Logistika a skladovanie

IT riešenia OLTIS Group pre dopravnú logistiku

IT riešenia OLTIS Group pre dopravnú logistiku. OLTIS Group je popredným poskytovateľom IT systémov pre dopravu, špedíciu a logistiku. Sofistikované a na mieru šité riešenia umožňujú jednoduchú integráciu s vnútropodnikovými a zákazníckymi systémami, čo zvyšuje efektivitu procesov v dopravných a logistických firmách.

Na berlínskom veľtrhu InnoTrans 2024 OLTIS Group predstavil odbornej verejnosti svoje moderné a ucelené IT riešenia, ktoré vyvíja a implementuje pre zákazníkov z oblasti železničnej dopravy a logistiky. Pre dopravcov, manažérov infraštruktúry, vlastníkov vozidiel či operátorov kontajnerových terminálov pripravili známe IT riešenia OLTIS Group, ako aj množstvo noviniek. Na prepojenie interných systémov železničného dopravcu so systémami manažéra infraštruktúry, prípadne s ostatnými subjektmi vyžadujúcimi komunikáciu v štandarde TAF/TAP TSI, je určený európskou autoritou ERA certifikovaný „K-modul“. Ide o praktický nástroj, ktorý tvorí komunikačné rozhranie do sveta štandardizovanej dátovej výmeny TAF/TAP TSI.

Projekt inteligentného vozňa

V spolupráci so slovenským výrobcom vagónov TATRAVAGÓNKA a výrobcom senzorov, českou spoločnosťou LEVEL, realizuje OLTIS Group projekt inteligentného vozňa. Cieľom komplexného telematického systému na priebežné monitorovanie, analýzu a vyhodnotenie prevádzkových dát železničného vozňa je eliminovať riziká spojené s prevádzkovaním železničného vozňa, zvýšenie bezpečnosti železničnej dopravy a zefektívnenie údržby, povinných revízií a prehliadok. Tento inovatívny systém výrazne zvyšuje efektivitu, bezpečnosť a prediktívnu údržbu železničných vozidiel.

Terminál Clip Poznaň

IT riešenia OLTIS Group pre dopravnú logistiku

Pomoc pre dispečerov

Otázkou využitia umelej inteligencie pri podpore náročnej práce dispečera železničného nákladného dopravcu sa OLTIS Group zaoberá v rámci jedného zo svojich výskumných projektov. Navrhované riešenie by malo dispečerovi pripraviť podklady pre potrebné rozhodnutia, ktoré sú podporené nielen optimalizáciou využitia zdrojov, ale aj poučením z už realizovaných rozhodnutí a ich reálnych dopadov.

Dátové prepojenie medzi dopravcami a infraštruktúrou v Maďarsku

V Maďarsku prebehla úspešná implementácia elektronického rozhrania pre dátovú komunikáciu medzi železničným dopravcom MMV Magyar Magánvasút Zrt. a železničnou infraštruktúrou, ktorú vyvinula spoločnosť OLTIS Group. Tento systém, rozšírený o komplexný prevádzkový informačný systém, umožňuje nielen štandardizovanú komunikáciu podľa TSI TAF, ale aj pokročilé, nadštandardné služby.

Implementovaný logistický webový portál LWP poskytuje okrem iného automatizované cenové kalkulácie, riadenie prepravných úloh, personálne riadenie a analýzu údajov prostredníctvom nástrojov Business Intelligence, čo výrazne podporuje rozhodovanie na úrovni manažmentu.

Konti pre terminál CLIP v Poznani

Spoločnosť CID International, ktorá je partnerom OLTIS Group, implementuje v novo budovanom kontajnerovom termináli kombinovanej dopravy spoločnosti České prístavy v Ústí nad Labem moderný modulárny, otvorený a škálovateľný systém Konti. Ide o softvér na riadenie a obsluhu kontajnerových a multimodálnych terminálov. Rovnaký systém nedávno spoločnosť CID International implementovala v poľskej spoločnosti CLIP (Centrum Logistyczno Inwestycyjne Poznań II) v lokalite Dąbrowa Górnicza neďaleko Katovíc a napríklad aj v termináli Českých prístavov v Mělníku.

Kontajnerové terminály poskytujú služby firmám, ktoré z rôznych častí sveta prepravujú tovar v kontajneroch na prekladisko, odkiaľ zaisťujú distribúciu konečným zákazníkom. Terminály fungujú v importnom aj exportnom režime. Aby bola prekládka v termináloch efektívna, je nutné jej systémové riadenie. To zabezpečuje práve systém Konti, dodávaný spoločnosťou CID International, ktorého hlavnou úlohou je optimalizácia vykládky a nakládky kontajnerov (respektíve ILU = Intermodal Loading Unit = kontajner, náves, cisterna).

Systémová optimalizácia spočíva vo vhodnom výbere poradia vykládok, nakládok a prekládok medzi dopravnými prostriedkami (auto, vlak, loď) tak, aby nedochádzalo k založeniu kontajnera, ktorý je naplánovaný na ďalší pohyb, teda aby nebol kontajner, s ktorým sa má najskôr manipulovať, založený ďalšími kontajnermi. Táto optimalizácia minimalizuje zbytočné manipulácie. Systém Konti je teda určený na riadenie a obsluhu kontajnerových a multimodálnych (intermodálnych) terminálov s implementáciou WMS Logi, čo je systém na riadenie a obsluhu logistických skladov.

IT riešenia OLTIS Group pre dopravnú logistiku

Systém Konti tiež v termináloch zaisťuje, aby boli optimálne vyťažené všetky dostupné manipulačné prostriedky (reach stacker, žeriav), čo garantuje minimum prázdnych prejazdov. Keď do terminálu príde vlak s loženými kontajnermi, je nutné ich zložiť na plochu terminálu a v prípade, že putujú z krajín mimo EÚ, čo je časté, musia prejsť colným konaním. Kontajnery musia byť na ploche terminálu umiestnené takým spôsobom, aby ich bolo možné bez zbytočných prekládok v definovaných časoch prepraviť ku koncovým zákazníkom. Súčasne je v termináloch potrebné systémovo riadiť ukladanie prázdnych kontajnerov, ktoré sa vracajú od zákazníkov, rovnako tak ako ukladanie plných kontajnerov, ktoré majú cieľové destinácie v zámorí. Softvér riadi všetko tak, aby pohyby terminálových zakladačov a žeriavov boli minimálne.

Práca v termináli je tým výrazne efektívnejšia, všetko je optimalizované tak, aby súčet pohybov v rámci manipulácií bol skutočne minimálny, a súčasne, aby kontajnery, ktoré majú z terminálu odísť ako prvé, neboli zarovnané. Systém Konti sa v termináloch musí vysporiadať aj s ďalšími obmedzeniami. Riadi napríklad aj to, že na prázdny kontajner nie je možné postaviť plný kontajner, pretože by mohlo dôjsť k jeho zrúteniu. Ďalším obmedzením je, že kontajnery majú rôzne veľkosti.

Najmenšie bývajú dvadsaťstopové, najčastejšie používanými sú štyridsaťstopové. To všetko má vplyv na uloženie. Informačný systém Konti predstavuje ucelené riešenie pre správu a riadenie kontajnerových prekladísk a terminálov multimodálnej prepravy. Je pripravený na prácu s terminálmi vo viacerých lokalitách. Obsahuje podporu pre prácu vo viacerých jazykoch.
Viac na www.oltis.cz alebo www.oltis.sk.

Zdroj
OLTIS Group
Editor
Peter Magerčiak
Back to top button