Cestná doprava

Scania oslavuje 130. výročie limitovanou edíciou

Švédska značka Scania oslavuje tento rok 130. výročie svojho založenia a slovenské zastúpenie švédskeho výrobcu nákladných vozidiel sa rozhodlo pripomenúť si toto okrúhle jubileum špeciálnou limitovanou edíciou, z ktorej sa vyrobí iba 130 kusov.

História značky sa začala písať v roku 1891, keď Philip Wersén a Surahammars Bruk založili spoločnosť Vagnfabriksaktiebolaget i Södertelge (Vabis). V tom čase sa zameriavala na výrobu železničných vagónov, no postupne, ako rástol dopyt po motoroch a vozidlách, sa aj zameranie švédskej značky menilo, až sa z nej stal popredný výrobca nákladných vozidiel, autobusov a autokarov, ktorý je dnes vnímaný ako prémiový.

„V tomto roku oslavujeme 130. výročie založenia značky Scania, preto sme sa rozhodli pripomenúť a uctiť si toto krásne jubileum aj limitovanou edíciou vozidiel. Začali sme na nej pracovať už minulý rok v septembri, kedy vznikli prvé vizualizácie polepov aj prvé balíky výbav ťahača. Aktuálne k nám už dorazilo prvé vozidlo a k dnešnému dňu máme predaných 120 zo 130 vozidiel,“ približuje obchodný manažér Scania Slovakia, Michal Kreml.

Limitovaná edícia vynikne hneď na prvý pohľad (FOTO: redakcia)

Keďže značka oslavuje 130. výročie, aj počet vyrobených kusov je 130. Zákazníkov táto edícia nadchla, čo sa odzrkadľuje na ich záujme o ňu. „Limitovaná edícia zaznamenala u zákazníkov výborný ohlas, je o ňu veľký záujem. Podobnú limitovanú edíciu si vyskúšali už pred piatimi rokmi, kedy sme predstavili špeciálne vozidlá k 125. výročiu Scanie. Aj vtedy ich veľmi zaujali. Navyše, autá z tejto edície si dodnes držia vysokú zostatkovú hodnotu,“ hovorí Michal Kreml.

Zo 130 vozidiel je už väčšina predaná (FOTO: redakcia)

Vysoká kabína, vysoká výbava

Limitovaný počet vyrobených kusov však zďaleka nie je jediným prémiovým aspektom, ktorý robí túto edíciu výnimočnou. „Ide o vozidlá s vysokou výbavou, vysokou kabínou S s rovnou podlahou, v kombinácii so špeciálnymi polepmi. Napriek vysokej výbave však boli tieto ťahače dostupné v zaujímavej cene, výhodnejšej, ako keby si zákazníci rovnaké vozidlo s totožnou výbavou konfigurovali sami. A samozrejme, okrem toho vnímame aj ďalšie dva dôležité aspekty, pre ktoré sa táto edícia teší takému záujmu. Svojich majiteľov nechá na ceste skutočne vyniknúť a radosť z nej majú aj samotní vodiči, pretože už v štandardnom balíku výbavy tejto limitovanej edície sú okrem iného prvky ako kožený interiér, prémiové klimatizované sedadlo vodiča, adaptívny tempomat, automatické núdzové brzdenie, systém varovania pred opustením jazdného pruhu či rádio s navigáciou, USB a Bluetooth.

Vodiči sa môžu tešiť na veľmi bohatú výbavu (FOTO: redakcia)

Pohodlie na druhú

Aj túto vysokú výbavu si ale zákazníci môžu ešte doplniť. Scania k nej ponúka sedem doplnkových balíkov: AIR, DESIGN, HYDRAULIKA, COMFORT, FOOD, THERMO, MUSIC a SAFETY. Dôvod je jednoduchý: každý zákazník chce do svojho vozidla niečo iné, preto je aj ponuka doplnkových balíkov široká. „Už v základe je výbava tejto limitovanej edície veľmi vysoká, ťahač je lakovaný, vo vnútri je koža, mäkká prístrojová doska, displeje, navigácia a má množstvo ďalších prvkov. Zákazníci však často chcú mať svoje vozidlá prispôsobené presne na mieru svojim požiadavkám a preto sme pre nich pripravili ďalšie možnosti, vďaka ktorým si vedia doobjednať to, čo vo svojom vozidle určite chcú mať, no naopak, aby nemuseli platiť za niečo, čo nepotrebujú. Chceli sme im dať možnosť voľby,“ vysvetľuje Michal Kreml. „Skoro všetky z predaných vozidiel boli zakúpené aj s niektorým z týchto balíkov, mnohí zákazníci dokonca ich dokonca vo svojich vozidlách skombinovali a zakúpili si aj tri balíky do jedného vozidla,“ dodáva Michal Kreml.

