Cestná doprava

Nórska pošta zčala prevádzkovať elektrický MAN eTGM

Vo flotile Posten Norge Group pribudol prvý MAN eTGM. Plne elektrický model s celkovou hmotnosťou 26 ton bude prepravovať balíky do stredísk pošty v centre metropoly Oslo a nahradí doteraz používané vozidlo s dieselovým motorom. S truckom MAN eTGM začína Nórska pošta konverziu svojej flotily ťažkých nákladných vozidiel na alternatívne pohony.

„Pre nás v Posten Norge je veľmi dôležité, aby čo najviac našich vozidiel nevyužívalo fosílne palivá. A už sme prešli kus cesty, aby sme to dosiahli pomocou vhodných vozidiel. Fakt, že teraz dostávame 26-tonový truck s elektrickým pohonom, je veľkým krokom k dosiahnutiu tohto cieľa,“ povedal pri oficiálnom odovzdaní vozidla Hans-Øyvind Ryen, výkonný viceprezident pre Nórsko. V súčasnosti už 26 percent vozidlového parku Posten Norge Group využíva obnoviteľnú energiu.

Nová posila z Mníchova je však asi trikrát väčšia ako najťažšie distribučné vozidlá, ktoré dnes jazdia v elektrickej flotile Nórskej pošty. Aj pre importéra MAN Truck & Bus Norway je odovzdanie prvého vozidla eTGM dôležitý míľnik na ceste k udržateľnej mobilite, čo zdôraznil manažér predaja Lars B. Sand: „Riešenia ohľaduplné k životnému prostrediu majú v Posten Norge vysokú prioritu a napĺňa nás hrdosťou, že sme súčasťou tejto investície. Ako výrobca sa podieľame na úspešnej dekarbonizácii dopravy a odovzdanie prvého plne elektrického trucku je pre spoločnosť MAN v Nórsku mimoriadnym dňom.“

MAN eTGM: plne elektrický truck v ťažkej distribučnej doprave

Model MAN eTGM, ktorý sa vyrába v malých sériách od novembra 2019, spĺňa všetky požiadavky kladené na ekologický mestský rozvoz tovarov. Jazdí potichu, bez lokálnych emisií a pritom poskytuje náležité užitočné zaťaženie, ktoré plne pokryje typické dopravné úlohy v stredne ťažkej a ťažkej distribúcii. Ekologický MAN eTGM možno konfigurovať ako vozidlo s chladiacou skriňou, s nadstavbou na prepravu nápojov alebo pre systém vymeniteľných nadstavieb.

Hans-Øyvind Ryen, výkonný viceprezident Posten Norge Group pre Nórsko (vľavo) a Lars B. Sand, manažér predaja v MAN Truck & Bus Norway (FOTO: MAN Truck)

Plne elektrický distribučný truck s celkovou hmotnosťou 26 ton má elektromotor s výkonom 264 kW (360 k) a maximálnym krútiacim momentom 3100 Nm. Činnosť prídavných zariadení ako posilňovač riadenia, vzduchový kompresor a klimatizácia reguluje podľa aktuálnej potreby systém energetického manažmentu, a tak zabezpečuje šetrenie energiou.

Pri jazde na voľnobeh a brzdení sa kinetická energia vozidla mení na elektrickú a ukladá sa do batérie. To umožňuje významne predĺžiť dojazd. Displej na prístrojovom paneli zobrazuje vodičovi aktuálny stav nabitia. Energiu dodávajú vysokovýkonné lítium-iónové batérie z produkcie Volkswagen Group, ktoré sú umiestené pod kabínou v priestore, kde je v konvenčných truckoch dieselová hnacia sústava. Ďalšie batérie sa montujú na rám vozidla.

V závislosti od typu nasadenia a klimatických i topografických podmienok poskytuje MAN eTGM jazdný dosah až 200 kilometrov. Na nabíjanie možno využívať zariadenia na striedavý prúd s výkonom 22 a 44 kW alebo vysokovýkonné 150-kilowattové nabíjačky na jednosmerný prúd.

Aby bol prechod na e-mobilitu čo najľahší, MAN Truck & Bus ponúka svojim zákazníkom individuálne nastavený a komplexný konzultačný servis expertov z MAN Transport Solutions so zameraním na prevádzku eTGM. Navyše vodiči môžu absolvovať aj školenie MAN ProfiDrive rozšírené o špecifiká šoférovania a obsluhy plne elektrického vozidla.

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
Tlačová správa

Prečítajte si aj

Back to top button