Výhľad v kontajnerovej preprave na rok 2024
Výhľad v kontajnerovej preprave na rok 2024. V roku 2023 malo na sektor prepravy kontajnerov vplyv viacero faktorov, ktoré sa prejavia aj v tomto roku. Väčšina lodných spoločností v kontajnerovom obchode zaznamenala zisky, aj keď nie také veľkolepé ako ich rekordný výkon v roku 2022 po celosvetovom oživení hospodárstva a obchodu po pandémii.
V roku 2022 prístavy na celom svete prepravili približne 866 miliónov TEU (ekvivalentná jednotka 20 stôp) v porovnaní s 862 miliónmi v roku 2021, pričom prepravovali náklad, ktorý je kľúčový pre komerčné aktivity a na splnenie našich každodenných potrieb. V roku 2024 treba dávať pozor na ekonomické faktory lodného trhu. Ekonomický rast sa premieta do väčšej spotreby, výroby a obchodných/priemyselných aktivít, teda do vyšších objemov námorného obchodu a väčšieho dopytu po službách kontajnerovej dopravy. To na oplátku vedie majiteľov lodí k objednávaniu nových lodí a zaisteniu špičkových podmienok ich flotily, množia sa stavby a opravy lodí v lodeniciach.
Prognózou globálnej ekonomiky v roku 2024 je pomalší rast v porovnaní s postpandemickým oživením v posledných rokoch. Očakáva sa, že svetový HDP v tomto roku zaznamená približne 2,4 % rast (priemer predpovedí niekoľkých popredných inštitúcií ako Svetová banka a Medzinárodné menové fondy plus niekoľko popredných investičných bánk, výskumných domov a finančných inštitúcií).
Predpokladaný tlmený výkon vychádza z niekoľkých kľúčových faktorov, ktoré by mohli brzdiť ekonomický rast, z ktorých hlavnými sú pomalší rast veľkých ekonomík; riziká a narušenia obchodu, priemyselnej výroby a spotreby vyplývajúce z konfliktov a geopolitického napätia; extrémne poveternostné udalosti a obmedzené financovanie… Lodná doprava zabezpečuje 90 % jej medzinárodného obchodu, globálne ekonomické faktory a ekonomická výkonnosť majú určite veľký vplyv na sektor kontajnerovej dopravy.
Výhľad v kontajnerovej preprave na rok 2024
Nadmerná kapacita vo viacerých prepravných odvetviach
Poprední lodní konzultanti a analytici, ako sú Clarksons, Lloyds a Maritime Strategies International, očakávajú, že objemy globálneho lodného obchodu v roku 2024 porastú približne o 3 %, v súlade s očakávaným rastom globálnej ekonomiky. Naznačujú však, že bude existovať značný nesúlad medzi rastom dopytu po kontajnerových lodiach, ktorý sa v roku 2024 medziročne odhaduje na 4 %, a ponukou novej kapacity, ktorá sa v roku 2024 medziročne odhaduje na 10 %. Príchod nových lodí s obrovskou kapacitou v kontajnerovom obchode bude obzvlášť výrazný v tomto roku, pričom sa očakáva dodanie okolo 140 kontajnerových lodí.
BIMCO, medzinárodné združenie vlastníkov lodí, predpokladá, že celosvetová flotila kontajnerových lodí v tomto roku po prvý raz v histórii prekročí 30 miliónov TEU s prílevom nových kapacít v obchode. Táto neúprosná dynamika sa prenáša z roku 2023, keď na vodu vyplávalo 350 nových kontajnerových lodí s ohromujúcou celkovou kapacitou 2,2 milióna TEU, vrátane niektorých z najväčších kontajnerových lodí, aké boli kedy postavené. Očakáva sa, že len v prvom štvrťroku 2024 bude dodaných približne 140 nových kontajnerových lodí. Vstup obrovskej novej kapacity by mohol utlmiť výkonnosť trhu kontajnerovej dopravy.
Rastúca veľkosť lodí
Kontajnerové lode sa zväčšujú v dôsledku toho, že majitelia lodí usilujú o úspory z rozsahu, aby uspokojili rastúce objemy námorného obchodu. Najväčšie boxové lode v prevádzke majú teraz kapacitu 24 000 TEU, ktoré vlastní švajčiarsky lodný gigant MSC a japonská spoločnosť Ocean Network Express (ONE). V roku 2023 bolo dodaných ďalším desiatim najlepším námorným dopravcom na svete do svojej flotily takmer 90 obrovských kontajnerových lodí s kapacitou 24 000 TEU.
Pripojili sa k niekoľkým lodiam s kapacitou 22 000 TEU, ktoré sú už v prevádzke, najmä k deviatim takým lodiam, ktoré si francúzsky CMA CGM objednal v roku 2017 z čínskych lodeníc, ktoré už boli nasadené. Vstup čoraz väčších lodí bude naďalej formovať a pretvárať dynamiku a ekonomiku lodných trhov v roku 2024 a v nasledujúcich rokoch.
Výhľad v kontajnerovej preprave na rok 2024
Náklady na energiu
Napriek pokroku, ktorý sa dosiahol, aby majitelia kontajnerových lodí prešli na čistejšie alternatívne palivá s nízkym obsahom síry. Náklady na palivo predstavujú odhadom 30 – 40 % nákladov kontajnerovej lode na plavbu. Preto je cena paliva aspekt, ktorému majitelia lodí venujú veľkú pozornosť. Keď vezmeme do úvahy, že samotná kontajnerová loď triedy Panamax (s kapacitou 5 000 TEU) spotrebuje až 227 125 litrov paliva denne na plavbu rýchlosťou 20 – 25 uzlov za hodinu, možno si predstavíte obrovské náklady, ktoré vynaložil jej majiteľ na prevádzku veľkej kontajnerovej lode.
Rastúce tempo digitalizácie v lodnej doprave
Trend digitalizácie a adopcie technológií a aplikácií Industry 4.0 v kontajnerovej lodnej doprave mení prostredie tejto činnosti. Viac kontajnerových lodí používa digitálne riešenia a systémy, ako sú elektronické mapy, automatický navigačný systém riadený AI, senzory na monitorovanie stavu nákladu v kontajneroch, aplikácia technológie počasia a správa údajov na monitorovanie emisií lodí a spotreby paliva na zvýšenie energetickej účinnosti.
Viac majiteľov lodí používa Big Data Analytics na vykonávanie prediktívnej analýzy, ktorá im pomáha pri plánovanej a neplánovanej údržbe plavidiel a optimalizuje plánovanie plavidiel. S príchodom AI sa používanie strojového učenia na riešenie nepredvídateľných a neočakávaných scenárov vyplývajúcich z núdzových situácií a vynútených zmien trás dostalo do popredia.
V nasledujúcom roku sa očakáva väčšie uplatnenie zariadení, systémov a riešení založených na Internete/Industry 4.0 v sektore lodnej dopravy, ktoré pomôžu zvýšiť prevádzkovú efektivitu a produktivitu a zároveň zvýšiť bezpečnosť a ochranu morského prostredia.