Úspech ťahačov MAN vo výberovom konaní SLOVNAFT TRANS a.s.
Značka MAN uspela v tendri na ťahače cisternových návesov, ktorý bol vypísaný pre dopravné spoločnosti v rámci Skupiny MOL. Kontrakt pre spoločnosť SLOVNAFT TRANS a.s. na Slovensku sa zrealizoval v druhej polovici mája, keď slovenský importér odovzdal zákazníkovi prvé štyri vozidlá MAN TGX 18.470 a verí, že je to začiatok dlhodobého partnerstva.
Projekt, ktorý dopravná spoločnosť SLOVNAFT TRANS a.s. (ďalej len „Slovnaft Trans“) rozbehla ešte vlani, je pozoruhodný z viacerých dôvodov. V pr-vom rade preto, že súťaž na dodanie vozidiel prebehla veľmi zaujímavým a dômyselným spôsobom: Z tendra vyšlo víťazne niekoľko značiek – medzi nimi aj MAN – a tie budú podrobené ďalšiemu skúšaniu a testovaniu. A až na základe dlhodobých výsledkov v praxi sa Slovnaft Trans rozhodne, ktoré vozidlá nakúpi pri budúcej rozsiahlejšej obnove vozidlového parku.
„Verím, že naša spolupráca založená na rámcovej zmluve bude dobrou bázou pre budúcnosť a MAN sa stane dlhodobým partnerom spoločnosti Slovnaft Trans a prípadne aj iných dopravných spoločností v Skupine MOL v ďalších krajinách. Naša značka nepatrí k najlacnejším, a preto oceňujeme, keď sa spoločnosti ako Slovnaft Trans rozhodnú nakupovať takýmto spôsobom – vyhodnotením celkových nákladov vrátane výdavkov na údržbu a pre-vádzku a nie je to už len čisto o cene. Pevne verím, že naše vozidlá a naša servisná sieť budú fungovať ako hodinky a že takto o rok vyhodnotíte tieto ťahače ako dobrú voľbu. A, samozrejme, želám si, aby aj vaši šoféri boli maximálne spokojní s komfortom i kvalitou väčších kabín a aby jazdili s pocitom bezpečia, ktorý je pri tomto type prepravy mimoriadne dôležitý,“ povedal Radoslav Jurča, konateľ spoločnosti MAN Truck & Bus Slovakia.
Na brífingu pre zástupcov médií reprezentanti Slovnaft Trans viackrát zdô-raznili výbornú a vysoko profesionálnu podporu zo strany MAN Slovakia aj v širšom kontexte, pretože zastrešil komplexný kontakt s výrobcom z hľadiska špecifikácií vozidiel nielen pre Slovensko, ale tiež pre podobné tendre v Maďarsku, Chorvátsku a Rakúsku. Rovnako jasne sú vyšpecifikované komplexné služby v rámci servisu a opráv.
