Vodná doprava

Čínske prístavy a námorné spoločnosti čelia druhej vlne prerušenia dodávok

Čínske prístavy a námorné spoločnosti čelia druhej vlne prerušenia dodávateľských reťazcov. Tá môže byť dlhšia a hlbšia než počas blokády v ázijskej krajine pre pandémiu nového koronavírusu, pretože rozšírenie nákazy do celého sveta zredukovalo zahraničný dopyt.

Keďže Peking od marca hlási iba ojedinelé domáce prenosy ochorenia COVID-19, tamojší zamestnanci sa mohli vrátiť do práce. Továrne znova naštartovali výrobu a prístavy sa snažia naložiť nevybavený náklad. Ale vzhľadom na rozšírenie vírusu, ktorý v súčasnosti ochromuje a zatvára logistické kanály v iných kľúčových ekonomikách, vývozcovia a analytici z odvetvia varujú, že globálny dopyt po produktoch z Číny bude klesať.

Prečítajte si aj

Rahul Kappor, viceprezident IHS Markit, predpovedá, že v najbližšom čase, konkrétne už v tomto kvartáli, bude negatívny vplyv pandémie na globálny obchod pravdepodobne najhorší. Poukázal pritom, že zahraničný dopyt čelí rozsiahlym karanténam v dôležitých veľkých ekonomikách.

Objem transportu čínskych kontajnerov v prvých dvoch mesiacoch 2020 klesol o 10,6 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom, pričom vývoz sa znížil o 17,2 %. A hoci v marci došlo k oživeniu a zvýšeniu prepravy kontajnerov, po naštartovaní výroby a logistiky, exportéri sa obávajú, že odchádzajúce zásielky sa môžu v nasledujúcich mesiacoch prepadnúť ešte strmšie ako v období január-február.

Firmy v čínskych prístavoch majú obavy, že nový koronavírus v zámorí obmedzí dopyt, a to si vyberie svoju daň aj v čínskej ekonomike. V priebehu roka by sa mohol výpadok exportu spomaliť, ale podľa niektorých expertov v 2. kvartáli sa môže čínsky vývoz znížiť medziročne až o 30 %. Pozorne sledované údaje z nákladnej dopravy už poukazujú na spomalenie dopytu v kľúčových centrách.

Miera využitia kontajnerových plavidiel zo Šanghaja do Severnej Ameriky a Európy bola minulý týždeň na úrovni 85 %, čo bolo o 10 percentuálnych bodov menej ako pred týždňom, ukázali to údaje spoločnosti Shanghai Shipping Exchange.
A to sú v týchto číslach zahrnuté nevybavené staršie objednávky v súvislosti s blokádami v Číne začiatkom roka. Takže presnejší obraz o poklese globálneho dopytu po čínskych produktoch sa ukáže až o nejaký čas.

Prieskum spoločnosti CNTAC zase odhalil, že 37 % z 242 opýtaných firiem zaznamenalo zrušenie vývozných objednávok minulý týždeň. A počet firiem, ktorých vývozné objednávky nedosahujú ani 50 % objemu pred koronakrízou, vzrástol o 11,4 percentuálneho bodu na 26,4 %.

Zdroj
TASR
Editor
transport.sk

Prečítajte si aj

Back to top button