Správy | Aktuality | Témy

Prvé online poistenie pre malé elektrické vozidlá

Prvé online poistenie pre malé elektrické vozidlá. Poisťovňa Pillow od septembra spustila ponuku poistenia PZP pre malé elektrické vozidlá bez povinnosti registrácie.

„Naším cieľom bolo poskytnúť poistenie v komforte, na ktorý sú naši klienti zvyknutí. Preto hneď po spustení ponuky má každý možnosť poistiť si svoje vozidlo z pohodlia domova,“ vysvetľuje Marcel Beňo, spoluzakladateľ a architekt procesov Pillow poisťovne. „Sme tak prvou poisťovňou, ktorá umožňuje poistiť elektrické kolobežky, longboardy a iné malé vozidlá online na vlastnej webovej stránke.“

Pillow poisťovňa je známa svojím dôrazom na digitalizáciu. „Sme hrdí na to, že ako jediná poisťovňa na Slovensku umožňujeme online poistenie všetkých typov vozidiel, či už ide o malé elektrovozidlá alebo veľké vozidlá, ako sú traktory, obytné automobily alebo autobusy,“ dodáva Marcel Beno.

Kto musí mať PZP?

Hoci zákon platí už mesiac, mnohí ľudia stále presne nevedia, ktoré vozidlá musia byť poistené a ktoré nie. Zákon hovorí o povinnosti pre motorové vozidlá s vlastným pohonom s maximálnou konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 25 km/h alebo s prevádzkovou hmotnosťou vyššou ako 25 kg a maximálnou konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 14 km/h.

Martin Podávka, produktový expert Pillow, vysvetľuje, ako si jednoducho overiť povinnosť PZP pre konkrétne vozidlo: „Dôležité je vymedzenie pojmov, ako sú hmotnosť a rýchlosť. V prípade vozidiel kategórie L, ako sú motocykle, sa prevádzková hmotnosť meria bez vodiča. Rovnaká metodika sa preto vzťahuje aj na kolobežky, e-bicykle, jednokolky atď.“ Pre mnohých ľudí, ktorí sú zvyknutí na to, že prevádzková hmotnosť automobilov je definovaná vrátane vodiča, je to prekvapením.

Aj v prípade rýchlosti často dochádza k nedorozumeniam. Napríklad každý elektrobicykel môže ísť z kopca rýchlosťou viac ako 25 km/h, a pritom väčšina elektrobicyklov nepotrebuje PZP. Martin Podávka vysvetľuje dôvod: „Dôležité je, že motor vo väčšine elektrobicyklov typu „pedelec“ sa pri dosiahnutí rýchlosti 25 km/h vypne a ďalej cyklistovi nepomáha. Takéto bicykle nepotrebujú PZP, ich maximálna konštrukčná rýchlosť je 25 km/h.“ Len malá skupina elektrobicyklov (typ „speed-pedelec“) môže pomáhať motorom až do rýchlosti 45 km/h, a preto sa na ne vzťahujú iné pravidlá, napríklad povinnosť registrácie a EČV.

Prvé online poistenie pre malé elektrické vozidlá

1. Elektrokolobežka

Najčastejšie spomínanými malými elektrickými vozidlami sú kolobežky. Na verejných komunikáciách by sa mali pohybovať iba kolobežky s pomocným motorčekom, ktorý neumožňuje vyvinúť rýchlosť vyššiu ako 25 km/h (vyhláška č. 134/2018 Z. z., § 32). Kolobežka legálne prevádzkovaná na verejných komunikáciách teda potrebuje PZP, ak jej hmotnosť presahuje 25 kg a maximálna rýchlosť je v rozmedzí 15 až 25 km/h (zákon č. 381/2001 Z. z., § 2). Na rýchlejšie kolobežky vyhláška o prevádzke vozidiel v cestnej premávke nemyslí a jazdiť na nich by sa tak malo mimo verejné miesta.

2. Jednokolka (monocykel, onewheel)

Medzi populárne približovadlá patria jednokolky. Vyhláška o prevádzke vozidiel v cestnej premávke ich radí do kategórie Samovyvažovacie vozidlá. Vyhláška nijako neobmedzuje ich rýchlosť, a tak sa dá v obchodoch stretnúť s jednokolkami s rýchlosťou 50 km/h a viac. Povinnosť PZP majú jednokolky s rýchlosťou nad 25 km/h alebo jednokolky s rýchlosťou 15-25 km/h a váhou nad 25 kg.

3. Segway (model X2 atď.)

Segway nie je dnes tak rozšírený ako jednokolky, ale práve on začal revolúciu v samovyvažujúcich vozidlách. Napriek tomu, že maximálna rýchlosť je do 25 km/h, vďaka robustnej konštrukcii s ojom má váhu vyššiu ako 25 kg. V takom prípade to znamená nutnosť PZP. Naopak malé modely ako miniPRO 320 majú váhu 13 kg a rýchlosť do 20 km/h, PZP tak nepotrebujú.

4. Hoverboard (kolonožka, minisegway, gyroboard)

Aj tento druh vozítka sa radí medzi samovyvažovacie vozidlá. Pripomeňme, že tieto vozidlá môže na ceste (s výnimkou cestičky pre cyklistov, poľnej cesty, lesnej cesty a obytnej zóny) riadiť iba osoba staršia ako 15 rokov. Z pohľadu poistenia je situácia jednoduchá: takmer všetky hoverboardy majú hmotnosť do 14 kg a rýchlosť do 18 km/h. PZP pri týchto parametroch nepotrebujú. Pokiaľ by ale nejaký typ prekročil rýchlosť 25 km/h alebo 15 km/h a zároveň váhu 25 kg, potom by pre neho povinnosť PZP platila.

