Výroba autobusov vo Vysokom Mýte oslavuje 125 rokov
Spoločnosť Iveco Czech Republic, a.s. si v týchto dňoch pripomína 125 rokov od založenia výrobného závodu. V roku 1895 sa začala písať história dnešnej výroby autobusov vo Vysokom Mýte, keď tu Josef Sodomka založil „kolářskou dílnu“.
Príbeh pokračoval výrobou kočiarov, svetoznámych automobilov, elegantných prívesov, špeciálnych úžitkových vozidiel a legendárnych autobusov éry socializmu až k autobusom súčasným. Firma prežila dejinné zvraty a početné vlastnícke zmeny a dnes je so svojou značkou IVECO BUS významným hráčom svetového automobilového priemyslu.
Dvadsať najvýznamnejších míľnikov výrobného závodu vo Vysokom Mýte
1895 – Vyučený „kolář“ Josef Sodomka sa prisťahoval do Vysokého Mýta, založil tu dielňu a z výroby kočiarov sa postupne preorientoval na produkciu automobilov.
1926 – Začiatok produkcie áut na zákazku. Automobily sa stali hlavnou náplňou Sodomkovej továrne, ktorú síce riadil Josef Sodomka starší, ale jej vedúcou osobnosťou sa stal jeho syn.
1928 – Prvý autobus opúšťa továreň. Jednalo sa o vozidlo pre 14 sediacich cestujúcich postavené na podvozku Škoda 125. Za 12 rokov bolo u Sodomka vyrobených 100 nových autobusov, takmer výhradne na tuzemských podvozkoch Škoda, Tatra, Walter a Praga.
1932 – Začína sa zásadne meniť tvarová krivka karosérií osobných automobilov. Doterajšie hranaté karosérie nahrádzujú oblé tvary s aerodynamickými prvkami. Krásne zaoblené karosérie boli často oceňované na významných výstavách a súťažiach.
1936 – Firma Carrosserie Sodomka nadväzuje úzku spoluprácu s pražskou automobilkou Aero, ktorá priniesla mnoho krásnych kabrioletov. Najmä Aero 50 Dynamik so zakrytými prednými aj zadnými kolesami, pretiahnutými kvapkovitými blatníky a veľmi luxusným vnútorným vybavením sa zaradil do zlatého fondu európskeho karosárskeho dizajnu konca 30. rokov.
1940 – Počas 2. svetovej vojny sa postupne zvyšovala výroba autobusov a rôznych účelových karosérií. V roku 1940 bola v závode vyrobená prvá séria trolejbusov na podvozkoch MAN.
1947 – Josef Sodomka mladší chcel po vojne nadviazať na karosárske úspechy u automobilov a predstavil luxusný autobus na novom podvozku Škoda 706 RO. Tento autokar mal nastaviteľné klobúkové sedadlá a bol vybavený bufetom, šatňou i WC.
1948 – V rámci znárodnenie podnik premenovaný na Karosa a do pretekov boli včlenené aj ďalšie menšie karosárne vtedajšieho Československa. Aj po zriadení národného podniku bol Jozef Sodomka menovaný jeho riaditeľom. Pod jeho vedením bol oi. vyrobený luxusný kabriolet na podvozku Tatra T 600 Tatraplán s vtedy unikátnym vzduchom chladeným motorom umiestneným vzadu.
1950 – Nosným programom vysokomýtského závodu sa stala výroba autobusov Škoda 706 RO.
1965 – Predstavený bol model autobusu Karosa ŠM. Jazdné vlastnosti významne zlepšovalo vtedy jedinečné vzduchové pruženie. Podobný „náskok“ mala vo svetovom merítku aj použitá unikátna technológia – celé vozidlo sa skladalo zo šiestich hlavných predvyrobených panelov.
1981 – Úspešné a obľúbené „ešemky“ nahradil nový typový rad 700, pri ktorého výrobe sa tiež uplatnil systém panelovej stavby. Základná inovácia však spočívala v premiestnení motora a prevodovky za zadnú nápravu. Modernejšie konštrukcia výrobku a dokonalejšie technológie umožnili ďalšie zvyšovanie objemu výroby až na štrnásť vozidiel denne. Do jej ukončenia v roku 1999 opustilo brány závodu celkom 37 166 vozidiel tohto radu.
1993 – V rámci privatizácie vznikla Karosa, akciová spoločnosť, a zo zvyšných závodov bývalého štátneho podniku sa stávajú samostatné podniky. Rokovania Karosy s francúzskou firmou Renault. vyústili do vytvorenia spoločného podniku.
1995 – Prichádza autobus radu 900, ktorých bolo vyrobených 12 944 kusov. V znaku má už logo Renault.
1999 – Z talianskej firmy Iveco a francúzskeho Renaultu vznikol spoločný podnik s názvom Irisbus Holding S.L., ktorý získal 94 % akcií Karosy. Spoločnosti Iveco a Renault vytvorili zjednotením svojich aktivít druhého najväčšieho producenta autokarov a autobusov v Európe.
2004 – IVECO sa stalo 100 % vlastníkom Irisbus.
2006 – Začiatok produkcie produktového radu Crossway, ktorá sa postupne s viac ako 40 000 predanými kusmi stala najúspešnejším medzimestským autobusom súčasnosti.
2007 – Zmena názvu spoločnosti na Iveco Czech Republic, a.s.
2013 – Oficiálnym menom značky sa stáva IVECO BUS a prichádza úplne nový rad IVECO BUS Euro VI. Zároveň sa IVECO začlenilo do skupiny CNH Industrial, zahŕňajúce ďalších 12 značiek z oblasti poľnohospodárskych a stavebných strojov a úžitkových vozidiel.
2015 – Firma oslavuje 120. výročie za účasti významných hostí vrátane prezidenta Českej republiky Miloša Zemana.
2019 – Rekordná výroba 4 612 autobusov ročne, z ktorých prevažná väčšina mieri na zahraničné trhy. Iveco Czech Republic je popredným exportérom a patrí medzi najdôležitejšie české firmy. V Pardubickom kraji potvrdzuje pozíciu významného zamestnávateľa. Na výrobe sa podieľa približne 3 900 zamestnancov a ďalších viac ako 1 700 pracovných miest vytvára firma u svojich tuzemských dodávateľov.