Testy nákladných vozidiel

Praktický test: Mercedes-Benz Actros

Tento rok sa nám už po druhýkrát naskytla možnosť vyskúšať si Mercedes-Benz Actros piatej generácie. Po teste ťahača, ktorý testovali mnohí slovenskí zákazníci v rámci akcie Fuel Duel a predstavili sme vám ho v čísle 3/2021, sme sa teraz posadili za volant Actrosa s označením 1853 LS, vybaveného nielen motorom s max. výkonom 530 k a max. krútiacim momentom 2 600 Nm, ale aj bohatou doplnkovou výbavou.

Ide o ťahač, ktorý do veľkej miery ukazuje, aké široké možnosti dáva Mercedes-Benz svojim zákazníkom pri zostavovaní vozidiel pre ich potreby a čo všetko si do Actrosa dokážu nakonfigurovať. Už pri pohľade zvonku púta pozornosť sivá metalíza s názvom Moonstone, hliníkové disky kolies aj tlakovzdušné klaksóny na streche. Tie sú síce efektné, no pripravte sa na to, že vám trochu zvýšia aerodynamický odpor a pocitovo aj hluk v kabíne. Ich zvuk má ale silu.

Denné LED osvetlenie podčiarkuje moderný dizajn a zarytí fanúšikovia značky Mercedes-Benz ocenia, že znak trojcípej hviezdy na prednej maske sa dá podsvietiť a logo Mercedesu sa nasvecuje aj na zem pri otvorení dverí. Prvkami, ktoré si zvonku zrejme na prvý pohľad nevšimnete, no majú svoj funkčný význam, sú aerodynamické zakrytovanie podvozka a prekrytie podvozka proti víreniu prachu.

Veľmi pohodlné bývanie

Nastúpenie do kabíny (v našom prípade BigSpace) uľahčujú štyri schodíky. Z pohľadu vnútorného priestoru nás kabína príjemne prekvapila, chvíľami sme sa museli pozerať do technickej špecifikácie, či nesedíme vo väčšej kabíne GigaSpace. Rovná podlaha, šírka 2,5 metra, veľa miesta a množstvo odkladacích priestorov tvoria výborný základ pre život na cestách. Testovaný Actros by bol ideálny pre dvojosádku, pretože sa staral nielen o maximálny komfort vodiča, ale aj o pohodlie spolujazdca.

Odpružené sedadlo vodiča vás neprekvapí, odpružené sedadlo spolujazdca však nebýva úplne bežné. Obe sedadlá boli potiahnuté kožou (rovnako ako volant) a mali lakťové opierky, no a vodič si dokonca mohol vychutnávať masáž, pretože jeho sedadlo bolo vybavené masážnou funkciou. Celá kabína bola vzduchovo odpružená, takže jazda bola mimoriadne pohodlná.

Spolujazdec má pred sebou praktický výklopný stolík, ktorý skvele poslúži počas jedenia alebo pri práci na notebooku. Pre dvojosádku je vhodná aj konfigurácia postelí – obe boli v konfigurácii Komfort, horná široká s nastaviteľnou výškou a obe s matracom PremiumComfort. K pohodliu prispievala tiež nezávislá elektrická klimatizácia a prispôsobiteľné LED vnútorné osvetlenie.

K životu v kabíne patrí aj čistota a prezúvanie sa do papúč

Veliteľské sedadlo

Vodič sa zo svojho sedadla pozerá na multimediálny kokpit, teda na väčší z dvoch dostupných variantov. Jeho rozmer je 12 palcov. Actros má veľmi intuitívne riešené rozhranie človek-stroj. Kým priamo pred vodičom sú všetky informácie o jazde, vpravo, na displeji multimediálneho systému, dokáže ovládať všetko ostatné. Opäť musíme vyzdvihnúť aj fyzické tlačidlá pre základné položky menu, ktoré sú umiestnené hneď pod ním. Možnosť vybrať si medzi dotykovým ovládaním a tlačidlami nielen poteší, pre mnohých ide aj o rozdiel medzi tým, čo je pre nich komfortné a čo, naopak, nepohodlné.

Servotwin riadenie robí z ovládania volantu natoľko ľahkú činnosť, až je ťažké uveriť, kam sa technika v nákladných vozidlách za posledné desaťročie posunula. Radosť držať volant, zvlášť pri cúvaní na rampu alebo pri odbočovaní v križovatkách je táto ľahkosť na nezaplatenie.

