České vozidlá pre NATO
České vozidlá pre NATO. Začiatkom decembra 2022 zástupcovia belgického ministerstva obrany slávnostne prevzali kľúče od nových logistických vozidiel. Od tejto chvíle sú vo výzbroji jednej z armád štátov NATO prvýkrát vozidlá z Kopřivnice.
Kompletný kontingent vozidiel DAF CF Military je výsledkom spolupráce medzi spoločnosťami Tatra Trucks, Tatra Defence Vehicles a DAF Trucks. Holandský výrobca nákladných vozidiel skončil s produkciou plne pohonných podvozkov už dávnejšie. Avšak od roku 2010 spolupracuje s Tatrou na projekte Tatra 185 Phoenix.
Na základe obchodnej zmluvy teda dodáva, dnes už staršiu, kabínu DAF CF a vznetový radový šesťvalec PACCAR MX 13 alebo MX 11. Spoločne s nakupovanou hlavnou prevodovkou ZF a podvozkom tzv. „tatrováckej koncepcie“ vznikajú v Kopřivnici podvozky, ktoré nachádzajú svojich zákazníkov po celom svete.
Prvýkrát pre Belgicko
Na základe výberového konania belgické ministerstvo obrany objednalo v roku 2021 celkovo 879 logistických nákladných vozidiel DAF CF Military vo verzii podvozka 8×8 (Tatra 158-8P3R41 8×8) a 4×4 (Tatra 158-8P3R21 4×4). Vozidlá nesú značku DAF Trucks, avšak všetky boli vyvinuté, odskúšané a sú vyrábané v kopřivnickej Tatre.
České vozidlá pre NATO
Vývoj, skúšky a výroba Tatry a TDV
Projekt BeMoD vyžadoval od samotného počiatku na jednej strane úplne unikátne technické riešenie vozidiel, na druhej strane však vysokú mieru unifikácie. Všetky štvornápravové vozidlá stoja na jednom zhodnom podvozku, do ktorého montujú 11-litrový motor PACCAR MX-11 (300 kW) alebo 13-litrový MX-13 (340 kW). Navyše je úplne jedno či vozidlo osadia tzv. mäkkou alebo odolnou kabínou.
„To je veľká pridaná hodnota pre zákazníka. Vozidlo vo variante s jednoramenným hákovým nakladačom je dokonca schopné prepravovať kontajnery typu ISO1CC, pričom celková výška vozidla v tomto prípade nepresiahne štyri metre! To je unikátne riešenie, ktoré nevie ponúknuť žiadna iná automobilka na svete,“ vysvetľuje prednosti vozidiel riaditeľ vývoja v Tatra Trucks Ing. Radomír Smolka. Všetky vozidlá osadili jednomontážami s pneumatikami rozmeru 14R20. Štvornápravové varianty majú nápravy bez redukcií v nábojoch kolies, zatiaľ čo dvojnápravové varianty redukcie majú.
Zaujímavý príbeh sa spája aj s kabínami. Je úplne jasné, že mäkký variant dodáva holandský DAF, spevnený variant má český pôvod. Je z konštrukčnej dielne spoločnosti TDV, ktorá vlastnými silami vyvinula a vyrába originálnu kabínu, plne vyhovujúcu balistickej a protimínovej ochrane 3. stupňa, podľa štandardov NATO. „Koncern CSG, spolumajiteľ Tatra Trucks a TDV, sa rozhodol vyrábať čo najviac komponentov vozidiel takpovediac pod jednou strechou. Táto stratégia má veľké výhody. Navyše TDV tak napĺňa svoj primárny cieľ – byť špecialistom na vývoj, konštrukciu a výrobu kolesových bojových prostriedkov,“ spresňuje stratégiu výroby vozidiel projektu BeMoD Ing. Smolka.
České vozidlá pre NATO
Servis a služby DAF
Spoločnosť DAF bude úzko spolupracovať s belgickými ozbrojenými silami na zabezpečení údržby nákladných vozidiel radu DAF CF Military. Zásadnú úlohu bude zohrávať belgická sieť predajcov DAF s určenými strediskami podpory v Houthalene a Grâce-Hollogne. Pokiaľ ide o údržbu mimo územia Belgicka, po celom svete je k dispozícii dílerská sieť spoločnosti DAF s viac ako 1100 pobočkami, rovnako ako rozsiahly tím podpory DAF International Truck Service. Dílerská sieť DAF sa môže spoľahnúť aj na podporu PACCAR Parts s rýchlou dostupnosťou dielov.
„Armáda musí mať vybavenie, na ktoré sa môže spoľahnúť aj za tých najnáročnejších a najťažších podmienok,“ povedal Harald Seidel, prezident spoločnosti DAF Trucks. „Sme preto nesmierne hrdí na to, že si belgická armáda zvolila spoľahlivosť a bezkonkurenčnú kvalitu našich nákladných vozidiel CF Military. Všestrannosť našich vozidiel dokazuje, že spoločnosť DAF ponúka aj vynikajúce logistické riešenie pre všetky vojenské účely,“ dodal Harald Seidel.
„Spoľahlivé vybavenie a bezpečnosť nášho personálu sú nanajvýš dôležité,“ zdôraznil generálporučík Frédéric Goetynck, generálny riaditeľ DGMR (Generálne riaditeľstvo pre materiálnu výzbroj). „Potrebovali sme nahradiť naše 30 rokov staré nepancierované nákladné vozidlá tak, aby sme zaistili bezpečnosť personálu počas misií,“ uzavrel Frédéric Goetynck.