Testy autobusov

Setra Multiclass 500 LE – nedaj na prvý dojem

Setra Multiclass 500 LE – nedaj na prvý dojem. Keď sme v marci po prvýkrát na vlastné oči videli novú generáciu autobusu Setra Multiclass 500 LE, najmä na dizajn sa na sociálnych sieťach zniesla vlna kritiky. Aj my sme nad ním krútili hlavou. Lenže druhé stretnutie, ktoré už prebehlo i za volantom, prinieslo nejedno prekvapenie a poznanie.

Vďaka účasti v medzinárodnej porote Bus of the Year sme mali unikátnu príležitosť vidieť v predpremiére novú generáciu medzimestského autobusu Setra Multiclass 500 LE. A keď spadla opona, doslova a do písmena sme všetci pozerali. Predovšetkým na dizajn zadnej bočnej časti autobusu, na prvý pohľad totiž pôsobila, akoby k sebe tvorcovia spojili dva úplne iné autobusy.

Už v marci sa nám snažil šéfdizajnér vysvetliť, že to bol zámer, ktorý má za úlohu dať jasne najavo, že autobus skutočne pozostáva z dvoch častí: nízko- a vysokopodlažnej verzie. Nielen my sme tomuto riešeniu, ktoré kombinuje hranaté okná so zaoblenými, neprišli na chuť. Rovnako tak ani väčšina tých, čo reagovali na sociálnych sieťach. Preto sme boli prekvapení, čo sa stalo po našom zverejnení prvých fotiek z testovania v okolí nemeckého mesta Schwäbisch Gmünd.

Štyri dĺžky

Tam sme sa ale museli najprv presunúť z letiska v Stuttgarte, čo bolo asi 70 km po diaľnici a cestách prvej triedy. Trasu sme absolvovali za volantom modelu 515 LE, homologovanom v triede II pre medzimestskú dopravu. Autobus dlhý 12 210 mm poháňal šesťvalec OM 936 s objemom 7,7 l vo výkonovej verzii s 260 kW/354 k a 1 400 Nm.

Pravda, nie je to úplne typická verzia pre českého zákazníka, ktorý zvyčajne volí základný 300 k motor a manuálnu prevodovku (najväčším zákazníkom aj v Európe je firma ICOM Transport, ktorá ich od roku 2014 odobrala skoro 700). Avšak práve daná dĺžka je tá najobvyklejšia. Okrem nej môže byť Multiclass LE ešte v dĺžkach 12 920 mm (S 516 LE), 14 520 mm (S 518 LE) a najnovšie aj v dĺžke 10,5 m (S 510 LE), tento variant sme neskôr tiež vyskúšali.

Príjemné miesto

Setra ponúka celkovo tri typy prístrojovej dosky, testovaný autobus mal verziu Basic Cockpit, ktorá sa svojou architektúrou približuje zájazdovým autobusom. Kto má nejaké skúsenosti so značkami Mercedes-Benz či Setra, nič ho tu neprekvapí. Všetko je optimálne poruke, teda až na dve veci. Ovládač elektronickej parkovacej brzdy musí človek chvíľu hľadať, nachádza sa vľavo dole. A tlačidlá dverí by sme neumiestnili tak blízko k volantu, volili by sme polohu viac napravo. Ale ako nám bolo povedané, konfigurácia tlačidiel je veľmi variabilná.

Nový multifunkčný volant je dobre známy napríklad z modelu Coach, chválime jeho úplné vyklopenie do takmer vodorovnej pozície uľahčujúcej vystupovanie. Natáčacie sedadlo je povestnou čerešničkou na torte. Štandardizovaná zostava tlačidiel prezrádza automatickú šesťstupňovú prevodovku ZF Ecolife II. Zapaľovacia skrinka je umiestnená vľavo kúsok od držiaka na pitie pri bočnom okienku. To, že sme oživili motor, sme spoznali len podľa miernej vibrácie a otáčkomera. Motor totiž takmer vôbec nepočuť, a to ani pri kratšej 10,5 m verzii.

Chce to silu

Lenže potom sme chceli vyjsť z autobusového zálivu a nestačili sme sa čudovať, koľko sily treba vyvinúť na otočenie volantom na mieste. Áno, z hľadiska životnosti pneumatík to nie je vhodné riešenie, ale nebol priestor trochu sa rozbehnúť. Ani pri pohybe sa však účinok posilňovača nezmenil. Volant ide naozaj veľmi stuha, pre nežnú dámsku rúčku to bude poriadna drina. Multiclass totiž používa klasický hydraulický posilňovač bez akejkoľvek elektrickej podpory.

Pri maximálnych 100 km/h je taká tuhosť vítaná, pretože udržuje autobus v stabilnej pozícii, z ktorej ho na diaľnici nerozhodí ani silný bočný vietor. V prípade jazdy v kruhovom objazde to však človeka stojí veľa úsilia. Autobus môže byť vybavený aj prediktívnym tempomatom PPC, ktorý ale naplno (vrátane voľnobežky) funguje iba v kombinácii s automatizovanou prevodovkou GO 250.

Napriek tomu, že autobus medzigeneračne zhodil takmer 300 kg, pocitovo pôsobí mohutne, je to poctivý nemecký ingot vyvolávajúci pocit bezpečia a istoty. O tú sa stará pevnejšia karoséria spĺňajúca nové predpisy či asistenčné systémy. V meste je užitočný 360-stupňový kamerový systém s monitorom s vynikajúcim rozlíšením, ktorý sa aktivuje pod 30 km/h alebo pri zapnutí smerových svetiel. Oceňujeme aj cestovný komfort, a to nielen z miesta vodiča, ale aj ako cestujúci.

Prvýkrát 10,5 m

Najkratší variant je v ponuke radu Multiclass absolútnou novinkou a v porovnaní s klasickou 12 m verziou je svižnejší a dynamickejší, a pritom mal základný 300-koňový motor. Opäť s automatom ZF. Túto verziu sme si vyskúšali na testovacej trase perfektne stimulujúcej typickú interurban prevádzku po malých dedinkách s úzkymi cestičkami a bola to naozaj príjemná skúsenosť. S tuhým riadením sme zápasili aj tu, no zvezenie sme si aj napriek tomu mimoriadne užili. Kvôli kratšiemu rázvoru má o niečo tuhšie perovanie, stále ale v kategórii príjemné.

Mestská verzia

Tretím autobusom, ktorý sme mali možnosť vyskúšať, bola verzia 515 LE v mestskom prevedení. V porovnaní s triedou II sa na prvý pohľad líši výškou, ktorú udáva veľkosť kolies, používa 275/70 R22,5, zatiaľ čo trieda II má 295/80 R22,5. Rozdiel je i v klimatizačnej jednotke a vo vnútornom rozvode vzduchu. S motorom spolupracuje automat Voith DIWA sprevodovaný na mestskú premávku. Tento autobus mal aj prístrojovú dosku City, navrhnutú podľa štandardov VDV.

Po novom roku

Výroba novej Setry Multiclass 500 LE sa rozbehne v septembri, prvé autobusy sa u nás objavia na začiatku nového roka.

Zdroj
transport.sk
Editor

Prečítajte si aj

Back to top button