IKEA predstavila najväčší obchod s distribučným centrom a automatizáciou
IKEA predstavila najväčší obchod s distribučným centrom a automatizáciou. Švédska spoločnosť v predošlých rokoch vo svojich obchodných domoch v rámci Európy testovala rôzne technológie súvisiace s automatizáciou logistiky a všetky, ktoré sa osvedčili, teraz zaviedla vo svojom najväčšom obchodnom dome Soroksár v Budapešti.
Najmodernejšie distribučné centrum, ktoré prešlo rozsiahlou modernizáciou, testuje automatizáciu v plnej prevádzke komplexne. Keď sa všetko osvedčí, bude zavedená aj do ďalších obchodov IKEA po celom svete. O nasledujúci rozhovor sme požiadali Petra Tichého, market manažéra obchodného domu IKEA Soroksár.

Mohli by ste najskôr stručne predstaviť váš obchodný dom a realizované novinky?
Soroksár je pripravený stať sa do roku 2026 najväčším obchodným domom IKEA s distribučným centrom na svete. Náš obchod, ktorý bol otvorený v roku 2017, teraz prešiel celkovou rekonštrukciou. Počas prvých štyroch rokov prevádzky sme totiž zistili, že sme dosiahli limity objemov, ktoré chceme predávať a ktoré sme schopní dodávať. Od nás sme v rámci fullfilmentu riešili významné množstvo online objednávok pre celé Maďarsko. Dosiahli sme teda hranice, ktorá nám neumožňovala ďalej rásť a uspokojovať stúpajúci počet objednávok. Budovať nové distribučné centrum pre Maďarsko by bolo finančne veľmi náročné, rozhodli sme sa preto pre rekonštrukciu.
A teraz sa pozrime na samotnú automatizáciu. Čo a na akej ploche tu máte?
Náš obchodný dom má celkom 34 000 m2. Zákazníci nakupujú na ploche 6 000 m2, samotná automatizácia je na ploche 4 000 m2, ďalšiu časť tvorí regálový sklad, kde riešime skladovanie rozmernejších produktov. Obchodný dom dostal špičkové automatizačné nástroje, roboty a digitálne nástroje v celkovej hodnote okolo 50 miliónov eur.
Táto investícia zdvojnásobila jeho kapacitu na odbavovanie online objednávok. Zavedený bol napríklad závesný shuttle systém, ktorý výrazne zvyšuje rýchlosť vychystávania. Zákazník si objedná tovar, my ho s robotmi pripravíme a shuttle systém ho musí čo najrýchlejšie prepraviť až do druhej časti obchodného domu.
Ďalej využívame dva typy robotov, ktoré pickujú, teda privážajú tovar k zamestnancom. Využívame aj roboty, ktoré prevážajú vozíky z jednej časti haly na druhú. Cieľom bolo minimalizovať chodenie operátorov. Chceli sme, aby tovar prichádzal k nim. Ľudskú silu ale stále potrebujeme na skladovanie a distribúciu objemnejších zákaziek, balenie a párovanie objednávok. Automatizácia taktiež zvyšuje bezpečnosť skladovania.
Došlo ešte k nejakým zmenám?
Pred obchodným domom sme navyše vybudovali dva veľké výdajné boxy, čo znamená zvýšenie komfortu pre zákazníkov a súčasne zvýšenie našej kapacity. Okrem toho sme zmenili systém výdaja – keď si u nás chce zákazník vyzdvihnúť objednávku ako na klasickom výdajnom mieste, nemusí ísť cez celý obchod, ale ide priamo do separátneho vchodu, kde je výdaj tovaru. K zmenám došlo aj v samotnom obchodnom dome, kde boli implementované moderné technológie. Zákazník si napríklad môže premietnuť na podlahu koberec, ktorý si vyberá, a vidieť ho tak ako v skutočnosti. Ale to je len jedna z vecí.

IKEA predstavila najväčší obchod s distribučným centrom a automatizáciou
Aké prínosy uvedené technológie v distribučnom centre majú?
Celý systém bol koncipovaný tak, aby sme výrazne zvýšili kapacitu predaja v rámci roka. Vďaka automatizácii sme rýchlejší. Predtým bola logistika štandardná, teda do systému prišla objednávka, zamestnanec dostal do čítačky pokyn na vyskladnenie, musel prejsť celý obchodný dom a nájsť produkt, následne sa produkt musel naložiť, odovzdať alebo ešte predtým baliť. Teraz máme separátnu zónu pre automatizáciu.
Objednávka príde do systému, my ju spustíme, roboty ju vychystajú k operátorovi, ktorý ju premiestni na miesto, kde čaká na ďalšiu časť objednávky. Keď je celá objednávka vychystaná, začína baliaci proces. Ušetrili sme na tom, že človek nemusí chodiť po obchodnom dome a hľadať tovar. Práve v tom je obrovský prínos automatizácie. Vďaka tomu sme schopní uspokojiť podstatne viac objednávok.
Roboty privezú tovar priamo k pickerom. Ako dlho trvalo ich zaškolenie? Predsa len to pre nich bola veľká novinka…
Prechod z klasického na automatizované pickovanie je pre personál výrazná zmena. Stále sa všetci učíme, pretože sa niekedy stáva, že meníme procesy. Od začiatku projektu máme jasný plán, ako transformovať obchodný dom aj logistiku. Všetci od začiatku vedia, čo a ako majú robiť. Ale zmeny sú súčasťou logistiky, tomu sa ľudia musia prispôsobiť a byť priebežne preškoľovaní. Školenia zamestnancov boli priebežné, trvali zhruba dva a pol mesiaca.
Vďaka automatizácii ste schopní navýšiť objednávky o 80 %. Aký očakávate, že to bude mať vplyv na obrat?
Záleží na tom, o aké objednávky pôjde. Či budú malé, alebo veľké. Naším cieľom je naplniť požiadavky trhu. Nemáme stanovené číslo, ktoré by sme mali dosiahnuť. Prepočty samozrejme existujú, ale vieme, že návratnosť investícií by mala byť veľmi rýchla. Našou ambíciou je, že všetko, čo získame navyše, by sa malo vrátiť buď formou lepších cien, alebo formou investícií do ďalších projektov, ktoré ešte viac zvýšia kapacity, keď to bude potrebné. Chceme zdvojnásobiť predaj v online objednávkach. Aktuálne máme 19 % podiel na online objednávkach v rámci celého maďarského trhu. Súčasne ale očakávame zvýšenie predaja aj v obchodnom dome, pretože si myslíme, že sa zákazníci budú častejšie vracať.