Prvá jazda: Nový Citan
V nemeckom Hamburgu sa novinárom prvýkrát predstavila nová generácia malej kompaktnej dodávky Mercedes-Benz Citan. Tak ako v minulosti, aj teraz spolupracuje Mercedes-Benz na jej produkcii s automobilkou Renault, avšak s jedným podstatným rozdielom.
Tentokrát sa Mercedes podieľal na vývoji modelu od samého začiatku a jeho inžinieri spolupracovali s tímami Renaultu na dizajne, vývoji motorov aj ďalších prvkov. Keďže ale ide o spoluprácu dvoch značiek, je na mieste otázka, v čom je Citan iný ako Kangoo.
Viac DNA Mercedes-Benz
Ak začneme od najviditeľnejších zmien, tými sú, samozrejme, predná maska, mriežka chladiča aj tvar predných svetiel. Všetky tieto prvky sú navrhnuté tak, aby nový Citan okamžite zapadol do rodiny úžitkových vozidiel Mercedes-Benz a aby si každý jeho vzhľad hneď spojil s väčšími bratmi Vitom či Sprinterom.
Rozdiel je zrejmý aj v kabíne. Citan ponúka možnosť zvoliť si multimediálny systém MBUX, ktorý patrí medzi to najlepšie v osobných vozidlách a rovnako je to aj v segmente úžitkových vozidiel. Mať systém s takýmito schopnosťami, vysokokvalitnou grafikou a vynikajúcim softvérom v úžitkovom vozidle je v segmente „úžitkáčov“ stále niečo jedinečné. V panelovej dodávke je MBUX za príplatok, v pasažierskej verzii Tourer je súčasťou štandardnej výbavy.
Nielen MBUX, ale aj kvalita spracovania detailov a použitie kvalitných materiálov posúvajú užívateľskú skúsenosť na nový level. Mercedes v modeli Citan použil vlastné sedadlá, s odlišnou ergonómiou a kvalitnou penou, ktorá citeľne spríjemňuje sedenie za volantom.
Nový Citan ponúkne sklápateľné sedadlo spolujazdca so sklopnou priehradkou oddeľujúcou kabínu a nákladový priestor, ktorá zväčší objem nákladového priestoru zo štandardných 2,5 m3 na 2,9 m3, neponúkne ale riešenie sezam otvor sa, ako je to v prípade modelu Kangoo. Užitočná záťaž bude podľa verzie do 782 kg. Neskôr príde na trh aj dlhšia verzia L2, o ktorej ale značka zatiaľ neprezradila bližšie informácie.
Pohodlný aj bez nákladu
Po prvých jazdách nás zaujali a potešili jazdné vlastnosti. Kým odpruženie verzie Tourer sa zameriava na maximálny komfort, odpruženie panelovej dodávky bolo prispôsobené potrebe čo najvyššieho užitočného zaťaženia. Napriek tomu je jazda s panelovou dodávkou Citan veľmi komfortná, a to aj s prázdnym autom. Netrasie, neodskakuje a krásne filtruje všetky nerovnosti. Nateraz je nový Citan k dispozícii iba so 6-stupňovým manuálom, ktorý však radí presne a hladko. Automatická prevodovka pribudne do ponuky v druhom štvrťroku budúceho roka. Za zmienku stojí aj veľmi solídny polomer otáčania, ktorý je 11,75 metra. V meste je auto veľmi obratné a pri častom točení volantom poteší aj ľahkosť, ktorú poskytuje posilňovač riadenia.
Verzia Tourer dostala o 11 % hrubšie sklá a niekoľko ďalších prvkov, ktoré zlepšili odhlučnenie a zvýšili komfort v kabíne. Väčší hluk nás prekvapil počas jazdy s panelovou dodávkou. Kým pri nízkych otáčkach je motor veľmi kultivovaný, pri vyšších otáčkach nad 2 500 ot./min. však vydáva pomerne silný dunivý zvuk. Značka však avizovala, že si je tohto nedostatku vedomá a do spustenia sériovej výroby na ňom chce zapracovať.
Bezpečnosť je samozrejmosťou
Nový Citan poskytne veľké množstvo rôznych bezpečnostných aj asistenčných systémov. Veľa z nich je súčasťou základnej výbavy pri verzii Tourer, verzia van má v základe asistent sledovania únavy vodiča, asistent rozjazdu do kopca aj asistent stability pri bočnom vetre, rovnako ako 6 airbagov.
Neopomenieme ani ponuku motorov. Počas prvej jazdy sme jazdili výhradne s dieselovými motormi, konkrétne s CDI 110 s max. výkonom 95 k a max. krútiacim momentom 220 Nm a CDI 112 (116 k/270 Nm), oba majú zdvihový objem 1,5 litra. Do tretice je v ponuke 1,5-litrový dieselový motor CDI 108 (75 k/230 Nm). Motorom, ktoré sme vyskúšali, nechýba veľmi slušná dynamika.
V ponuke sú aj dva výkonové varianty benzínových motorov – 1,3-litrový Citan 110 (102 k/200 Nm) a Citan 113 (131 k/240 Nm). V druhej polovici roka 2022 príde na trh aj elektrická verzia, ktorá bude mať na základe údajov značky dojazd podľa WLTP na úrovni 285 km a vďaka rýchlonabíjačke sa batéria z 0 na 80 % kapacity nabije za približne 40 min.