Cestná doprava

Vo Švajčiarsku začali využívať vodíkové nákladné vozidlá

V júli sme vám priniesli správu, že do Európy na jeseň dorazí prvých 10 kusov nákladných vozidiel Huyndai XCIENT Fuel Cell poháňaných vodíkovými palivovými článkami. Adresátmi sú zákazníci zo Švajčiarska, kde daňové zvýhodnenia pre vodíkové vozidlá a dobrá vodíková infraštruktúra vytvárajú priestor na to, aby sa táto nová technológia začala uplatňovať v praxi.

Pre výrobcu vozidiel XCIENT Fuel Cell, automobilku Hyundai Motor Company, znamená dodávka vozidiel do Európy významný míľnik pred tým, ako rozbehne expanziu na trhoch v Severnej Amerike a v Číne. Do Švajčiarska má do konca tohto roka doraziť celkovo 50 takýchto vozidiel. „Dodávka vozidiel XCIENT Fuel Cell začína novú kapitolu nielen v snahe spoločnosti Hyundai o presadzovanie vodíka, ale aj vo využití vodíka ako čistého zdroja energie v globálnej komunite,“ povedal počas odovzdávania vozidiel In Cheol Lee, výkonný viceprezident a riaditeľ divízie úžitkových vozidiel v spoločnosti Hyundai Motor. „Dnešná dodávka je iba začiatkom, pretože otvára nekonečné možnosti pre čistú mobilitu. S úspešnou dodávkou prvých nákladných vozidiel XCIENT Fuel Cell s radosťou oznamujeme plán expandovať aj za hranice Európy, do Severnej Ameriky a Číny, kde dosahujeme obrovský progres.“

Pripravení vyrábať 2 000 vozidiel ročne

Produkčná kapacita vodíkových nákladných vozidiel XCIENT Fuel Cell má do roku 2021 dosiahnuť 2 000 vozidiel ročne, aby pokryla dopyt v Európe, Spojených štátoch amerických a Číne, pretože na všetkých týchto trhoch rastie záujem o čistú mobilitu. Zvýšenie kapacity výroby podporí automobilka investíciami vo výške 1,3 miliardy amerických dolárov. Navyše, už skôr oznámila investície v objeme 6,4 miliardy amerických dolárov na vybudovanie vodíkového ekosystému a vytváranie vodíkovej spoločnosti.

Úspech v Európe je kľúčový pre ďalší rast

Pre globálnu expanziu modelu XCIENT Fuel Cell je úspešné uvedenie v Európe kľúčové. Prvých sedem zákazníkov, ktorí si prevzali tieto vozidlá, nimi bude prevážať spotrebiteľský tovar po celom Švajčiarsku. Ich jedinou emisiou pri tom bude voda. Zákazníci si budú vozidlá XCIENT Fuel Cell prenajímať od Hyundai Hydrogen Mobility, joint-venture podniku založeného spoločnosťami Hyundai Motor Company a švajčiarskou spoločnosťou H2 Energy. Za vozidlá budú platiť podľa toho, koľko ich budú využívať, nie je preto potrebná žiadna vysoká vstupná investícia. Ak vozidlá v praxi uspejú, švajčiarsky príklad chce Hyundai rozšíriť aj na ďalšie európske trhy a spolupracovať so spoločnosťami v Nemecku, Nórsku, Holandsku či Rakúsku. Do roku 2025 chce na starý kontinent dodať 1 600 vodíkových nákladných vozidiel.

FOTO: Hyundai Motor

Doteraz si objednávky na vozidlá XCIENT Fuel Cell zadali spoločnosti ako Coop, Migros, Traveco, Galliker Logistics, Camion Transport, F. Murpf AG alebo G. Leclerc Transport AG, ktoré nimi plánujú prevážať rôznorodý tovar, od potravín až po osobné automobily. Pre podporu rastúceho vodíkového ekosystému vo Švajčiarsku pripravila automobilka Hyundai biznis plán na výstavbu viac ako 100 vodíkových čerpacích staníc po celej krajine, ktoré pokryjú nielen dopyt nákladných vozidiel, ale aj potreby osobnej dopravy. vozidlá XCIENT poháňa systém palivových článkov s výkonom 190 kW s duálnymi 95 kW výkonovými jednotkami. Sedem objemných nádrží pojme približne 32.09 kg vodíka. Na jedno nabitie prejde vozidlo zhruba 400 km, čo má pokrývať širokú škálu aplikácií zákazníkov z rôznych segmentov. Natankovanie vozidla trvá 8 až 20 minút.

FOTO: Hyundai Motor

Plány v USA a v Číne

V Spojených štátoch amerických spolupracuje Hyundai na podpore masovej výroby vodíkových nákladných vozidiel s lídrami v oblasti logistiky. V októbri 2019 odhalila automobilka na autosalóne North American Commercial Vehicle Show vodíkom poháňaný ťahač HDC-6 NEPTUNE Concept Class 8. Hyundai chce tento plán podporiť aj dostupnosťou kompletného vodíkového hodnotového reťazca, pokrývajúceho všetko od produkcie vodíka a čerpacích staníc až po servis a údržbu. Na severoamerický trh bude tiež uvedený ťahač 6×4. Do roku 2030 očakáva Hyundai na cestách v Severnej Amerike viac ako 12 000 vodíkových nákladných vozidiel.

V Číne rovnako spolupracuje s viacerými partnermi. Automobilka tu do roku 2030 očakáva dopyt až po 1 milióne vodíkových vozidiel. Zo začiatku sa Hyundai plánuje sústrediť na štyri hlavné čínske vodíkové centrá – Jin-jin-ji, deltu rieky Yangtze, provinciu Guangdong a provinciu Sichuan. Stredne ťažké vodíkové nákladné vozidlá by mali svoju premiéru v Číne mali zažiť v roku 2022 a po nich by malo nasledovať predstavenie ťažkého nákladného vozidlá navrhnutého špeciálne pre čínsky trh. Do roku 2030 chce vďaka týmto dvom modelom Hyundai v Číne predávať 27 000 vodíkových vozidiel ročne.

Zdroj
transport.sk
Editor
Tlačová správa

Prečítajte si aj

Back to top button