Motorizmus

Prepojenie auto-dom a vany KIA Motors

Prepojenie auto-dom a vany KIA Motors. Automobilka Kia na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES 2024 v Las Vegas predstavila modulárne nákladné vozidlá prepojené s elektromobilmi. Automobilka plánuje časom ponúknuť celé komerčné portfólio vrátane softvéru a globálnych partnerstiev.

KIA sa pozerá do budúcnosti a podľa nich bude elektrická aj v komerčnej preprave úžitkovými vozidlami. Na veľtrhu spotrebnej elektroniky (CES) v Las Vegas automobilka predstavila svoj koncept Connected Home pre obojsmerné nabíjanie elektrických vozidiel spolu s koncepčnými dodávkami a modulmi.

KIA PBV modulárna koncepcia

Connected Home

Ide o využívanie prenosu energie z vozidla do domu (V2H) pomocou 11,5-kW jednosmernej nabíjačky s názvom Wallbox Quasar 2. Všetky domáce nabíjacie jednotky sú 240-voltové úrovne 2, nie na jednosmerný prúd. KIA zároveň predstavila displej nastavený tak, aby zobrazoval pripojenú novú Kia EV9, pretože ide o prvý elektromobil Kia EV, ktorý podporuje funkciu V2H.

Quasar 2 automaticky začne nabíjať EV9, ale ak dôjde k výpadku prúdu, prepne smer, takže batéria EV9 sa použije na napájanie domu. KIA teda predpokladá do blízkej budúcnosti výraznejšie prepojenie medzi elektromobilmi a domácnosťami. KIA uviedla, že s kapacitou batérie EV9 v rozsahu od 76,1 do 99,8 kWh môže EV9 potenciálne „udržať spotrebu energie typickej domácnosti až niekoľko dní“. Quasar 2 by sa potom po opätovnom zapnutí napájania prepol späť na nabíjanie vozidla.

Platform Beyond Vehicle

KIA predstavila aj svoju stratégiu Platform Beyond Vehicle (PBV) pre poskytovanie modulárnych vozidiel na doručovanie na poslednú míľu a ďalšie využitie v city logistike, potenciálne po celom svete. S rozsiahlou aktualizáciou tiež poskytla pohľad na niekoľko prvých produktov PBV určených pre elektrické dodávky. S elektrickými vozidlami určenými na prácu a použitie v autoparku plánuje spustiť úplne nový špecializovaný podnik PBV, ktorý bude dohliadať na produkty, integráciu softvéru a globálne partnerstvá. To bude zahŕňať globálnych konverzných (upfit) partnerov.

Prvým výrobným krokom je špecializovaná továreň KIA na PBV, ktorá má začať vyrábať v roku 2025 a má postupne vyrábať až 150 000 vozidiel ročne. KIA plánuje celosvetový predaj 1,6 milióna EV do roku 2030 s produktmi PBV vrátane robotaxi a autonómnych vozidiel. Začínajú s KIA PV5, všestranným vozidlom podobným dodávke, ktoré je určené na jazdu a distribúciu na poslednú míľu. PV5 má bezstĺpikové otváranie dverí a nízku nakladaciu výška, čo uľahčuje prístup pre náklad aj pre cestujúcich. Jej moduly sa dajú meniť z osobnej dodávky na skriňovú či pickup.

EV preveruje limity skateboardovej platformy. Spôsob, akým sú tieto vozidlá štruktúrované a skonštruované, môže byť najväčším odklonom od konvenčných EV a súčasných autoparkov. Stratégiou je použitie jedného dizajnu podvozku vozidla, ktorý by vyhovoval celému radu potrieb. Tieto vozidlá budú mať podobné oblasti „zóny vodiča“, zatiaľ čo rôzne účelové karosérie by sa spájali nad a za touto zónou.
KIA uvažuje o vymeniteľných moduloch, ktoré majú byť spojené „prostredníctvom hybridnej elektromagnetickej a mechanickej spojovacej technológie“ – tak, aby sa efektívne využíval rovnaký podvozok pre taxík cez deň, dodávkové vozidlo v noci a osobné rekreačné účely cez víkend.

Prepojenie auto-dom a vany KIA Motors

Štruktúra pod PBV je podľa spoločnosti KIA bez zvárania, čo umožňuje veľkú flexibilitu pri nastavovaní. KIA plánuje vyrobiť päť fyzicky definovaných verzií PV5: Basic (široké dvojité dvere pre náklad), Van (nízkou výškou), Hight Cab s vysokou strechou (rozšírená o vzpriamené nakladanie a pracovný priestor vodiča), Robotaxi (orientovaná na cestujúcich, ovládaná s Motional) a Chassis Cab (iba šasi a kabína pre individuálne prestavby).

KIA rozšírila víziu ďaleko za rámec PV5 a odhalila trojfázovú cestovnú mapu, ktorá „môže pomôcť zmeniť prostredie mobility“. S ním automobilka sľubuje viac modelov, pokročilý softvér a služby na mieru. V druhej fáze sa vyvinú PBV na „mobilné platformy založené na AI, ktoré využívajú dáta na interakciu s používateľmi a pomáhajú udržiavať vozidlá aktualizované“. V rámci druhej fázy KIA plánuje pridať aj väčší produktový rad PV7, ako aj jeho najmenší PV1. Pričom posledný PV1 je určený „na agilnú logistiku na krátke vzdialenosti“.

Softvér je tiež veľkou súčasťou zavádzania PBV. Kia pomôže zabezpečiť správu autoparku, monitorovanie zásob a inteligentné plánovanie trás zamerané na efektívnosť. Zatiaľ čo riešenia spoplatňovania od spoločnosti budú zahŕňať plány a prestávky podľa špecifikácií pre rôzne potreby.

PV1 a PV5 v City logistike

Zdroj
KIA Motors
Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button