Prvé online poistenie pre malé elektrické vozidlá

5. Skateboard (longboard)

Jazdec na elektrickom skateboarde je podľa zákona považovaný za chodca (zákon č. 8/2009 Z. z. § 2). Na chodníku nesmie jazdec ohroziť chodcov, môže tiež použiť cestičku pre cyklistov, ak tím neobmedzí ani neohrozí cyklistov. Elektrické skateboardy môžu ísť veľmi rýchlo, aj viac ako 50 km/h. PZP je potreba pre všetkých, ktoré sú rýchlejšie ako 25 km/h. Druhá skupina (rýchlosť 15-25 km/h a váha nad 25 kg) sa u bežných „boardov“ neuplatní, väčšina ich má hmotnosť do 15 kg.

6. Vozík pre seniorov

Výnimku zo zákona majú invalidné vozíky výlučne používané osobou s telesným postihnutím. To v prípade väčšiny seniorských vozíkov neplatí. PZP je potrebné dojednať pre také, ktoré majú najvyššiu rýchlosť 15 km/h a viac. Váha týchto vozíkov totiž vždy presahuje 25 kg, stačí si len dávať pozor na rýchlosť.

7. Golfový vozík bez EČV

Golfové vozíky bez EČV sa najčastejšie prevádzkujú v rámci rôznych areálov – golfový park, hotelový rezort, nemocničný komplex atď. Vozíky majú obvykle maximálnu rýchlosť viac ako 14 km/h a hmotnosť výrazne presahujúcu limit 25 kg. Preto sa vyžaduje PZP.

8. Záhradný traktor (rider)

Často sa uvádza ako jeden z dopadov novely zákona o PZP povinnosť poistiť aj záhradný traktor s rýchlosťou nad 14 km/h. V susednom Česku túto povinnosť majú tie traktory, s ktorými ich majiteľ niekedy vyjde na verejnú komunikáciu, napríklad prechádza na ďalší pozemok ležiaci na druhej strane cesty, než je jeho rodinný dom. Podobne sa postupuje aj u nás na Slovensku.

Neistota je u traktorov, ktoré neopustia súkromný pozemok majiteľa. V Česku sú tieto vozidlá vyňaté z povinnosti PZP, pokiaľ nie sú registrované a zároveň „sú prevádzkované iba v priestoroch alebo objektoch, ktoré sú uzavreté alebo sú v súlade s iným zákonom inak neprístupné verejnosti“. Podobná veta ale v slovenskom zákone chýba. Zároveň ale niektorí upozorňujú na to, že kde nie je žalobca, nie je ani sudca a že hlavným účelom európskej smernice o motorových vozidlách je poistenie prevádzky vozidiel v cestnej premávke. Pre 100 % istotu sa odporúča poistiť každý traktor s rýchlosťou nad 14 km/h kým nebude známe oficiálne stanovisko štátnych orgánov.

9. Chopper kolobežka

U týchto vozidiel pozor: v skutočnosti nejde o kolobežku bez registrácie a EČV. Chopper kolobežkaNaopak ide o vozidlá kategórie L s rýchlosťou nad 25 km/h, majú sedadlo a väčšinou dve kolesá. Možno sa ale stretnúť aj s variantom s tromi kolesami. Predajca k nim musí pridať aj CoC list (Certificate of Conformity) a majiteľ si vozidlo musí registrovať. Ohľadom PZP pre nich neplatí nič nové. Dnes rovnako ako pred rokom sa poisťujú ako vozidlo kategórie L, t. j. ako motocykel alebo trojkolka.

10. Elektrobicykel

Na koniec sme nechali druh vozidla, okolo ktorého je najviac otázok v spojení s novelou zákona o PZP. Objavili sa protichodné výklady zákona. Začnime tým, čo je jasné. Nikto nepochybuje, že prvá skupina elektrobicyklov s rýchlosťou do 25 km/ha váhou do 25 kg (a takých je prevažná väčšina) PZP nepotrebuje.

Druhou skupinou, u ktorej možno nájsť zhodu, sú rýchle elektrobicykle, tzv. speed-pedelec. Ide o bicykle s maximálnou rýchlosťou nad 25 km/h, až do 45 km/h. Príslušné nariadenie EÚ zaraďuje tieto bicykle/vozidlá do kategórie L1e. Je potrebné ich registrovať a vybaviť EČV. Tieto rýchle elektrobicykle už pred novelou vyžadovali PZP, a to aj napriek tomu, že sa nepohybujú výlučne pomocou motora, ale treba šliapať (pravidlo „no pedal – no power“).

U poslednej tretej kategórie sa objavila spomínaná neistota ohľadom výkladu zákona. Ide o elektrobicykle s rýchlosťou do 25 km/h (nemusí sa registrovať) a zároveň s hmotnosťou nad 25 kg. Niekto tvrdí, že podobne ako u kolobežiek, treba PZP. A niekto iný tvrdí, že v zákone je napísané „vozidlo s vlastným mechanickým pohonom“ a to vraj elektrobicykel nie je. V okamihu písania tohto prehľadu zatiaľ nie je oficiálne stanovisko štátnych orgánov zverejnené. Je však pravdepodobné, že sa ho čoskoro dozvieme nielen z článkov na rôznych weboch, ale bude oficiálne vydané priamo ministerstvom.

Zdroj
Pillow
Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button