Autopark pre City logistiku sa rozširuje
Autopark pre City logistiku sa rozširuje. Elektrické úžitkové autá nachádzajú čoraz väčšie uplatnenie v logistike poslednej míle či v City logistike. Na náš trh prichádzajú okrem európskych značiek aj ázijské a podobne ako sa tu udomácnili japonské či kórejské značky, domestikujú sa aj čínske automobilky.
O spoločnosti BYD – mimoriadne silnom výrobcovi osobných, úžitkových vozidiel i ďalšej dopravnej techniky sme písali pri príležitosti uzavretia dohody o obchodnom zastúpení s Delta Trucks a prezentácii dodávok a truckov značky BYD na Slovakia Ringu. Teraz sme pri príležitosti prezentácie BYD na medzinárodnej konferencii SpeedCHAIN Slovakia na Zochovej chate mali jedinečnú možnosť si vyskúšať všetky tri modely od dodávky BYD ETP3, cez menší nákladiak ETM6 až po truck ETH8.
BYD (Build Your Dreams) je globálna technologická spoločnosť zameraná na výrobu elektrických osobných aj úžitkových vozidiel, autobusov, manipulačnej techniky a batérií. Na Slovensku je oficiálnym distribútorom spoločnosť Delta Trucks sídliaca v Senci, ktorá zastupuje aj značku Ford Trucks a Kögel.
BYD ETP3
Jedným z troch modelov čínskeho gigantu BYD homologovaných pre Európu je aj kompaktná elektrická dodávka ETP3. Popri solídnom dojazde až 230 km ponúka aj vynikajúcu užitočnú hmotnosť, a hlavne bezkonkurenčnú cenovku. Nový model BYD ETP3 sa môže pochváliť kompaktnými rozmermi (dĺžka 4460 mm x šírka 1720 mm x výška1875 mm). Jeho pohotovostná hmotnosť je 1640 kg, celková dosahuje 2420 kg. Vozidlo jazdí rýchlosťou do 100 km/h a je schopné prepravovať až 780 kg užitočného nákladu. S rázvorom náprav 2725 mm a stúpavosťou až 20 % je ideálny pre mestskú logistiku aj náročnejší terén. Nákladový priestor má objem 3,5 m3 a prístup do neho zaisťujú zadné výklopné presklené piate dvere a bočné posuvné dvere na oboch stranách. Hliníková podlaha má protišmykovú úpravu a je vybavená okami na uchytenie nákladu. Základnú ochranu majú aj boky.
Autopark pre City logistiku sa rozširuje
Bezpečný dojazd
BYD ETP3 je vybavený LiFePO4 akumulátorom s kapacitou 44,9 kWh. Najnovšiu revolučnú, mimoriadne bezpečnú čepeľovú batériu od spoločnosti BYD charakterizuje vysoká počiatočná teplota na vznik exotermických reakcií, pomalé uvoľňovanie tepla, nízka miera generovania tepla a až o 50 % lepšie využitie priestoru batérie v porovnaní s konvenčnými lítium-železo-fosfátovými blokovými batériami.
Vďaka technológii rýchleho nabíjania ho možno nabiť z 20 % na 100 % počas iba 30 min. pomocou DC nabíjania.
Pri použití AC nabíjania je doba nabíjania približne 5,5 hodiny. BTMS, systém na reguláciu teploty akumulátora, zaisťuje optimálnu prevádzkovú teplotu a spoľahlivosť aj v extrémnych poveternostných podmienkach. Výrobca v technických parametroch uvádza dojazd podľa WLTP až 275 km v meste, resp. 233 km v kombinácii. Rovnako ako u iných elektrických vozidiel ho možno predĺžiť regeneratívnym brzdením, úroveň rekuperácie po zložení nohy z plynu je však pevne daná.
Rýchle reakcie
Model ETP3 je postavený na platforme označovanej BYD 33111, ktorá je navrhnutá tak, aby znižovala hmotnosť vozidla a optimalizovala výrobné a prevádzkové náklady. Táto platforma umožňuje lepšie rozloženie komponentov, čo zvyšuje spoľahlivosť, bezpečnosť a energetickú účinnosť vozidla. Pohon vozidla zaisťuje synchrónny motor s menovitým výkonom 35 kW (48 k) a najvyšší krútiaci moment 180 Nm, čo na prvý pohľad môže vyzerať ako málo. Lenže pri rozjazde či predbiehaní zo seba dokáže motor dostať až 100 kW (136 k). A ako sme sa sami presvedčili, na dynamiku sa rozhodne nikto sťažovať nebude. Rovnako ako na ovládateľnosť či komfort pérovania.
Skvelý dojem
Vonkajší dizajn dodávky je síce na prvý pohľad ázijský, rovnako ako interiér, trošku pripomína Nissan NV200, čo nie je vôbec zlá inšpirácia. Sedadlá čalúnené z umelej kože sú dostatočne veľké aj pre európskych vodičov a ponúkajú aj solídny tvar. Poteší dostatok rôznych odkladacích boxov alebo držiaky na nápoje, ktoré sú skvele po ruke. Oceňujeme aj veľký volič jazdných režimov, multifunkčný volant alebo solídny výhľad z vozidla.