Obe sedadlá boli odpružené a veľmi pohodlné, vodičove dokonca s masážnou funkciou

So šoférovaním súvisí aj systém Predictive Powertrain Control (PPC), ktorý nás neprestáva udivovať už od uvedenia piatej generácie Actrosa na trh. Aj keď to môže znieť ako sci-fi, ide o technológiu, ktorá vám pri práci môže zásadne uľahčiť život. Užitočné dokáže byť PPC aj pre skúsených vodičov, jeho parametre sa totiž dajú prispôsobovať a do kruhového objazdu alebo zákruty vás pustí aj vyššou rýchlosťou, samozrejme, pri zachovaní bezpečnosti. Treba však zdôrazniť, že stále ide o asistenčný systém, nie plne autonómnu jazdu, takže zodpovedným je naďalej vodič.

Zvlášť na trasách, ktoré vám nie sú úplne známe, je PPC skvelé. Podľa mapových podkladov a topografie vie, kedy má pridať, kedy rýchlosť udržiavať a kedy brzdiť. Vopred vidí aj značky určujúce maximálnu povolenú rýchlosť alebo začiatok obce, takže vás proaktívne upozorní, že dopravné predpisy sa budú meniť, a brzdiť začne ešte pred značkou či vjazdom do obce, kam doroluje už v maximálnej povolenej rýchlosti. Svojou prácou tak nielen uľahčuje prácu vodičovi, ale dbá pritom aj na spotrebu paliva.

Spotreby a jazdné dojmy

Testovaný Actros poháňal motor OM471 druhej generácie, teda radový šesťvalec s objemom 12,8 litra a spomínanými parametrami, max. výkonom 530 k a max. krútiacim momentom 2 600 Nm. Hneď na úvod treba podotknúť, že išlo o „surové“ auto, ktoré malo najazdených iba niekoľko stoviek kilometrov, čo má značný vplyv na spotrebu paliva.
Tú sme v rámci novinárskeho testu merali aj so zaťažením.

V spolupráci s partnerom, spoločnosťou Dino Trans, s. r. o., sme s ním absolvovali dva dni jazdenia. Prvý deň sme smerovali z Bratislavy do Trenčína s nákladom iba 1,1 tony, následne sme ale trasu z Dežeríc (obec blízko Trenčína) do Tomášova (blízko Bratislavy) absolvovali so zaťažením 24 ton. Výsledná spotreba po prejdení 281,7 km bola podľa palubného počítača 26,3 l/100 km.

Druhý deň sme začali v Tomášove, odkiaľ sme so zaťažením 4,4 tony smerovali do Príboviec. Presun odtiaľ do Levíc sme absolvovali prázdni a trasu Levice – Bratislava opäť zaťažení, tentokrát váhou 11,6 tony. Výsledná spotreba na konci druhého dňa, keď sme prešli 463,7 km, bola 23,4 l/100 km. Pre úplnosť dodajme, že testovaný ťahač mal stály prevod nápravy i = 2,412.

Z jazdných režimov Economy a Power sme využívali vo väčšej miere ten ekonomický, pri daných zaťaženiach by jazdiť v režime Power nedávalo zmysel. Výnimkou bola cesta z Dežeríc, keď bola súprava zaťažená nákladom 24 ton. Tu sme režim Power vyskúšali s radosťou a priniesol nám presne to, čo sme od neho očakávali. Auto bez problémov zvládlo akékoľvek kopce aj stúpania a jazdilo, akoby vzadu ani nemalo takú váhu.

Po druhýkrát spokojnosť

Spomínané odpruženie na vzduchu, množstvo prvkov doplnkovej výbavy aj veľmi kvalitne spracovaný interiér prispeli k výbornému dojmu, ktorý na nás Actros počas dvoch dní urobil. Na trhu stále vystupujú z radu jeho technológie, ako PPC, aktívny brzdový asistent piatej generácie (ABA 5) alebo systém MirrorCam, ktoré dokážu vodičovi výrazne uľahčiť jeho prácu. Actros obstál aj v skúške efektivity. S ešte nezabehnutým motorom dosiahol dobré čísla v spotrebe paliva. Aj druhá tohtoročná skúsenosť s piatou generáciou modelu Actros teda dopadla na výbornú.

Cúvanie s MirrorCam sa obom našim testovacím jazdcom zdalo o niečo jednoduchšie

Zdroj
transport.sk
Back to top button