Cestná doprava

Prvé slovenské zákaznícke testy elektrického modelu Scania 40 R

Prvé slovenské zákaznícke testy elektrického modelu Scania 40 R. Prvé prepravné spoločnosti na Slovensku mali možnosť otestovať čisto elektrický ťahač Scania novej generácie, ktorý je určený pre diaľkovú regionálnu dopravu. Spoločnosti METRANS a AB-SPED zapojili do svojej prevádzky model 40 R a spolu najazdili viac ako 2 000 kilometrov.

• Výsledky ukazujú, že s bežnou súpravou s hmotnosťou približne 30 ton možno na jedno nabitie prejsť viac ako 430 kilometrov.
• Spotreba elektrickej energie je približne 106 kWh/100 km a podľa spoločností je nižšia ako u doteraz testovanej konkurencie.
• Vodiči a prevádzkovatelia tiež kladne hodnotia prenajaté mobilné riešenie dobíjania: vďaka vzdialenému prístupu i dostatočnému výkonu.

Prečítajte si aj

„Scania 40 R splnila moje očakávania. Jazdné vlastnosti a dynamika 30t súpravy sú úplne skvelé,“ hovorí vodič, ktorý vozidlo testoval v prevádzke spoločnosti METRANS. Okrem toho ocenil dostatočne rýchlu mobilnú nabíjaciu stanicu Kempower, ktorú Scania zapožičala spolu s vozidlom. „Páči sa mi možnosť sledovať stav dobíjania na diaľku naskenovaním QR kódu,“ vysvetľuje.

Sivomodrý ťahač však presvedčil aj manažéra cestnej dopravy spoločnosti METRANS Petra Lanku. „Prevádzkujeme kombinovanú dopravu, ktorá by mala vždy prebiehať v okruhu 150 kilometrov od terminálu. Preto potrebujeme dojazd približne 300 kilometrov na jedno nabitie. Scania nás presvedčila, že túto úlohu zvládne. Požadovaný dojazd bez problémov prekročila a s 30-tonovou súpravou dokázala prejsť 440 km bez nabíjania. Počas testu sme ho používali len na rannú prepravu, ale vieme, že by sme ho mohli bez váhania nasadiť do prevádzky aj popoludní,“ hovorí.

Prvé slovenské zákaznícke testy elektrického modelu Scania 40 R

Podobné hodnoty dojazdu dosiahla Scania 40 R i v prevádzke spoločnosti AB-SPED. Na testovaných tratiach ťahala 32 t súpravu a dosiahla spotrebu približne 108 kWh/100 km, čo predstavuje dojazd viac ako 430 km.

„Scania 40 R nás hneď prvý deň presvedčila, že zvládne takmer 400 km so 40t súpravou na našej trase medzi Galantou a Ilavou. Vozidlo sme vyskúšali aj na rýchlonabíjacej stanici a vieme, že pri našej spotrebe dokážeme nabiť 300 km dojazdu za 60 minút. Aj na diaľniciach zostáva spotreba v rozumných hodnotách okolo 112 kWh/100 km, a to aj napriek silnému vetru a pneumatikám s vyšším valivým odporom,“

pochvaľuje si majiteľ spoločnosti Anton Bolega, ktorý sám odjazdil väčšinu testovacích kilometrov.

Okrem plynulého a tichého rozjazdu, odhlučnenia kabíny a plynule radiacej prevodovky oceňujú zástupcovia AB-SPED aj drobnosti, ktoré zlepšujú zžitie sa s vozidlom: skutočnosť, že rekuperácia sa ovláda rovnakou páčkou ako retardér dieselových vozidiel a že palubný počítač sám prepočítava dojazd po pripojení prívesu. „Sme nadšení, že prvé testy ukázali, že naše riešenie funguje. Kombinácia úsporného ťahača a kvalitných nabíjacích staníc je kľúčom na ceste k elektrifikovanej budúcnosti,“ hovorí Lukáš Martinů, manažér predaja E-Mobility v spoločnosti Scania CER.

O elektrických vozidlách Scania pre regionálnu dopravu

Scania ponúka svoje elektrické vozidlá pre regionálnu dopravu s niekoľkými rôznymi typmi pohonného ústrojenstva. Testovaný ťahač využíva pohonnú jednotku s označením CM3-6, ktorá kombinuje trojicu elektromotorov so šesťstupňovou bezspojkovou plne automatickou prevodovkou. Táto pohonná jednotka je k dispozícii v dvoch výkonových verziách: 40 s výkonom 400 kW/2800 Nm a 45 s výkonom 450 kW/3500 Nm.

Batérie zložené z článkov vyrobených spoločnosťou Northvolt s nízkou uhlíkovou stopou ponúkajú celkovú kapacitu 624 kWh. Dostupných je podľa požiadaviek zákazníka a podmienok jeho prevádzky 75, resp. 83 % kapacity. V prípade testovacieho vozidla bolo toto takzvané SoC okno nastavené na 75 %, t. j. 468 kWh. To by malo umožniť dojazd 350 km so 40 t súpravou. Prax však ukazuje, že je možné dosiahnuť aj vyššie hodnoty.

Batérie možno nabíjať výkonom až 375 kW pomocou štandardného konektora CCS a úplne vybitú batériu možno pri tomto výkone nabiť za 85 minút. V budúcnosti je elektrická Scania pripravená aj na inštaláciu nabíjacieho štandardu MCS s niekoľkonásobne vyšším výkonom. Vozidlá sú k dispozícii v rôznych konfiguráciách. Pre regionálnu prepravu sú predovšetkým určené ťahače 4×2 a trojnápravové podvozky 6×2 *4 a komfortné kabíny radu R a S, ktoré umožňujú aj komfortné prenocovanie.

Okrem vozidiel, Scania ponúka aj kompletnú paletu služieb okolo nich a to vrátane návrhu, inštalácie a prevádzky nabíjacej infraštruktúry. V prípade testu mohli spoločnosti využiť mobilnú nabíjaciu stanicu Kempower s výkonom až 40 kW, k dispozícii sú však aj komplexné riešenia s vyššími výkonmi. Samozrejme, k dispozícii je aj sofistikovaný softvér so vzdialeným prístupom a možnosťou regulácie nabíjacieho výkonu podľa aktuálnych potrieb a rezervovaného príkonu.

Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button