Cestná doprava

HYVIA rozbieha vodíkový program

HYVIA rozbieha vodíkový program. V závode Renault Group vo francúzskom meste Flins otvorili prevádzku zameranú na vodíkovú mobilitu. Ide o prvý krok spoločného podniku Renault Group a Plug Power, ktorý vznikol vlani začiatkom júna a nazvali ho HYVIA.

Joint venture HYVIA je pripravený začať montovať a testovať moduly palivových článkov na báze technológie od americkej spoločnosti Plug Power. Palivový článok s výkonom 30 kW je určený pre produktový rad Renault Master H2-TECH. V ňom bude dodávkové vozidlo, šasi s kabínou a mestský minibus.

Inaugurácia nového špecializovaného strediska odštartovala širší priemyselný projekt, ktorý začína na rozlohe 3000 m² s tímom 15 vysokokvalifikovaných zamestnancov z výroby vo Flinse: operátorov, manažérov a technikov. Do konca roku 2022 závod začne aj s montážou čerpacích staníc H2 a so zelenou produkciou vodíka (elektrolýzou). Ambíciou spoločnosti HYVIA je do roku 2030 mať 30-percentný podiel na európskom trhu ľahkých úžitkových vozidiel s vodíkovým pohonom.

Renault Master H2-TECH so skriňovou nadstavbou: pohonný systém obsahuje palivový článok s výkonom 30 kW, batériu s kapacitou 33 kWh, 57-kilowattový elektromotor a dve nádrže na 2x 1,5 kg vodíka stlačeného pri 700 bar (čas plnenia cca 5 minút)

Do konca roku 2022 plánuje HYVIA dosiahnuť nasledujúce krátkodobé ciele: pripraviť linku na montáž a testovanie s kapacitou 1000 palivových článkov za rok; spustiť montážnu linku čerpacích staníc na vodík. Začne sa tiež dodávka vodíka inštaláciou elektrolyzéra s výkonom 1 megawatt, ktorý bude pre potreby testovania palivových článkov a čerpacích staníc dodávať do závodu 450 kg H2/deň; pri výrobe sa budú využívať vysokozdvižné vozíky s vodíkovým pohonom.

Malý autobus Master City Bus H2-TECH môže mať maximálnu prepravnú kapacitu 15 osôb

HYVIA rozbieha vodíkový program

Z vývoja na cesty

Na nedávnej výstave HyVolution, zameranej na využívanie vodíka v energetike, priemysle a mobilite, ktorá sa konala v Paríži v polovici mája, HYVIA predstavila tri modely s palivovým článkom. Dodávka Renault Master H2-TECH s objemom nákladného priestoru 12 m3 má dojazd až 500 km. Podvozok Master H2-TECH so skriňovou nadstavbou s objemom 19 m3 poskytne užitočné zaťaženie vyše 1000 kg a jazdný dosah 250 km. Malý autobus Master City Bus H2-TECH, ktorý prepraví až 15 cestujúcich, disponuje dojazdom 300 km. Výrobca predpokladá, že prvé vozidlá začnú jazdiť na cestách od polovice roku 2022.

Dodávka Renault Master H2-TECH má k dispozícii 4 nádrže na vodík, vďaka čomu prejde na jedno naplnenie až 500 km

HYVIA bola založená 3. júna 2021 ako spoločný podnik. Rovnakým podielom ho vlastní Renault Group a spoločnosť Plug Power, významný hráč v oblasti vodíkových a palivových článkov. Joint venture sídli vo Francúzsku a ponúka pre európske trhy kompletný ekosystém, ktorý zahŕňa ľahké úžitkové vozidlá s palivovými článkami, vodíkové čerpacie stanice, dodávku vodíka produkovaného bez emisií CO2, finančné služby a údržbu vozidlových parkov. V názve sa spája skratka „HY“ (hydrogén = vodík) a slovo „VIA“ (cesta). Čiže otvára novú cestu pre bezuhlíkovú mobilitu s riešeniami na báze vodíka.

Závod HYVIA je jedným zo štyroch pilierov strategickej fabriky Renault Group vo Flinse, ktorá sa venuje výlučne obehovému hospodárstvu. V tomto koncepte sa zahrnuli aj silné ambície skupiny Renault v oblasti vodíkovej mobility, ktorá dopĺňa batériový elektrický systém pohonu. HYVIA je pripravená spustiť komplexnú montáž palivových článkov. Jej súčasťou je približne 450 komponentov vrátane výkonového regulátora a konvertora, vzduchového filtra, kompresora a zvlhčovača, chladiaceho systému a konečnej montáže srdca systému.

Palivový článok s kapacitou 30 kW

Zdroj
transport.sk
Editor
PH

Prečítajte si aj

Back to top button