Cestná doprava

Blízka vodíková budúcnosť

Blízka vodíková budúcnosť. Popri čisto elektrickej verzii eDaily, IVECO na veľtrhu IAA Transportation 2022 v Hannoveri predstavilo aj prototyp vozidla poháňaného palivovými článkami. Ten vznikol v spolupráci so strategickým partnerom Hyundai Motor Company.

IVECO v Hannoveri odhalilo svoju víziu „Net zero“, čiže víziu „čistej nuly“. Do Nemecka priviezlo celý rad udržateľných dopravných riešení s nulovými emisiami v podobe vozidiel s pokročilými technológiami alternatívneho pohonu, integrované s komplexnou ponukou digitálnych a prepojených služieb. IVECO si dalo záväzok dosiahnuť do roku 2040 nulové emisie CO2 v celom svojom spektre ľahkých, stredných aj ťažkých vozidiel. Dosiahnuť tento cieľ chce pomocou biometánu, elektrických batérií a technológie palivových článkov.

Martin Zeilinger, vedúci technického vývoja úžitkových vozidiel v spoločnosti Hyundai Motor Company, a Marco Liccardo, riaditeľ pre oblasť techniky a digitalizácie v spoločnosti Iveco Group

Engineered by Iveco Group, powered by Hyundai

O vodíku sa hovorí ako o palive budúcnosti, ktorá už ale nie je až taká vzdialená, ako sa ešte pred pár rokmi zdalo. Príkladom je aj prototyp úžitkového vozidla IVECO eDaily Fuel Cell Electric Vehicle, ktorý mal svetovú premiéru práve v Hannoveri. Vozidlo vzniklo v spolupráci so značkou Hyundai, s ktorou IVECO podpísalo Memorandum o zhode tento rok v marci. „V ten istý deň, keď oznamujeme, že sa náš projekt batériového elektromobilu eDaily stal skutočnosťou, predstavujeme svetu s veľkou radosťou aj prvý model eDaily s pohonom na vodík. Na základe tohto prototypu vyrobíme malú sériu ľahkých úžitkových vozidiel s elektrickým pohonom napájaným vodíkovými palivovými článkami a tieto vozidlá odovzdáme do konca budúceho roka vybraným zákazníkom na skúšobnú prevádzku,“ povedal Marco Liccardo, riaditeľ pre oblasť techniky a digitalizácie v spoločnosti Iveco Group. „Tento vzrušujúci míľnik na našej ceste k trvalej udržateľnosti je výsledkom úspešnej spolupráce medzi spoločnosťami Iveco Group a Hyundai Motor Company a ukazuje, že spojením našich silných stránok môžeme počas krátkej doby dosiahnuť skutočne hmatateľné výsledky,“ dodal.

Palivový článok má stály výkon 90 kW

Reálne až 350 kilometrov

Funkčný prototyp eDaily FCEV je vybavený systémom palivových článkov na vodík práve od spoločnosti Hyundai a poskytuje stály výkon 90 kW. Elektromotor s výkonom 140 kW (190 k) zase pochádza od firmy FPT Industrial, ktorá sa v rámci koncernu Iveco Group špecializuje na systémy pohonu. V ráme vozidla je umiestnených šesť nádrží, ktoré pojmú celkovo 12 kg vodíka. Naplnenie prázdnych nádrží plynným vodíkom je otázkou maximálne 15 minút. Prototyp s celkovou hmotnosťou 7,2 tony je v súčasnosti testovaný v Európe. Jazdné skúšky už potvrdili, že dosahuje dojazd 350 kilometrov a ponúka najvyššiu užitočnú hmotnosť tri tony.

Vhodný aj na dlhšie cesty

Zatiaľ čo akumulátorový elektromobil eDaily BEV, predstavený aj na veľtrhu IAA, je najvhodnejší pre kratšie trasy, elektromobil eDaily FCEV bude ideálnou voľbou pre rozvážkovú dopravu aj na dlhších trasách, v rámci ktorej je potrebná vysoká užitočná hmotnosť a dlhý dojazd. Neoddeliteľnou súčasťou konštrukcie prototypu je aj súbor akumulátorov dodaný spoločnosťou FPT Industrial. Tieto batérie slúžia ako podpora palivovému článku v prípade potreby maximálneho výkonu. Ukladá sa do nich ale aj energia z brzdenia (rekuperácia).

Strategické partnerstvo

Spoločnosti Iveco Group a Hyundai v rámci svojho partnerstva tiež tento rok v júli oznámili, že autobusy IVECO BUS s pohonom na vodík budú vybavené systémom palivových článkov Hyundai, ktorý ponúka významné výhody z hľadiska prevádzkových vlastností a emisií. Hyundai má s palivovými článkami veľké skúsenosti, ich technológia sa používa v najrôznejších aplikáciách, a to predovšetkým v odvetví úžitkových vozidiel. Ako súčasť ťažkých nákladných vozidiel prevádzkovaných vo Švajčiarsku prešiel tento systém už viac ako 4,5 milióna kilometrov.

Obe spoločnosti tiež skúmajú ďalšie možnosti vzájomnej spolupráce – od krížového predaja produktov vo vybraných svetových regiónoch až po spoločný vývoj v oblastiach automatizácie vozidiel a konektivity. Hyundai tiež zvažuje príležitosti na odber novej generácie konvenčných pohonov pre úžitkové vozidlá od spoločnosti FPT Industrial. Uvedený vývoj potvrdzuje, že obe spoločnosti sa usilujú o využitie všetkých prínosov vzájomnej spolupráce. Obe zmluvné strany sú presvedčené, že realizované projekty prinesú v blízkej budúcnosti veľmi zaujímavé výsledky.

Zdroj
transport.sk
Editor
MŠ, foto: autor a IVECO

Prečítajte si aj

Back to top button