Logistika a skladovanie

Dopravná infraštruktúra je základom dopravnej logistiky

Kamióny stoja na diaľniciach – meškajú s dodávkou tovaru! Cestná doprava je v mnohých regiónoch Európy enormne prehustená, vodiči i zasielatelia sú v strese… Meškajú vlaky, viaznu v niektorých uzloch či na hraniciach, železničná sieť je nedostatočná, i lode, ktoré stoja dlhšie v prístavoch na nakládkach/vykládkach, než je zvykom.

Doprava dražie a dopravná logistika sa narúša v dôsledku pandémie i zmien v tovarových tokoch a čoraz častejšie vznikajú otázky, či sú dopravné siete dostatočné alebo nedostatočne vybudované a či zaostalo budovanie dopravných sietí za vývojom dopravnej logistiky.

Opýtali sme sa odborníkov, ako vnímajú súčasný stav globálnej dopravnej logistiky a aká je situácia s presunmi tovarov v Európe, prečo dochádza k meškaniam a ako sa im dá zabrániť či predísť. Je to vôbec možné?

František Komora, prezident Zväzu logistiky a zasielateľstva SR:
Je to veľmi ťažká otázka. Bohužiaľ, odpoveď na ňu nie je jednoduchá a príčiny sa menia prípad od prípadu. Už dlhší čas sa stretávame s tým, že sa dosť často stavia tam, kde je na to politická objednávka, a nie tam, kde hrozia dopravné problémy. Na východe Slovenska, napriek roky avizovanému projektu Via Carpatia, ktorý privedie na severnú hranicu ďalšie kamióny, sa na už teraz preťaženom úseku Prešov – severná hranica nič nedeje. Stavalo sa inde. Keď projekt Poliaci a Maďari dokončia, začne tu vážny problém.

Vzhľadom na rast európskeho spoločného trhu rastie aj potreba dopravnej infraštruktúry mimoriadne rýchlo. Nie je náhoda, že na železnici sú problémy na trasách, kade putujú k zákazníkom produkty z Ázie. Ak sme v tomto procese premeškali určité obdobie chybnými rozhodnutiami, pri raste cien stavieb to dobehneme ťažko. Takto prestavané peniaze potom chýbajú inde, kde dnes vidíme hodinové kolóny. Všetci chceme ticho a pokoj, ale aj dobré spojenie.

A tak starostovia vybavujú, aby sa nestavali diaľnice „u nás“, aby sa odklonili kamióny, lebo chceme ticho, ale zase „nie ďaleko”, aby sme mali dobré spojenie so svetom. Je to jedna z častých tém reportáží v správach.
Príčiny problémov vidím v nepomere rastu objemu dopravy a objemu zdrojov investovaných do dopravnej infraštruktúry. Stačí porovnať rast dopravnej infraštruktúry napríklad v Španielsku či Poľsku a u nás…

František Komora

Peter Kiss, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva METRANS /Danubia/:
Zaspali sme dobu. Roky hovoríme o tom, že chceme presúvať prepravy z cesty na železnicu. A dnes sa divíme, že „nie je kam“. Dnes vidíme, ako sme v strednej a východnej Európe podcenili investície do základnej infraštruktúry na železnici. Slovensko sa z toho bude veľmi dlho a veľmi ťažko dostávať. Netvrdím však, že situácia v okolitých krajinách je „zlatá“. Rok 2021 je rokom železnice. Na Slovensku to zatiaľ nie je vidno.

Bolo by utópiou snívať o situácii, ktorá tu bola pred pandémiou. Svet sa mení a napreduje. A musí sa zmeniť. Pretože i pandémia nám ukázala, kde máme „úzke hrdlá“. Aj v doprave. Keď nám kamióny zablokovali Bratislavu, pretože sa nedalo dostať cez hranice. Železnica to dokázala. Dokázala, že sa to dá. Za to patrí veľká vďaka AROS-u a takisto ministerstvu dopravy, sekcii zodpovednej za železnice.

A aj my sa musíme zmeniť. Musíme zapracovať na tom, aby sme pre dopravu konečne niečo urobili. A veľmi rýchlo, pretože inak nám na Slovensko budú jazdiť kamióny z okolitých krajín. A okrem smogu, možno tržby za bagetu z čerpacej stanice či za kávu z automatu, nám tu nenechajú nič.

Peter Kiss

Roman Stoličný, generálny riaditeľ spoločnosti DACHSER Slovakia:
V Európe nevidíme taký veľký problém, ak ide o nedostatok pracovníkov v dôsledku miestnych epidemiologických obmedzení. Vidíme viac komplikácií súvisiacich s brexitom alebo nejakou neočakávanou dopravnou situáciou, akou bola tento rok blokáda Suezského prieplavu.

Samozrejme, v kanáli sú aj ďalšie spojenia s loďami, a keď náklad nebol vyložený včas, vznikali meškania, ktoré ovplyvňovali ďalšiu prepravu. V rámci Európy DACHSER veľmi pružne reaguje na nedostatky v dopravnej sieti vytváraním nových trás, ktoré často zaručujú kratší čas prepráv a väčšiu úsporu paliva, čím prispievajú aj k ochrane životného prostredia.

Roman Stoličný

Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia
Hrozí nám kolapsom zásobovania aj na Slovensku. Najnovší príklad Veľkej Británie, ktorá vydá tisícky dočasných pracovných víz vodičom nákladných vozidiel zo zahraničia, aby zmiernila ich chronický nedostatok a mohli plynulo fungovať závody, čerpacie stanice, reštaurácie či supermarkety, ukazuje, že ochrana domáceho trhu v tejto oblasti je iluzórna a môže, naopak, paralyzovať hospodárstvo krajiny.

V Európe chýbajú státisíce vodičov. Na Slovensku je viac ako 12 000 voľných pozícií a aj napriek tomu mnohí odchádzajú do zahraničia, kde sú, ako ukazuje príklad Veľkej Británie, vítaní. Narastajúce napätie v dopravných firmách na Slovensku, pre kritický nedostatok vodičov, môže viesť k zastaveniu zásobovania aj na Slovensku tak, ako to vidíme na britských ostrovoch.

Po prvom roku od začiatku pandémie COVID-19 ukončilo na Slovensku činnosť viac ako 20 000 profesionálnych vodičov, ktorí si neobnovili kvalifikačné karty vodiča (KKV). Počas leta nedokázali dopravcovia na Slovensku zabezpečiť tisíce prepráv denne a združenie očakáva, že sa situácia v najbližších mesiacoch zhorší.

Zdroj
transport.sk

Prečítajte si aj

Back to top button