Jedinečný vzhľad

Súčasťou limitovanej edície sú unikátne polepy, ktoré okrem toho, že priťahujú pozornosť svojim jedinečným dizajnom, zobrazujú aj poradové výrobné číslo vozidla. Aj tu ale platí, že želanie zákazníka je rozhodujúce. „Každé vozidlo má kompletné polepy, no v prípade, že by ich zákazník nechcel, pretože má svoje polepy, alebo si chce svoje auta skrášliť iným spôsobom, má takúto možnosť. Zostane mu iba pečať s poradovým číslom, ktorá je hore na kabíne. Mali sme zákazníkov, ktorí si ich chcú polepiť podľa seba alebo plánujú vozidlo skrášliť airbrushom,“ hovorí Michal Kreml. Ako prezráda, majiteľov limitovaných kúskov čaká aj prekvapenie. „Okrem naozaj krásnych ťahačov s bohatou výbavou dostanú ich majitelia pri preberaní vozidiel aj špeciálny darček, no aký, to zostane zatiaľ tajomstvom,“ dodáva s úsmevom.

História plná úspechov

Značka Scania sa môže za 130 rokov pochváliť celou paletou inovácií a úspešných motorov a vozidiel, ktoré pomáhajú svojim majiteľom po celom svete. Prvý, benzínový motor Scania postavil v roku 1902 zanietený strojný inžinier Gustaf Erikson. Prvý dieselový motor predstavila Scania v roku 1936 a na vtedajšiu dobu ho mnohí označovali ako tichý, no veľmi výkonný.

Zrodom legendy bolo predstavenie 14-litrového preplňovaného motora V8 s výkonom 350 k, ktorý prišiel na trh v roku 1969. Išlo o najvýkonnejší motor pre nákladné vozidlá v Európe. Stal sa priekopníkom tzv. „nízkootáčkovej“ filozofie značky.

Veľkým míľnikom bol aj rok 1995 a uvedenie novej Série 4, ktorá bola výsledkom práce talianskeho dizajnérskeho domu Bertone. Jej oblé tvary pútali pozornosť už na prvý pohľad a vytvárali charakteristický vzhľad, s ktorým Scania vstúpila do 21. storočia.

Vývoj však bežal ďalej a v roku 2013 sa výsledky dlhoročného výskumu a vývoja odrazili vo vozidlách Streamline. Spĺňali najnovšie ekologické kritériá a motory Euro 6 mali spotrebu paliva nižšiu až o 8 %. Aktuálna generácia vozidiel vstúpila na trh v roku 2016.

Scania sa dlhodobo venuje aj téme životného prostredia a je známa širokým portfóliom motorov s alternatívnymi pohonmi, ako sú HVO, biodiesel, bioetanol ale aj CNG či LNG. Nezaostáva ani v elektrifikácii a okrem elektrického nákladného vozidla ako jediný výrobca predstavila aj hybridné nákladné vozidlo.

Zatiaľ poslednou novinkou značky sú štyri nové motory V8 – 530, 590, 660 a 770 k, ktoré poskytujú nielen výkon na najvyššej úrovni, ale taktiež prispievajú k výrazne nižšej spotrebe paliva. Najväčšiu pozornosť budí vrcholná verzia s výkonom 770 k a krútiacim momentom 3 700 Nm. Ide o najsilnejší továrensky vyrábaný motor pre nákladné vozidlá.

Limitovaná edícia Scania 130 rokov

  • Vysoká kabína rady S s rovnou podlahou
  • Kompletné lakovanie vo farbe vozidla
  • Aerodynamické medzinápravové panely
  • Kompletné lakovanie vo farbe kabíny
  • Komplet LED svetlomety, prídavné diaľkové svetlomety
  • Odpojiteľný retardér so zníženým trením 4100D
  • Adaptívny tempomat, bezpečnostné systémy AEB, LDW
  • Nádrže 700 l + 500 l
  • Nezávislá integrovaná klimatizácia
  • Rádio s navigáciou, USB a Bluetooth
  • Kožený interiér
  • Klimatizované prémiové sedadlo vodiča

Editor
MM

Prečítajte si aj

Back to top button