Pomoc budú potrebovať aj európske železnice
- Francúzskym štátnym železniciam SNCF chýbajú v dôsledku šírenia nového koronavírusu príjmy vo výške zhruba dve miliardy eur
- Deutsche Bahn bude potrebovať finančnú injekciu 8 až 10 miliárd eur
Francúzskym štátnym železniciam SNCF chýbajú v dôsledku šírenia nového koronavírusu príjmy vo výške zhruba dve miliardy eur. Šéf SNCF Jean-Pierre Farandou preto v rozhovore pre rozhlasovú stanicu France Inter spomenul štátnu pomoc. Podľa neho predsa podporu dostali aj letecká spoločnosť Air France a automobilka Renault.
SNCF musel v dôsledku krízy a tvrdých obmedzení voľného pohybu ľudí výrazne skresať objem prepravy. Navyše, už začiatkom roka zaúčtoval veľké straty pre sériu štrajkov proti dôchodkovej reforme. Vtedy sa hovorilo o výpadku tržieb v objeme zhruba jednej miliardy eur. „To sú veľké otrasy v rozsahu, ktorý sme doteraz nezažili,“ cituje ho agentúra DPA.
Deutsche Bahn bude potrebovať finančnú injekciu 8 až 10 miliárd eur
Stratami v železničnej doprave sa zaoberajú aj v Nemecku. Odborová organizácia železníc a dopravy (EVG) označila situáciu štátnych železníc Deutsche Bahn (DB) v dôsledku šírenia koronavírusu ako dramatickú. „Prepad počtu cestujúcich je fatálny, no fixné náklady sú vysoké. Potrvá dlho, kým sa dostaneme na úroveň spred krízy,“ povedal pre agentúru DPA prezident odborov Klaus-Dieter Hommel. Podľa neho by mal vlastník, ktorým je štát, železnice finančne podporiť.
- Od 15. decembra začne platiť nový grafikon vlakovej dopravy
- Prvé rušne za legendárne Gorily mieria do prevádzky
- InnoTrans 2024 ukázal budúcnosť železničnej dopravy
- Aké zmeny prinesie nový grafikon vlakovej dopravy?
Podľa informácií DPS potrebuje koncern do roka 2024 zhruba osem až desať miliárd eur, z čoho by DB mohol zabezpečiť polovicu. DB v dôsledku krízy koronavírusu obmedzil ponuku, veľkú časť cestovného poriadku však zachoval, aby zabezpečil základné zásobovanie. Počty cestujúcich v diaľkovej preprave však klesli na 10 % až 15 % objemu spred krízy.
„Zásahy do počtu zamestnancov aj do investícií sú pre nás tabu. Navyše sanácia stále viazne. Jednou z možností je vyššie zadlženie alebo viac vlastného kapitálu. DB potrebuje kontinuitu,“ uviedol Hommel. Podľa neho sa musí politika postaviť za železnicu ako za ekologický spôsob prepravy.
Hommel považuje krízu aj za určitú šancu. „Potrebujeme nové železničné spoločenstvo, aby sme pre železničný systém stanovili ciele pre budúcnosť. Mobilita sa musí stať kombinovanou. Aktéri okolo železničného systému musia viac než predtým ťahať za rovnaký koniec povrazu, aby kríza dlhodobo neoslabila vlakovú dopravu.“