ETM6 a ETH8
BYD má vo svojej ponuke aj elektrické podvozky ETM6 a ETH8, určené pre stredne ťažkú a ťažkú dopravu. Oba modely sú primárne ponúkané ako podvozky určené na montáž nadstavieb. Model ETM6 je navrhnutý pre mestskú logistiku a stredne ťažké prepravy. V ponuke je v dvoch dĺžkach 5940 a 7635 mm a rázvoroch 3360 a 4200 mm, šírka je 2095 mm a výška 2940 mm. Pohotovostná hmotnosť činí 3680 a 3850 kg, celková 7490 kg a užitočné zaťaženie je 3810 a 3640 kg.
Vozidlo je osadené modernými LiFePO4 akumulátormi s celkovou kapacitou 126 kWh zaisťujúcou dojazd aj plne naloženého vozidla až 200 km, čo bohato stačí pre väčšinu spôsobov využitia v meste. Akumulátor je možné dobíjať výkonom až 115 kW, čo znamená, že vozidlo môže byť nabité z 20 % na 100 % za približne 2 hodiny.
Maximálna rýchlosť vozidla je 90 km/h, stará sa o to elektromotor s maximálnym výkonom 150 kW a najvyšším krútiacim momentom 550 Nm, integrovaný do zadnej nápravy spolu s redukčnou prevodovkou. Dynamika vozidla je vysoko nadpriemerná. Aj drobné pridanie plynu akceleruje vozidlo do pohybu nečakane rýchlo. Rovnako rýchlo ale vďaka rekuperácii aj brzdí, vodič má možnosť si zvoliť úroveň rekuperácie.
Autopark pre City logistiku sa rozširuje
Kabína zvonku zaujme veľmi moderným, až futuristickým dizajnom, za ktorým nezaostáva ani kabína. Tá ponúka trojicu sedadiel (to prostredné, sklopné môže poslúžiť aj ako stolík), skvelý výhľad všetkými smermi a modernú, jednoducho tvarovanú prístrojovú dosku s dvoma farebnými displejmi. Prístrojový má rozmer 8,1″, prostredný s 10,1″ je po vzore osobných vozidiel BYD otočný, takže môže byť orientovaný buď na výšku, alebo na šírku.
Miesto voliča prevodovky je otočný ovládač, vozidlo sa oživuje tlačidlom. Dlhú trvanlivosť zaručuje 7 bezpečnostných rozmerov, 5 overení bezpečnostného hodnotenia, 4 úrovne systému zabezpečenia batérie. Model ETM6 sa vyznačuje vysokou jazdnou stabilitou a nadpriemerným výkonom. BYD ide ekologickou cestou – vozidlá neobsahujú žiadne ťažké kovy ani jedovaté elektrolyty a dajú sa jednoducho recyklovať.
Väčší model ETH8 vychádza z konvenčného dieselového nákladiaku. Svojou veľkosťou spadá do klasickej kategórie s celkovou hmotnosťou 19 t a ponúka iba konfiguráciu podvozku 4×2 v dvoch dĺžkových variantoch: 7850 mm a 7635 mm, resp. s rázvormi 4500 a 5700 mm. Šírka je 2530 mm, výška 3280 mm. Pohotovostná hmotnosť kratšieho variantu je 3680 kg, dlhšia 3850 kg, celková hmotnosť 7490 kg.
Truck ETH8 je vybavený výkonným motorom s maximálnym výkonom 150 kW a krútiacim momentom 550 Nm, ktorý je v jednej skrini s trojstupňovou samočinnou prevodovkou pri zadnej rozvodovke. Vďaka tomu môžu byť akumulátorové sady chytené ako z boku rámu, tak priamo v ňom. Akumulátory s celkovou kapacitou 255 kWh zaisťujú garantovaný dojazd až 200 km s plným zaťažením. Maximálny dobíjací výkon je 120 kW, vďaka ktorému sa akumulátory dobijú z 20 na 100 % za približne dve hodiny.
Autopark pre City logistiku sa rozširuje
Prístrojová doska ETH8 vyzerá tradičnejšie ako v ETM6, sú tu klasické ručičkové prístroje doplnené 8″ TFT displejom uprostred. Druhý displej, výrazne natočený k vodičovi (chválime), má veľkosť 10,1″ a veľmi slušnú čitateľnosť. Na vysokom motorovom tuneli sú nielen držiaky na nápoje a priehradka na dokumenty, ale aj volič jazdných režimov s tlačidlom pre prepínanie úsporného alebo výkonného režimu a páka parkovacej brzdy. Kabína môže mať aj jedno lôžko s odkladacími priestormi pod ním. Elektromotor poskytuje skôr plynulosť než nejakú výbušnosť, vodič má taktiež možnosť si tlačidlom meniť úroveň rekuperácie a tým aj brzdný účinok.
Spoločnosť BYD vďaka najmodernejším integračným technológiám vyvinula revolučný ovládač motora typu 5 v 1. Pozostáva z jednotky na ovládanie motora (MCU), jednotky na distribúciu výkonu (PDU), DC-DC meniča, ovládača riadenia a jednotky vzduchového kompresora (ACU). Týchto päť komponentov je integrovaných v jednom kompaktnom module v záujme vyššej miery účinnosti, spoľahlivosti a jednoduchšej údržby.
Zaujímavé ceny
Zatiaľ čo pri tradičných európskych značkách sa za elektrickú verziu platí až trikrát viac v porovnaní s konvenčným typom, BYD hovorí o cca dvojnásobnom navýšení ceny. Vozidlá sú dostupné v limitovanom počte ešte za uvádzacie ceny. BYD svojimi tromi modelmi posúva elektromobilitu bližšie k dopravcom vďaka vyspelým technológiám v pomere k príťažlivej cene.