Železničná doprava

Laos otvoril železnicu do Číny, jeho dlh voči Pekingu vzrástol

Po požehnaní budhistickými mníchmi otvoril laoský premiér Phankham Viphavanh v piatok (3. 12.) čínsku železnicu v hodnote 5,9 miliardy USD (4,57 miliardy eur). Spája izolovaný hornatý Laos s južnou Čínou a jej cieľom je zvýšiť obchodnú výmenu.

Trať s dĺžkou 1035 kilometrov spája hlavné mesto Laosu Viang Čan s mestom Kchun-ming na chudobnom juhozápade Číny a má byť stimulom pre hospodársky rast. Zanecháva však Laosu dlh, ktorý, ako zahraniční experti varujú, môže spôsobiť krajine so 7 miliónmi obyvateľov (vklinenej medzi Čínu, Vietnam a Thajsko) problémy so splácaním.

Železnica je jedným zo stoviek projektov v rámci čínskej iniciatívy Belt and Road Initiative (BRI), tzv. novej hodvábnej cesty, na vybudovanie prístavov, železníc a iných infraštruktúrnych projektov v Ázii, Afrike a Tichomorí. Chudobné štáty túto iniciatívu vítajú, no niektoré sa sťažujú, že čínskym bankám dlžia príliš veľa. Prvý vlak vyšiel z Viang Čanu po inauguračnej ceremónii, ktorú viedol čínsky prezident Si Ťin-pching a jeho laoský náprotivok Thongloun Sisoulith prostredníctvom video spojenia z hlavných miest oboch krajín, uviedla laoská tlačová agentúra.

Podľa agentúry laoskí mnísi v šafranovom rúchu uskutočnili vo štvrtok (2. 12.) obrad požehnania na železnici. Po železnici sa má zatiaľ prevážať cez hranice len náklad v dôsledku cestovných obmedzení na zastavenie pandémie nového koronavírusu. Železnica z Kchun-ming do Viang Čanu je spojnicou v možnej budúcej sieti spájajúcej Čínu s Thajskom, Vietnamom, Mjanmarskom, Malajziou a Singapurom. Firmám v južnej Číne umožní lepší prístup k prístavom a exportným trhom.

Požičané peniaze tvoria 60 % investície Laosu do železnice. Zahraniční experti tvrdia, že je to na infraštruktúrny projekt nezvyčajne vysoké číslo, ktoré zvyšuje riziko, že železnica nemusí generovať dostatočné príjmy na splatenie dlhu. Laos bol v uplynulom desaťročí jednou z najrýchlejšie rastúcich ekonomík, no stále patrí medzi najchudobnejšie štáty. Jeho priemerný ekonomický výkon na osobu sa od roku 2010 viac ako zdvojnásobil, ale predstavuje iba 2600 USD.

Zdroj
transport.sk
Editor
TASR

Prečítajte si aj

Back to top button