„Oceňujem transparentnú ponuku spoločnosti, ktorá nám umožní vozidlá otestovať. Ďalšie rozhodnutie o spolupráci teda budeme vedieť už konkrétne oprieť o výsledky testovania, ale aj spätnej väzby našich vodičov,“ reagoval Dušan Sládečka, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Slovnaft Trans. „Ročne by sme radi obmenili 15 až 20 ťahačov, keď vychádzame z limitu 900 000 najazdených kilometrov na jeden ťahač. Počet obmieňaných ťahačov sa však môže meniť v závislosti od rozvoja našich aktivít, napríklad v oblasti logistiky polymérov. Metodika výberového konania nebola primárne založená len na obstarávacej cene vozidla, ale aj na prevádzkových nákladoch, ktoré sú s vozidlom späté. Nie vždy to najlacnejšie riešenie podľa vstupnej ceny znamená aj finálnu reálnu úsporu počas využívania ťahača. Aj preto sme ako jedného z kandidátov na spoluprácu oslovili MAN.“
Novátorský koncept tendra
Spôsob obnovy vozidlového parku prezentoval Marek Heger zodpovedný za prípravu stratégie nákupu ťahačov pre Skupinu MOL: „Pri tomto výberovom konaní sme zvolili inovatívny prístup – nevyberať vozidlá podľa najvýhodnej-šej ceny, ale na základe reálnych nákladov na prevádzku, a teda ich potenciálu priniesť firme úspory. To vieme vyhodnotiť, len ak autá otestujeme v praxi. Preto sme vybrali v rámci prvého kola troch kandidátov, ktorých vozidlá budeme počas roka testovať. Vďaka tomu pri ďalšej fáze obmeny vozidlového parku už budeme vedieť reálne kalkulovať s celkovými nákladmi, čo nám pomôže vybrať najvýhodnejšiu ponuku.“
Kľúč k úspechu: Maximálna spoľahlivosť a kvalitný servis
Vozidlá Slovnaft Trans najazdia ročne priemerne od 130 000 do 180 000 km v závislosti od prevádzky. Na jeden ťahač pripadajú traja vodiči, čím je vozidlo prakticky permanentne vyťažené. Spoľahlivosť a bezpečnosť je preto jeden z kľúčových parametrov pri výbere značky. Momentálne Slovnaft Trans prevádzkuje vyše 60 vozidiel na rozvoz pohonných hmôt.
„V oblasti výbavy sme sa sústredili najmä na priestrannejšie, širšie kabíny, v záujme zvýšenia komfortu pre vodičov. Pri vozidlách MAN sme sa preto rozhodli pre model TGX s kabínou XL, keďže vodiči sú dlhšie na ces-tách pri zavážaní palív pre Českú republiku. O bezpečnosť našich kolegov, ktorá je pre nás kľúčová, sa na cestách postarajú viaceré bezpečnostné prvky a asistenčné systémy. Pre bezpečnú premávku je podstatná dobrá viditeľnosť vozidla, pri ktorom sme si zvolili účinnejšie nadštandardné LED svetlá.“
Jan Kohlmeier, generálny riaditeľ a konateľ spoločnosti MAN Truck & Bus Slovakia, pri odovzdávaní symbolického kľúča povedal: „Hoci cesta od za-čiatku rokovaní až po prevzatie vozidiel bola dlhšia, som presvedčený, že išlo o dobre investovaný čas. Sme radi, že sme vám dokázali pripraviť najlepší možný balík vrátane servisu a kompletnej podpory. U nás má Slovnaft veľmi dobré referencie, podobne ako jeho sesterské spoločnosti v Skupine MOL. Verím, že toto je dobrý štart pre dlhodobé partnerstvo a budeme radi, ak vám budeme môcť tento rok ponúknuť na otestovanie aj naše vozidlá najnovšej generácie.“
Technická špecifikácia vozidiel
Ťahač MAN TGX 18.470 4X2 LLS Euro 6d vo vyhotovení Vario. Motor MAN D26 s maximálnym výkonom 346 kW/470 k, najväčší krútiaci moment 2400 Nm v rozsahu otáčok 930 – 1350 min-1. Prevodovka MAN TipMatic® 14 27 DD so softvérom Fleet, retardér. Funkcie prevodovky: tempomat ACC s funkciou stop and go, prediktívny tempomat MAN EfficientCruise® 2, využívanie zotrvačnosti v klesaní MAN EfficientRoll, podpora pri rozjazde do kopca MAN EasyStart, vykolísanie pri zapadnutí. Kabína vodiča XL (šírka 2440 mm, dĺžka 2280 mm) s izoláciou NORDIC proti chladu, jedno lôžko. Multifunkčný volant, pneumaticky odpružené komfortné sedadlo vodiča s bedrovou opierkou a vyhrievaním, lakťové opierky. Plne zasunuteľný chladiaci box pod lôžkom. Prídavné teplovzdušné kúrenie, automatická klimatizácia.