Setra – ešte atraktívnejšia a bezpečnejšia
Setra – ešte atraktívnejšia a bezpečnejšia. V čase, keď sa stále predáva o polovicu menej zájazdových autobusov ako v priemere za posledných desať rokov pred covidom, prichádzajú na trh modernizované zájazdové autobusy Setra TopClass a ComfortClass 500. Ako jediní z novinárov v rámci Česka a Slovenska sme si obidva krátko vyskúšali v Lisabone.
Setra radu 500 bola predstavená v roku 2012 (ComfortClass), resp. v septembri 2014 (TopClass) na veľtrhu IAA v Hannoveri. O desať rokov neskôr mali na rovnakom mieste svetovú premiéru obe modernizované verzie naraz. A len mesiac a pol nato sme v Portugalsku sadli za ich volant. Zo šiestich ponúkaných variantov modelu ComfortClass (S 511 HD/10,5 m, S 515 HD/12 m, S 516 HD/13 m dvoj- a trojnápravový, S 517 HD/14 m a S 519 HD/15 m) a z troch variantov TopClass na nás v Lisabone čakali verzie S 515 HD a S 516 HDH. Samotná modernizácia prináša vylepšenia v štyroch základných oblastiach – vonkajší dizajn, vnútorný dizajn, bezpečnosť a efektivita.
Evolúcia miesto revolúcia
Setra je v segmente zájazdových autobusov pojmom, a je tak dokonale prepracovaná, že dizajnéri pod vedením Stefana Handta sa do výraznejších zmien nepúšťali. Ako nám sám šéfdizajnér počas prezentácie potvrdil, dizajn prešiel evolúciou, nie revolúciou. Hlavné rysy čelnej partie tak zostávajú takmer identické ako predtým. Avšak, zmeny sú zrejmé na prvý pohľad.
Nové sú predovšetkým svetlomety s LED projektorom umiestneným vo výraznom kryte z matného chrómu (štandard TopClass, opcia v ComfortClass). Smerové svetlá v tvare šikmej linky, kopírujúce hornú hranu svetlometu, slúžia zároveň aj ako LED na denné svietenie. Úplne prepracované boli aj koncové svetlá. Upravenú masku chladiča zdobí nápis Setra v 3D dizajne a nechýba ani tradičné logo Kässbohrer.
Na pohľad vzdušnejší interiér
V interiéri je na prvý pohľad menej viditeľných zmien. Výrobca pripravil nové kombinácie farieb, bočné panely majú iný odtieň a vnútorné LCD obrazovky s uhlopriečkou 21″ majú teraz HD rozlíšenie. Upravené servisné sety dostali iné výduchy, ktoré sú otočné v uhle 360 stupňov. Čo sa nezmenilo, je široká ponuka typov čalúnenia vrátane koženého, ako aj ponuka rôznych vzorov. Opäť nechýba ani sklenená panoramatická strecha. Popri klasickom usporiadaní 2+2 je možné aj luxusné usporiadanie 2+1.
Väčší komfort riadenia
Výraznejšie úpravy má za sebou pracovisko vodiča. Chýba tu šachta pre kľúč, namiesto nej je po ľavej strane štartovacie tlačidlo systému Keyless Start. Novinkou je elektronická parkovacia brzda s hill-holderom, ktorý bol v kopcovitých uliciach Lisabonu vítaným pomocníkom. Rovnako ako 360-stupňový kamerový systém, založený na obrazoch štyroch kamier, ktorý na 10-palcový monitor na A-stĺpiku premieta do rýchlosti 35 km/h pohľad z vtáčej perspektívy plus čelný záber a pomáha tak pri manévrovaní.
Pohľady jednotlivých kamier možno na displeji prepínať aj ručne. Vo vyšších rýchlostiach sa na displeji premieta bočný obraz pre kontrolu bezpečného priestoru pri predbiehaní alebo zaraďovaní do jazdného pruhu. Kamera sa aktivuje vždy na tej strane, na ktorú vodič zapne smerovky. Ako nám počas prezentácie potvrdil šéf Daimler Buses Till Oberwörder, kamerový systém sa namiesto vonkajších zrkadiel zatiaľ neinštaluje a nejaký čas sa inštalovať ani nebude.
Udrží v jazdnom pruhu
Obidva modely dostali v rámci modernizácie ďalšiu nálož bezpečnostných a asistenčných systémov. V základe majú napríklad unikátny systém ABA (Active Brake Assist) piatej generácie, ktorý dokáže detegovať stojace aj pohybujúce sa postavy a autobus pred nimi automaticky zabrzdiť. Túto funkciu sme si našťastie nevyskúšali na rozdiel od príplatkového ADA 2 (Active Drive Assist) a ASA (Active Steering Assist), ktoré vodičovi pomáhajú automaticky udržiavať autobus v jazdnom pruhu. Ten si dokonca môže nastaviť, či má ísť autobus pri ľavej alebo pravej čiare, alebo uprostred.
Zasahovanie do riadenia je pomerne výrazné a spočiatku aj ľahko otravné. Navyše, vodič nemôže nechať ruky len tak na volante, musí s ním aktívne točiť, inak ho na to systém po 15 sekundách upozorní. A pokiaľ vodič nereaguje, po 60 sekundách autobus prejde do panického núdzového brzdenia. Z vlastnej skúsenosti s rovnakým systémom v ťahači Mercedes-Benz Actros vieme, že sa na to po nejakom čase dá zvyknúť a na dlhej ceste to vo výsledku aj oceníte.
Platí to aj o komunikácii navigácie s adaptívnym tempomatom, ktorý automaticky zníži rýchlosť napríklad pred diaľničným zjazdom či mýtnicou. Riadiť Setru je naozaj príjemná záležitosť, najviac sa nám na nej páči plavné kolísanie za jazdy (podieľa sa na tom aj vylepšená predná náprava), skvelý výhľad a bezchybné odhlučnenie. Vysokú úroveň komfortu si však užívajú najmä cestujúci.
Znovu úspornejší
Autobus dostal do základnej výbavy vylepšený prediktívny tempomat PPC, zohľadňujúci v stratégii radenia topografiu trasy. Mierne vylepšenie sme zaznamenali pri aerodynamike karosérie. Palubný počítač dokáže dávať vodičovi rady, ako jazdiť efektívne, a za jeho snahu ho odmeňovať (Driver Score). Rôznymi úpravami sa podarilo dosiahnuť medzigeneračnú úsporu paliva až 4,5 %. A to ešte autobus nedostal najmodernejší motor od kolegov z divízie nákladných automobilov.
Model TopClass sa tak v základe spolieha na predchádzajúci 12,8-litrový šesťvalec OM 471 s výkonom 350 kW/476 k, druhou možnosťou je verzia s 375 kW/510 k. Rovnaký motor majú v základe aj trojnápravové verzie ComfortClass, dvojnápravové poháňa šesťvalec OM 470 7 l s výkonom 290 kW/394 k (len pre S 511 HD), resp. 315 kW/428 k alebo 335 kW/456 k.