Vodná doprava

Výhľad v kontajnerovej preprave na rok 2024

Výhľad v kontajnerovej preprave na rok 2024. V roku 2023 malo na sektor prepravy kontajnerov vplyv viacero faktorov, ktoré sa prejavia aj v tomto roku. Väčšina lodných spoločností v kontajnerovom obchode zaznamenala zisky, aj keď nie také veľkolepé ako ich rekordný výkon v roku 2022 po celosvetovom oživení hospodárstva a obchodu po pandémii.

V roku 2022 prístavy na celom svete prepravili približne 866 miliónov TEU (ekvivalentná jednotka 20 stôp) v porovnaní s 862 miliónmi v roku 2021, pričom prepravovali náklad, ktorý je kľúčový pre komerčné aktivity a na splnenie našich každodenných potrieb. V roku 2024 treba dávať pozor na ekonomické faktory lodného trhu. Ekonomický rast sa premieta do väčšej spotreby, výroby a obchodných/priemyselných aktivít, teda do vyšších objemov námorného obchodu a väčšieho dopytu po službách kontajnerovej dopravy. To na oplátku vedie majiteľov lodí k objednávaniu nových lodí a zaisteniu špičkových podmienok ich flotily, množia sa stavby a opravy lodí v lodeniciach.

Prognózou globálnej ekonomiky v roku 2024 je pomalší rast v porovnaní s postpandemickým oživením v posledných rokoch. Očakáva sa, že svetový HDP v tomto roku zaznamená približne 2,4 % rast (priemer predpovedí niekoľkých popredných inštitúcií ako Svetová banka a Medzinárodné menové fondy plus niekoľko popredných investičných bánk, výskumných domov a finančných inštitúcií).

Predpokladaný tlmený výkon vychádza z niekoľkých kľúčových faktorov, ktoré by mohli brzdiť ekonomický rast, z ktorých hlavnými sú pomalší rast veľkých ekonomík; riziká a narušenia obchodu, priemyselnej výroby a spotreby vyplývajúce z konfliktov a geopolitického napätia; extrémne poveternostné udalosti a obmedzené financovanie… Lodná doprava zabezpečuje 90 % jej medzinárodného obchodu, globálne ekonomické faktory a ekonomická výkonnosť majú určite veľký vplyv na sektor kontajnerovej dopravy.

Najväčšiu kontajnerovú loď na svete postavili v lodenici Hudong-Zhonghua Shipbuilding Co Ltd. v Šanghaji

Výhľad v kontajnerovej preprave na rok 2024

Nadmerná kapacita vo viacerých prepravných odvetviach

Poprední lodní konzultanti a analytici, ako sú Clarksons, Lloyds a Maritime Strategies International, očakávajú, že objemy globálneho lodného obchodu v roku 2024 porastú približne o 3 %, v súlade s očakávaným rastom globálnej ekonomiky. Naznačujú však, že bude existovať značný nesúlad medzi rastom dopytu po kontajnerových lodiach, ktorý sa v roku 2024 medziročne odhaduje na 4 %, a ponukou novej kapacity, ktorá sa v roku 2024 medziročne odhaduje na 10 %. Príchod nových lodí s obrovskou kapacitou v kontajnerovom obchode bude obzvlášť výrazný v tomto roku, pričom sa očakáva dodanie okolo 140 kontajnerových lodí.

BIMCO, medzinárodné združenie vlastníkov lodí, predpokladá, že celosvetová flotila kontajnerových lodí v tomto roku po prvý raz v histórii prekročí 30 miliónov TEU s prílevom nových kapacít v obchode. Táto neúprosná dynamika sa prenáša z roku 2023, keď na vodu vyplávalo 350 nových kontajnerových lodí s ohromujúcou celkovou kapacitou 2,2 milióna TEU, vrátane niektorých z najväčších kontajnerových lodí, aké boli kedy postavené. Očakáva sa, že len v prvom štvrťroku 2024 bude dodaných približne 140 nových kontajnerových lodí. Vstup obrovskej novej kapacity by mohol utlmiť výkonnosť trhu kontajnerovej dopravy.

Veľké kontajnerové lode prevádzkuje aj MAERSK

Rastúca veľkosť lodí

Kontajnerové lode sa zväčšujú v dôsledku toho, že majitelia lodí usilujú o úspory z rozsahu, aby uspokojili rastúce objemy námorného obchodu. Najväčšie boxové lode v prevádzke majú teraz kapacitu 24 000 TEU, ktoré vlastní švajčiarsky lodný gigant MSC a japonská spoločnosť Ocean Network Express (ONE). V roku 2023 bolo dodaných ďalším desiatim najlepším námorným dopravcom na svete do svojej flotily takmer 90 obrovských kontajnerových lodí s kapacitou 24 000 TEU.

Pripojili sa k niekoľkým lodiam s kapacitou 22 000 TEU, ktoré sú už v prevádzke, najmä k deviatim takým lodiam, ktoré si francúzsky CMA CGM objednal v roku 2017 z čínskych lodeníc, ktoré už boli nasadené. Vstup čoraz väčších lodí bude naďalej formovať a pretvárať dynamiku a ekonomiku lodných trhov v roku 2024 a v nasledujúcich rokoch.

Giga kontajnerová loď Ocean Network Express

Výhľad v kontajnerovej preprave na rok 2024

Náklady na energiu

Napriek pokroku, ktorý sa dosiahol, aby majitelia kontajnerových lodí prešli na čistejšie alternatívne palivá s nízkym obsahom síry. Náklady na palivo predstavujú odhadom 30 – 40 % nákladov kontajnerovej lode na plavbu. Preto je cena paliva aspekt, ktorému majitelia lodí venujú veľkú pozornosť. Keď vezmeme do úvahy, že samotná kontajnerová loď triedy Panamax (s kapacitou 5 000 TEU) spotrebuje až 227 125 litrov paliva denne na plavbu rýchlosťou 20 – 25 uzlov za hodinu, možno si predstavíte obrovské náklady, ktoré vynaložil jej majiteľ na prevádzku veľkej kontajnerovej lode.

Rastúce tempo digitalizácie v lodnej doprave

Trend digitalizácie a adopcie technológií a aplikácií Industry 4.0 v kontajnerovej lodnej doprave mení prostredie tejto činnosti. Viac kontajnerových lodí používa digitálne riešenia a systémy, ako sú elektronické mapy, automatický navigačný systém riadený AI, senzory na monitorovanie stavu nákladu v kontajneroch, aplikácia technológie počasia a správa údajov na monitorovanie emisií lodí a spotreby paliva na zvýšenie energetickej účinnosti.

Viac majiteľov lodí používa Big Data Analytics na vykonávanie prediktívnej analýzy, ktorá im pomáha pri plánovanej a neplánovanej údržbe plavidiel a optimalizuje plánovanie plavidiel. S príchodom AI sa používanie strojového učenia na riešenie nepredvídateľných a neočakávaných scenárov vyplývajúcich z núdzových situácií a vynútených zmien trás dostalo do popredia.

V nasledujúcom roku sa očakáva väčšie uplatnenie zariadení, systémov a riešení založených na Internete/Industry 4.0 v sektore lodnej dopravy, ktoré pomôžu zvýšiť prevádzkovú efektivitu a produktivitu a zároveň zvýšiť bezpečnosť a ochranu morského prostredia.

Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button