Termovízne kamery pomáhajú DPD
Termovízne kamery pomáhajú DPD. Spoločnosť DPD v Česku prvýkrát použila v depe termovízne kamery, využíva aj systém Rexonix PSTS na vysledovanie zásielok.
Najväčšie a najnovšie depo prepravcu DPD (Direct Parcel Distribution CZ), konkrétne vlani otvorené depo 2363 – Pardubice/Dolní Ředice, využíva najmodernejšie bezpečnostné technológie, štruktúrovanú kabeláž a prípravu serverovne, to všetko od spoločnosti Rexonix. V depe sa v rámci českej DPD prvýkrát použila kombinácia technológií s termálnym spektrom. To znamená, že okrem klasických kamier, či už s pevným alebo varifokálnym objektívom, alebo PTZ (natáčacími kamerami) boli inštalované aj termovízne kamery. V kombinácii so šikovnými nahrávacími zariadeniami, s obslužným softvérom a analytikou obsiahnutou už v kamerách je teda objekt dokonale chránený aj v noci.
Depo DPD v Dolních Ředicích bolo uvedené do prevádzky v minulom roku. Má zastavanú plochu vyše 5100 m2 a je schopné odbaviť 5000 balíkov za hodinu. Zaujímavosťou je, že balíky sú v tomto depe namiesto klasických dopravníkov premiestňované pomocou unikátneho závesného teleskopického riešenia, vďaka ktorému sú dopravníky plne flexibilné a možno pod nimi bez problémov prechádzať. Zároveň je depo pripravené až na 30 elektrostaníc, je vybavené výkonným tepelným čerpadlom a prípravou na fotovoltiku.
Rozpoznanie tváre aj výrobcu, typu a farby vozidla
Depo disponuje aj najmodernejším dostupným kamerovým a IT zabezpečením. „Rozpoznanie tváre pri prípadnom incidente nie je vďaka najmodernejším technológiám problém. Ďalšou technológiou, ktorá tu bola použitá, je rozpoznanie výrobcu, typu a farby vozidla vrátane rozpoznania registračnej značky. Depo je totiž osadené aj ANPR kamerami, ktoré majú v sebe analytiku. Problematické nie je ani meranie rýchlosti vozidla v areáli pomocou kamery,“ opisuje možnosti Michael Pechman, konateľ spoločnosti Rexonix.
Kamery sú v prípade incidentu nekompromisné. „Keď napríklad termálna kamera deteguje človeka, ktorý prelieza plot, otočná kamera ho okamžite identifikuje a priblíži. To je preukázateľný materiál pre políciu, ktorá vďaka tomu môže osobu identifikovať. Kamery sú napojené na zabezpečovacie zariadenie, takže hneď ako niekto vstúpi do sledovaného pásma, systém vyhlási poplach,“ konštatuje Rudolf Hořínek z oddelenia security spoločnosti DPD. Uvedenú technológiu dodala spoločnosť Rexonix „na kľúč“.
Online vyhľadanie zásielky vďaka systému Rexonix PSTS
Okrem uvedených bezpečnostných technológií bol v depe v Dolních Ředicích implementovaný aj systém Rexonix PSTS (Rexonix Package Smart Tracking System). „Vďaka Rexonix PSTS vieme efektívne dohľadať akúkoľvek zásielku, ktorá depom prejde. V kombinácii s úpravou centrálneho softvéru Hikvision HikCentral, tak Rexonix PSTS, možno zásielkam dávať aj označenia, ako poškodená zásielka, neštandardná zásielka či čokoľvek iné, depo je potom schopné pomocou nášho systému dohľadať stav akejkoľvek zásielky, ktorá prešla depom, čo je potrebné napríklad v prípade reklamácií,“ hovorí Michael Pechman. A dodáva: „Ak zákazník príde s reklamáciou, teda keď uvedie, že má poškodenú zásielku, pracovníci depa sú schopní okamžite zistiť, či bola zásielka poškodená pred jej vydaním alebo nie.“
Všetko je totiž v rámci činností depa systémovo previazané. „Identifikácia zásielky je jednoduchá a veľmi rýchla. Už pri prvom skenovaní sa zásielka prepisuje do kamerového záznamu. Kuriér zásielky vyskladňuje z auta na pás, potom skladník každú zásielku ručne naskenuje. Už pri tomto úkone sa vytvára prepis kódu do kamier a systému, kedykoľvek je teda možné stav zásielky v depe identifikovať, a to aj spätne,“ vysvetľuje Rudolf Hořínek.
Zásielka je v depe skenovaná niekoľkokrát, preto je ľahké nájsť, či, kedy a kde došlo k jej poškodeniu. Kamerové záznamy sú preukázateľné. Ďalšou možnosťou je napr. technológia automatizovaného čítania čiarových kódov.
Možností na zefektívnenie činností v depe je však oveľa viac. „Dali by sa pridať napríklad ďalšie technológie, ako sú turnikety, face recognition terminály na detekciu osôb a otváranie dverí, poprípade ďalšiu personifikáciu. Alebo napríklad rámy na detekciu kovu atď. Z pohľadu logistiky či výroby by bolo možné implementovať napríklad technológiu automatizovaného čítania čiarových kódov a ovládanie triedičiek na dopravníkoch, čo už riešime v inom depe,“ uvádza Michael Pechman.
Termokamery môžu sledovať aj prehrievanie fotovoltiky
To však nie je všetko. „V prípade fotovoltiky či dobíjacích staníc a batériových polí si dokážem predstaviť inštaláciu termovíznych kamier s hlásením prekročenia teploty do jednotného monitorovacieho nástroja,“ uzatvára Michael Pechman. Dopĺňa, že prípadné rozšírenie technológií v depe v Dolních Ředicích bude predmetom ďalších rokovaní.