Španielsky Czechbus
Španielsky Czechbus. Na madridskom výstavisku IFEMA sa koncom októbra uskutočnil najväčší veľtrh autobusov a servisnej techniky na Pyrenejskom polostrove Feria Internacional del Autobús y del Autocar. Ako jediné tuzemské médium sme ho navštívili.
Veľtrh FIAA sa koná každé dva roky a svojím rozsahom a zameraním má veľmi blízko k tuzemskému Czechbusu, ktorý sa tento rok koná v termíne od 19. do 21. novembra. Pätnásty ročník FIAA sa výrazne rozrástol, na 38 700 m2 v dvoch halách obrieho výstaviska IFEMA. V Madride sa prezentovalo 94 firiem z 12 krajín. Počas troch dní ho navštívilo cez 10 500 profesionálov, z ktorých každý piaty bol cudzinec.
Kráľ medzi minibusmi
V rámci slávnostného večera deň pred zahájením veľtrhu tu bol vyhlásený aj víťaz prestížnej ankety Minibus of the Year 2025, ktorým sa stal model Tremonia City 75 Electric, postavený na technike Mercedesu-Benz Sprinter. Reportáž z Eurotestu, kde o víťazovi rozhodoval aj šéfredaktor nášho magazínu a autor článku, prinesieme v budúcom čísle. Nie je náhoda, že sa tento test konal práve v Madride, pretože segment minibusov a všeobecne nadstavieb je v Španielsku veľmi silný.
Aj preto sa pri popise zameriame aj na menej obvyklých výrobcov, ktorých napríklad na Czechbuse tak často nevídame. A nebude asi pre nikoho prekvapením, že veľká časť exponátov a noviniek mala plne alebo aspoň čiastočne elektrický pohon. A to nielen mestské či prímestské autobusy, ale aj medzimestské a diaľkové. Zamerajme sa najskôr na lokálne firmy, ktoré viac ako polovicu svojej produkcie vyvážajú.
Španielsky Czechbus
Made in Spain
Najviac návštevníkov na tlačovej konferencii mal Irizar, ktorý tu vo svetovej premiére predstavil elektrický medzimestský autobus i3. S dĺžkou 12,75 m pojme 45 cestujúcich a s batériami (NMC aj LiFePO4) s kapacitou až 528 kWh ponúkne dojazd až 500 km. Dobíjanie je možné 150 kW cez CCS2 alebo 300 kW cez pantograf. Výroba integrálnej verzie sa rozbehne budúci rok v júli, prví zákazníci sa dočkajú na konci 2025. Irizar ale ponúkne aj podvozok pre nadstavbárov.
Aj u nás veľmi dobre známy Beulas priviezol hneď tri exempláre. Poschodový bus Jewel, postavený na podvozku MAN, 10m coach Cygnus na technike Scanie a minibus Kala, vychádzajúci z MAN TGE.
Firma car-bus.net vedľa účastníka Eurotestu 2024 Zeroid eUrban zaujala aj minibusom eDiplomatic na báze eSprintera s úžasne luxusným interiérom. Karosár Ferqui vo svetovej premiére vystavil plne elektrický minibus Lagos, postavený na technike Iveco eDaily 70C21. Karoséria je vyrobená z hliníka a kompozitu a je skoro o 300 kg ľahšia ako klasická kovová. Kapacita 25 až 33 miest. Z troch exponátov firmy Indcar nás najviac bavil elektrický mikrobus e-B6, ktorý vznikol v spolupráci s francúzskym Bluebusom.
Španielsko-portugalský výrobca Unvi, ktorý má v ponuke kompletné portfólio od minibusov až po doubledeckerov, zaujal predovšetkým elektrickým 7m mikrobusom eC24s pre až 41 cestujúcich, schopným vďaka 144 až 298 kWh v batériách až 16-hodinovej prevádzky.
Španielsky Czechbus
Zvyšok Európy
Z veľkých výrobcov tu mali veľké expozície Iveco Bus a Mercedes-Benz/Setra, ktoré ale nepriviezli nič nové. Solaris, ktorý má španielskeho majiteľa, ukázal Bus of the Year Urbino 18 Hydrogen. U nás „pochované“ Volvo Buses ukázalo naftový a elektrický podvozok, na ktorom vznikol aj vystavený mestský elektrobus BZL Elec. Veľkou expozíciou, zameranou hlavne na luxusné minibusy na báze Sprintera, sa blysol poľský Auto-Cuby. Zahanbiť sa nenechal ani účastník Eurotestu, rumunské Aveuro, ktoré popri konverziách na báze Sprintera robí aj nadstavby na Daily.
Turecko
V Madride nechýbal prakticky žiadny veľký turecký výrobca. Ako prvá mala tlačovku Temsa, ktorá uviedla nový 12,4 m dlhý elektrický medzimestský model LD SB E s kapacitou 57 osôb, 350 kWh batérií, motorom s výkonom 250 kW a dojazdom až 350 km. Otokar do Madridu priviezol skoro celé svoje portfólio. Technologickú vyspelosť predviedol autonómnou verziou mikrobusu eCentro, hlavnou novinkou ale bol nový e-Kent C, plne elektrický mestský autobus, ponúkaný v dĺžkach 10, 12 a 18 m. Vystavená základná verzia ponúka prepravnú kapacitu 108 ľudí, motor Voith má 450 kW a napája ho 450 kWh. Jedným z dvoch exponátov Anadolu Isuzu bol elektrický model Novo Volt so 176 kWh a 325kW elektromotorom. Karsan ako jeden z mála priviezol čisto vodíkový autobus e-ATA Hydrogen.
Čína
Ríšu stredu zastupovali tri značky. Najmenšiu expozíciu mal Alfabus, ktorý priviezol dva mestské elektrobusy ECity L08 a L12 s batériami 422 a 310 kWh. King Long, ktorý bol aj na IAA v Hannoveri, ukázal nielen koncept elektrického coache, ale aj sériový model U12 Zero, naftový midicoach C10 a medzimestský autobus U13 X. Veľkú expozíciu mal Yutong. Mestský segment zastupovali mikrobusy e7S a U10, veľkú pozornosť ale budil aj sériovo predávaný elektrický coach T12E s dojazdom s batériou 350 a 422 kWh zaisťujúcim reálny dojazd až 400 km.