Cestná doprava

Najdlhšie nákladné vozidlo prejde denne 1 000 km – na skvapalnený plyn

Kombinácia ťahača a návesu, ktorú vlastní Juha a Matti Luokkalaovi, meria pôsobivých 31 metrov. Vo Fínsku sú ale také rozmery bežné a nejde o nič neobvyklé. Toto nákladné vozidlo sa však predsa len niečím líši od ostatných – využíva totiž pohon na skvapalnený zemný plyn, čo je v tejto krajine skutočne vzácne.

Títo podnikatelia, pôsobiaci v rodinnej firme, sa dozvedeli pozitívne informácie o ekologických výhodách LNG a začali sa o túto oblasť zaujímať. Ich obava však spočívala v tom, či toto dlhé nákladné vozidlo dokáže zdolať trasu merajúcu 1 000 km na jedno natankovanie, najmä s ohľadom na drsné klimatické podmienky v severnom Fínsku. To predtým nikto nikdy neskúšal.

Vo Fínsku sú dlhé súpravy bežné, nie však s pohnom na LNG (FOTO: Ville Honkonen)

Medzi zákazníkov spoločnosti Kuljetus Luokkala, s flotilou 23 vozidiel a 35-45 vodičov, patrí fínsky veľkovýrobca mliečnych produktov Valio a medzinárodný poskytovateľ textilných služieb Lindström. A práve v rámci dopravy pre firmu Lindström spoločnosť Luokkala zistila, že použitie tejto kombinácie ťahača a návesu s dĺžkou 31 metrov môže byť výhodné.

Súpravu ťahača s návesom dlhú 31 metrov poháňa motor na skvapalnený zmený plyn (FOTO: Ville Honkonen)

Bežný pracovný deň začína naložením v Oulu, ktoré je najľudnatejším mestom v severnom Fínsku. Z neho je náklad prepravený do Kemi a Rovaniemi, odkiaľ sa nákladné vozidlo vracia späť do Oulu pre ďalšiu várku. Následne zamieri nákladné vozidlo na juh do mesta Ylivieska a potom sa vracia domov – celková vzdialenosť činí 980 km.

Juha a Matti Luokkalaovi (FOTO: Ville Honkonen)

Po niekoľkých mesiacoch prevádzky už spoločnosť Luokkala vie, že na konci dňa ostane v nádrži ešte 25-30 percent plynu. Spotreba paliva ju teda príjemne prekvapila. „Nákladné vozidlo spotrebuje 27-28 kg/100 km, čo znamená asi 250-300 kg denne. Očakávame preto, že sa nám dodatočné náklady vynaložené na obstaranie nákladného vozidla na plyn vrátia za tri až štyri roky. „

FOTO: Ville Honkonen

Nákladné vozidlo spoločnosti Luokkala v súčasnosti používa na pohon zemný plyn. Štátna energetická spoločnosť Gasum však rozširuje svoju sieť bioplynových staníc, ktorá by sa snáď mala dostať aj do severného Fínska. „Naše skúsenosti s nákladným vozidlom na plyn sú natoľko pozitívne, že si možno zakúpime ďalšie,“ hovorí Juha Luokkala.

FOTO: Ville Honkonen

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
Tlačová správa

Prečítajte si aj

Back to top button