Cestná doprava

Slovensko chce výraznejšie podporovať vodíkové technológie

Vodík má z dlhodobého hľadiska pre Slovensko obrovský potenciál. Uviedol to na odbornej konferencii „Vodíková budúcnosť Slovenska“ v Bratislave vicepremiér a minister hospodárstva Richard Sulík, podľa ktorého je na čase prestať podporovať uhlie ako zdroj energie a začať sa orientovať na vodíkové technológie. „Ak to spoločne uchopíme, je to veľká šanca pre Slovensko. Vodíkové technológie sú na začiatku svojho cyklu a ich odpadovým produktom je len voda. Tým by sa mohlo Slovensko priblížiť požadovaným cieľom Európskej komisie do roku 2050 o uhlíkovej neutralite,“ vysvetlil minister, podľa ktorého je vodík energonosičom budúcnosti.

Šéf rezortu hospodárstva tiež zdôraznil, že podpora vodíka nebude na úkor elektromobility. „Nikto nejde zakazovať elektrické autá a nabíjačky, práve naopak. Chceme súťaž konceptov. Nech firmy súťažia a čo bude najlepšie, čo sa presadí, to budeme používať,“ uviedol Richard Sulík. „Budúcnosť automobilového priemyslu vidíme v synergii medzi elektromobilmi a vodíkovými autami. Batériové autá sú vhodnejšie na kratšie a vodíkové na dlhšie vzdialenosti. Technické výhody vodíka sa teda zatiaľ ukazujú skôr v ťažšej a dlhšej doprave,“ doplnil Ján Weiterschutz z Národnej vodíkovej asociácie Slovenska.

Rezort hospodárstva je pripravený podporiť vodíkové technológie v oblasti vedy a výskumu, priemyslu, mobility aj legislatívy. V Košiciach by malo byť napríklad zriadené výskumné vodíkové centrum. „Pôjde o centrum s celoslovenskou pôsobnosťou, v ktorom sa bude integrovať potenciál všetkých výskumných inštitúcií. Slovensko sa aj vďaka Košiciam stalo jednou z krajín, ktoré rozbiehali v EÚ vodíkové technológie. Chceme skĺbiť záujem politiky, praxe a vedy, výskumu a vývoja,“ upresnil profesor Juraj Sinay, ktorý bude zároveň koordinátorom ministerstva hospodárstva pre aktivity súvisiace s vodíkom.

Vodíkové technológie sú podľa podpredsedu Európskej komisie (EK) Maroša Šefčoviča energetickou budúcnosťou Európy. Len pred týždňom EK predložila novú vodíkovú stratégiu EÚ. Členské štáty však musia do tejto technológie investovať čím skôr, ak chcú dosiahnuť klimatickú neutralitu do roku 2050. Dôvodom je totiž fakt, že energetický investičný cyklus pri vodíku trvá viac ako 25 rokov. „Vodík by mohol pokryť už do roku 2030 až 24 % celosvetového dopytu po energiách a jeho predaj by mal priniesť až 630 miliárd eur ročne. S investíciami a plánovaním treba v EÚ začať už teraz. Od čistej vodíkovej technológie totiž závisí budúcnosť životného prostredia a priemyslu únie. Myslím, že aj Slovensko má vo využívaní tejto energie veľký potenciál,“ uviedol na konferencii Šefčovič.

Zdroj
transport.sk
Editor
Tlačová správa

Prečítajte si aj

Back to top button