom jazdí za cca 6,5 l/100 km. Pri poctivom nočnom dobíjaní a dennom nájazde do 100 km sa auto odvďačí spotrebou iba dvoch litrov. Ceny C5 X sa pohybujú od 30 990 eur bez DPH za trojvalec 1.2 PureTech až po 42 490 eur bez DPH za plug-in hybrid v top výbave.
Citroën C5 X – číslo 5 žije
Vozidlo | Citroën C5 X Plug-in Hybrid 225 ë-EAT8 Shine Pack |
Motor | R4/zážihový + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 598 cm3 |
Max. výkon | 133 kW (181 k)/6 000 min-1 |
Max. krútiaci moment | 250 Nm/1 750 min-1 |
Elektromotor | 81 kW (110 k)/320 Nm |
Max. výkon systému | 165 kW (225 k)/360 Nm |
Maximálna rýchlosť | 233/135 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 7,8 s |
Prevodovka | A8 |
Kombinovaná spotreba | 1,3 l/100 km |
Spotreba v teste | 5,9 l/100 km |
Emisie CO2 | 29 – 31 g/km |
Pohotovostná hmotnosť | 1 722 kg |
Celková hmotnosť | 2 185 kg |
Objem batožinového priestoru | 485/1 580 l |
Rozmery (d × š × v) | 4 805 × 1 865 × 1 485 mm |
Rázvor | 2 785 mm |
Základná cena test. vozidla | 30 990 eur bez DPH |