Letecká doprava

Austrálske aerolínie Qantas oznámili celoročnú stratu takmer 1,2 miliardy eur

Austrálska letecká spoločnosť Qantas oznámila za obchodný rok 2019/2020 stratu takmer 2 miliardy austrálskych dolárov. Dôvodom je pandémia nového koronavírusu, v dôsledku ktorej „takmer skolaboval“ dopyt po leteckej doprave. Spoločnosť vo štvrtok informovala, že za obchodný rok 2019/2020, ktorý sa skončil v júni, zaznamenala čistú stratu 1,96 miliardy AUD (1,19 miliardy eur), jednu z najväčších v histórii aerolínií. Spoločnosť odpísala časť z hodnoty aktív a do výsledkov zasiahli aj náklady na reštrukturalizáciu.
      
Ako povedal generálny riaditeľ Qantasu Alan Joyce, podmienky na trhu boli v ostatnom obchodnom roku najhoršie v zhruba 100-ročnej histórii firmy. Zároveň vyzval vládu, aby sa stanovili podmienky na otvorenie hraníc medzi jednotlivými austrálskymi štátmi a podporil sa tak domáci letecký trh. Ako dodal, uzatvorenie štátu Viktória, ktorý je epicentrom druhej vlny pandémie v krajine, má zmysel, nie však obmedzenia v doprave, napríklad medzi Západnou Austráliou a Južnou Austráliou, kde takéto problémy nie sú.
      
Firma poukázala na veľmi dobrý 1. polrok (júl 2019 až december 2019) a takmer zrútenie leteckého trhu v 2. polroku obchodného roka po nástupe pandémie nového koronavírusu. „Boli sme na ceste k ďalšiemu zisku za viac než 1 miliardu AUD, keď sa začala koronakríza,“ povedal Joyce. Podľa neho bude zotavovanie leteckej dopravy „trvať určitý čas a tento proces nebude hladký“. Ako dodal, ochorenie COVID-19 mení podmienky na trhu, čo pre spoločnosti znamená ako výzvy, tak aj príležitosti“. Očakáva, že pandémia nového koronavírusu bude na výsledky Qantasu pôsobiť aj v súčasnom obchodnom roku, v ktorom tiež počíta s „výraznou stratou“.

Generálny riaditeľ aerolínií Qantas Alan Joyce (FOTO: TASR/AP)

Do polovice roka 2022 počíta s obnovou len asi 50 % medzinárodných letov

Qantas očakáva, že do polovice roka 2022 obnoví len približne polovicu zo svojich medzinárodných letov. „Myslíme si, že zotavenie medzinárodných operácií bude nejaký čas trvať. Vo finančnom roku 2022 očakávame návrat len 50 % z medzinárodných letov,“ vyhlásil Joyce a dodal, že podľa odhadu Qantas potrvá tri roky, kým sa všetky lietadlá spoločnosti vrátia späť na oblohu a letecká doprava sa začne vracať na úroveň z obdobia pred vypuknutím pandémie nového koronavírusu. Letecká doprava na celom svete takmer úplne skolabovala po zavedení cestovných obmedzení a uzavretí mnohých hraníc na zabránenie šírenia vírusu.

To prinútilo letecké spoločnosti znižovať náklady a pozastaviť mnohé linky. V dôsledku toho zostáva veľa lietadiel uzemnených a viaceré aerolínie požiadali svoje vlády o záchranu. Niektoré sú dokonca v konkurznej správe. Podľa Joyce sa obnovenie medzinárodného cestovania bude líšiť v rôznych častiach sveta. Krajiny s podobnou úrovňou infekcie môžu otvoriť hranice a vytvoriť cestovnú „bublinu“, uviedol s odkazom na návrh plánu na obnovenie letov medzi Austráliou a Novým Zélandom. Tento návrh je však v súčasnosti pozastavený pre opätovné šírenie nákazy v oboch krajinách.
      
„Pokiaľ ide o niektoré z veľkých trhov, ako sú Spojené štáty, myslím si, že budeme závislí od vakcíny,“ povedal. USA patria medzi najviac postihnuté krajiny na svete s vyše 5,5 milióna hlásených prípadov a viac ako 172.000 úmrtiami. Prieskum na objednávku Qantas naznačil, že existuje záujem klientov o domáce linky. Zdá sa totiž, že väčšina austrálskych štátov dostala nákazu pod kontrolu, s výnimkou Viktórie, kde nedávno zaznamenali jej oživenie. Tamojšia regionálna vláda preto znovu zaviedla niektoré blokády. Ostatné štáty ich pomaly zmierňujú, čo je potenciálne dobrá správa pre Qantas, ktorý väčšinu ziskov generuje na austrálskom trhu.

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
TASR

Prečítajte si aj

Back to top button