Cestná doprava

Scania nasadila v Nórsku do prevádzky plne elektrické nákladné vozidlá

Nórsky veľkoobchodný predajca ASKO sa chystá využívať v rámci svojich činností v nórskom Osle dve elektrické nákladné vozidlá Scania pre rozvoz tovaru.

Tento pilotný projekt predstavuje ďalší míľnik v rámci spoločnosti Scania a ASKO v oblasti elektrifikovaných riešení pre ťažkú dopravu.

Výsledky prevádzky hybridných vozidiel spoločnosti Scania využívajúce elektrické režimy v centrách mestských aglomerácií sú pozitívne, takže dáva zmysel začať pri distribúcii tovaru v mestách používať plne elektrické nákladné vozidlá. So súčasnou technológiou akumulátorov môžu byť elektrické nákladné vozidlá prevádzkované len na kratšie vzdialenosti a musia existovať dostupné možnosti pre nabíjanie ich akumulátorov. Pri distribúcii tovaru v mestách je možné nabíjanie vykonávať počas nakladania alebo vykladania tovaru. Dve nákladné vozidlá plánované k nasadeniu do prevádzky spoločnosťou ASKO majú akumulátory s kapacitou 165 kWh, ktoré zaisťujú dojazd 120 km a sú nabíjané prostredníctvom káblového nabíjania s výkonom 130 kW.

„Z dlhodobého hľadiska bude elektrifikácia kľúčom k dosiahnutiu udržateľného systému dopravy i v prípade ťažkých vozidiel. Na ceste k tomuto cieľu je však dôležitá neustála spolupráca v oblasti zákazníckeho vývoja, ktorá nám umožní zaistiť, aby technické riešenie nielen fungovalo a elektrina používaná k nabíjaniu akumulátorov pochádzala z obnoviteľných zdrojov energie, ale aby sme predovšetkým porozumeli dopadu tohto riešenia na všetky činnosti zákazníkov. Preto nás tento ďalší dôležitý projekt so spoločnosťou ASKO veľmi teší,“ hovorí Karin Rådström, vedúci predaja a marketingu v spoločnosti Scania.

Spoločnosť Scania plánuje pokračovať v investíciách do vývoja riešení elektrifikácie a nebude dlho trvať, než dosiahneme bodu zvratu, kedy sa elektrifikácia ťažkej nákladnej dopravy stane pre našich zákazníkov dobrou investíciou. Zatiaľ tam ale ešte nie sme. Tento projekt získal finančnú podporu od organizácie Enova, čo je štátny podnik vo vlastníctve ministerstva životného prostredia a klímy v Nórsku.

„Spoločnosť Scania sa aktívne podieľala na vývoji akumulátorov a vodíkových článkov v rámci ako nášho vlastného výskumu, tak i prostredníctvom partnerstva a spolupráce so zákazníkmi. Ide o oblasť, pri ktorej očakávame v najbližších niekoľkých rokoch výrazný posun vpred, vrátane vylepšení, ktoré zaistia zefektívnenie rôznych činností v odvetví dopravy pri súčasnom zohľadnení celkových prevádzkových nákladov pre našich zákazníkov,“ hovorí Rådström.

Práca v spoločnosti Scania je ako vždy založená na modulárnom prístupe. V plne elektrických nákladných vozidlách nasadených do prevádzky spoločnosťou ASKO je spaľovací motor v rámci hnacieho ústrojenstva nahradený elektromotorom, ktorému k pohonu slúžia dobíjacie akumulátory.

Prístup spoločnosti Scania k elektrifikácii zahŕňa výskum a vývoj širokej škály riešení. Medzi ne patria rôzne druhy hybridných elektrických technológií využívajúcich pohon na biopalivá aj plne elektrické nákladné vozidlá a autobusy. Spoločnosť Scania sa tiež zameriava na elektrické vozidlá, ktoré možno nabíjať rôznymi spôsobmi – od nabíjania typu plug-in, cez nabíjanie pomocou pantografu u stojaceho vozidla alebo aj idúceho vozidla prostredníctvom elektrifikovaných ciest, až po nabíjanie s využitím vodíkových palivových článkov.

FAKTY O NÁKLADNOM VOZIDLE:

• Max. technická hmotnosť vozidla: 27 ton
• Konfigurácia: 6×2*4
• Hnacie ústrojenstvo: elektromotor s výkonom 290 kW / trvalý výkon 245 kW, dvojstupňová prevodovka, maximálny krútiaci moment 2200 Nm
• Úložisko energie: Li-ion akumulátory s kapacitou 165 kWh
• Nabíjanie: max. Výkon 150 kW DC (CCS)
• Dojazd: 120 km
• Elektrický pomocný pohon: 15 kW

Zdroj
TS Scania

Prečítajte si aj

Back to top button