SUV Renault Austral – prvýkrát full hybrid
SUV Renault Austral – prvýkrát full hybrid. Veľké SUV Renault Austral sa nedávno dočkalo nového plne hybridného pohonu E-Tech s výkonom 200 k. Vyskúšali sme ho aj s riadením zadných kolies 4Control.
Renault Austral, SUV strednej triedy, sa na trhu objavil tento rok, keď v ponuke nahradil hneď dve iné SUV – Kadjar a Koleos. Na dĺžku meria 4,5 m, čím sa radí medzi Škody Karoq a Kodiaq. Než príde na trh sedemmiestny Espace, je to najväčší osobný Renault.
Prvýkrát aj na elektrinu
Doteraz sa Austral ponúkal iba s mildhybridnou formou elektrifikácie, ktorú zaisťuje reverzný 12V alternátor s malým akumulátorom s kapacitou 0,15 kWh, ktorý funguje len ako podpora spaľovacieho motora a ako štartér. Full hybrid označovaný E-Tech nie je u Renaultu novota, Austral však dostal inú verziu so silnejšími motormi. Kombinuje preplňovaný zážihový trojvalec 1,2 l s 96 kW a 205 Nm s elektromotorom s rovnakým krútiacim momentom, ale s výkonom 50 kW. Spoločne potom vyvinú systémových 147 kW alebo 200 k. Ani tu nechýba multimodálna prevodovka s dvoma rýchlosťami pre elektromotor a štyrmi pre spaľovací motor. Nevyhnutnou súčasťou je aj trakčný akumulátor s kapacitou 2 kWh.
Skvelá práca
Že Renault fullhybridný pohon zvládol na výbornú, sme sa už presvedčili napríklad pri modeli Arkana. Austral E-Tech ale na rozdiel od neho vie byť nielen úsporný, vystačí si v priemere medzi 5,5 a 6,5 l benzínu na 100 km (na plnú nádrž sa tak dá ľahko prejsť cez 800 km), hlavne je o poznanie dynamickejší. Stovku totiž zvládne za 8,4 s, maximálna rýchlosť je na hybrid veľmi solídnych 175 km/h. Pre jazdu je však oveľa dôležitejšia väčšia ochota zrýchľovať a živšie reagovať na pridanie plynu. Systém sa v čo najväčšej miere snaží jazdiť len na elektrinu. Napríklad v meste sme jazdili bezemisne viac ako polovicu celkovej doby. Sluchom to ide veľmi ťažko poznať, pretože trojvalec je veľmi dobre odhlučnený. Avšak palubný počítač tieto údaje podrobne monitoruje.
Väčší uhol
Výhradne k full hybridu (môže byť iba predokolka) je možné objednať aj novú generáciu riadenia zadnej nápravy 4Control. Po novom sa zadné kolesá dokážu vytočiť až o 5° (predtým 3,5°), pričom vodič má dokonca možnosť si aj nastaviť veľkosť uhla. Hlavne pri manévrovaní je to skvelý pomocník. Len si treba na „pomoc zozadu“ zvyknúť, pretože Austral to vie „zalomiť“ takým spôsobom, až sme niekoľkokrát len tak tak minuli obrubníky. Pocitovo je to, ako by vám niekto nadvihol zadok auta a posunul ho.
Prémiový zážitok
Austral je rovnako ako napríklad nový plne elektrický Mégane postavený na novej podvozkovej platforme, takže v interiéri sú iba digitálne displeje. Pozornosť budí najmä ten stredový, otočený na výšku, s uhlopriečkou 14″ a novým infotainment systémom OpenR link s parádnym rozlíšením a architektúrou podobnou chytrým telefónom. Chvíľu si naň človek zvyká, akonáhle si ale všetko nastaví, je obsluha jednoduchá. Navyše sú tu aj klasické tlačidlá pre ovládanie často používaných funkcií, takže jediné, čo nám na ovládaní trochu prekážalo, je volič prevodovky, ktorý sa nachádza ako tretia páčka na pravej strane volantu a pravidelne sme tak namiesto radenia siahli po stierači. Dve veci by sme však radi vyzdvihli – skoro až prémiový dojem z použitých materiálov a vynikajúci zvuk audiosystému.
Technické údaje
Vozidlo | Renault Austral E-Tech full hybrid Iconic |
Motor | R4/zážihový + elektromotor |
Zdvihový objem | 1199 cm3 |
Max. výkon | 96 kW (130 k)/5500 min-1 |
Max. krútiaci moment | 205 Nm/1750 min-1 |
Elektromotor | 50 kW (68 k)/205 Nm |
Max. výkon systému | 147 kW (200 k) |
Maximálna rýchlosť | 175 km/h |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h | 8,4 s |
Prevodovka | A6 |
Kombinovaná spotreba | 4,6 – 4,7 l/100 km |
Spotreba v teste | 5,7 l/100 km |
Emisie CO2 | 104 – 126 g/km |
Pohotovostná hmotnosť | 1417 kg |
Celková hmotnosť | 2101 kg |
Objem batožinového priestoru | 487 – 555 l |
Rozmery d × š × v | 4510 × 1825 × 1644 mm |
Rázvor | 2667 mm |
Základná cena test. vozidla | 36 100 EUR bez DPH |