Cestná doprava

Elektricky, digitálne, autonómne

Elektricky, digitálne, autonómne. Parížska klimatická dohoda má cieľ udržať zvýšenie globálnej priemernej teploty výrazne pod hodnotou 2 °C. Okrem toho do roku 2050 sa Európa má stať prvým klimaticky neutrálnym kontinentom. A tak je logické, že trvalo udržateľné riešenia vo verejnej doprave sú čoraz žiadanejšie.

Na tohtoročnom Globálnom summite verejnej dopravy UITP, ktorý sa konal od 4. do 7. júna v Barcelone, MAN Truck & Bus prezentoval inteligentné riešenia pre mestské autobusy dneška a zajtrajška. „Klimatická kríza je považovaná za jeden z najväčších problémov, ktorým čelí globálna spoločnosť a predstavuje veľké výzvy pre politikov, prevádzkovateľov dopravy a tiež pre nás. V spoločnosti MAN sme presvedčení, že budúcnosť patrí vozidlám bez emisií. Preto dôsledne smerujeme k udržateľnej verejnej doprave a sme plne oddaní elektrickému pohonu – a nášmu MAN Lion’s City E,“ hovorí Barbaros Oktay, vedúci autobusovej divízie v MAN Truck & Bus.

V súlade s týmto cieľom predstavil MAN na UITP svoj nový midibus Lion’s City 10 E. Je to najnovší model z rodiny elektrických autobusov MAN, ktorý sa vyrába v poľskom závode MAN v Starachowiciach od začiatku roka 2023. Vďaka kompaktnej veľkosti ponúka svoje silné stránky najmä pre rastúce zákaznícky orientované služby – napríklad preprava cestujúcich „na požiadanie“ po konkrétnej trase pohodlne a bez prestupovania. Môžu tiež posilniť linky v časoch prepravnej špičky a uplatnia sa aj ako kyvadlová doprava do centra mesta. Napokon, Lion’s City 10 E má podobnú prepravnú kapacitu ako mnohé 12-metrové autobusy (maximálne 33 miest na sedenie a celkove 80 cestujúcich), ale stačí mu podstatne menší priestor v úzkych uliciach a depách.

Prečítajte si aj
Pilotná prevádzka automatizovaného mestského autobusu má odštartovať v roku 2025

Služby pre prechod na e-mobilitu

Okrem vozidiel pripravených na budúcnosť sa MAN Truck & Bus spolieha aj na vysokokvalifikovaný tím 75 odborníkov na elektrickú mobilitu v celej Európe, školí zamestnancov na nové technológie a poskytuje všestranné konzultácie pre zákazníkov, ktorí prechádzajú na e-busy. Cieľom je zabezpečiť, aby bol prechod na elektrinu úspešný a s čo najmenším zaťažením operátorov. Tento tím úspešne dokončil už viac ako 250 projektov v 19 európskych krajinách v sektore nákladných vozidiel, autobusov a dodávok.

S inteligentným digitálnym centrálnym riadiacim systémom MAN eManager správcovia vozidlových parkov majú pohodlne od stola pod kontrolou batériu, teplotu v priestore pre cestujúcich a ďalšie parametre vozidla. Spravovanie nabíjania elektrického vozidlového parku je transparentnejšie, jednoduchšie a efektívnejšie vďaka cielenému monitorovaniu na diaľku. MAN eManager tiež zaručuje vysokú disponibilitu vozidla a zabezpečuje, aby stav nabitia batérií vždy zodpovedal cestovnému poriadku.

MAN eManager zabezpečuje aj spravovanie nabíjania pre elektrický vozidlový park

Automatizované autobusy

Ďalšou témou, ktorá zohrá podstatnú úlohu pri transformácii sektora dopravy, je automatizácia. Motiváciou sú najmä vysoké úspory v oblasti TCO a tiež nedostatok vodičov v autobusovej doprave. „To, že mestská autobusová mobilita bude v budúcnosti nielen bez emisií a prepojená, ale aj automatizovaná, je len otázka času,“ zdôraznil Barbaros Oktay. Preto MAN Truck & Bus pripravuje automatizáciu svojich mestských autobusov spolu s Mobileye, popredným špecialistom na technológiu autonómneho riadenia. Prvým spoločným cieľom je pilotná prevádzka automatizovaného mestského autobusu s bezpečnostným vodičom, ktorá má odštartovať v roku 2025 v Mníchove.

Interiér midibusu Lion´s City 10 E

Elektricky, digitálne, autonómne

Plán spolupráce ráta s tým, že Mobileye poskytne pre MAN inteligentný automatizovaný systém jazdy, ktorý má sofistikovanú sústavu snímačov a je pripravený na komerčné využitie. Vyznačuje sa maximálnou bezpečnosťou a aplikovaním vysoko prispôsobiteľných máp navrhnutých špeciálne pre autonómne vozidlá. Medzitým MAN vytvorí potrebnú architektúru vozidla, ktorá bude spĺňať požiadavky na automatizovanie autobusov.

Ďalšou úlohou, ktorá stojí pred spoločnosťou MAN, je integrovať autonómne vozidlá do komplexného ekosystému. Automatizácia autobusu v zložitom mestskom prostredí totiž znamená viac než iba riadenie. Stačí si spomenúť na ďalšie činnosti vodiča, ako je komunikácia s cestujúcimi vrátane predaja lístkov, režim na zastávke, konflikty medzi pasažiermi alebo reakcie na nečakané situácie, napríklad obchádzky či nehody. To si vyžaduje inteligentné riešenia, ktoré treba hľadať predovšetkým v rozvíjajúcej sa digitalizácii.

Zdroj
transport.sk
Editor
PH

Prečítajte si aj

Back to top button