Správy | Aktuality | Témy

MAN Liga pokračuje

MAN Liga pokračuje. Čoskoro sa začne nový ročník MAN Ligy – súťaže o najefektívnejšieho vodiča novej generácie ťahačov MAN. Prinášame vám najnovšie informácie, ponúkame podrobný pohľad na výsledky a postrehy z posledného kola očami inštruktorov MAN ProfiDrive.

MAN Liga 2024 sa bude opäť konať súčasne v Českej republike a na Slovensku. Cieľom súťaže o najefektívnejšieho vodiča nákladného vozidla MAN je v praxi ukázať, že vozidlá MAN novej generácie patria medzi absolútnu špičku z hľadiska hospodárnosti prevádzky. Výkony vodičov sa však hodnotili sofistikovanejším spôsobom ako len porovnávaním dosiahnutej spotreby paliva, pretože MAN Liga je zameraná na komplexne úspornú jazdu a intenzívne využívanie najnovších technológií.

Objektívne hodnotenie prostredníctvom RIO

Podujatie je určené výlučne pre vodičov nákladných vozidiel MAN, a to len pre vodičov ťahačov. Aby sa nenarušila prevádzka zúčastnených spoločností, súťažiaci vodiči jazdia v bežnom prevádzkovom režime a na štandardných trasách. Vodiči sú „bodovaní“ prostredníctvom digitálnej platformy RIO, ktorá monitoruje a vyhodnocuje výkon (v percentách) v reálnom čase. Výsledky potom spracúvajú školitelia MAN ProfiDrive.

Čo presne sa hodnotí? Telematika sleduje rozsahy zotrvačnosti a efektívne používanie plynového pedála, ako aj používanie motorovej brzdy a retardéra, aby sa zabezpečilo čo najmenšie opotrebovanie prevádzkových bŕzd. Ďalším sledovaným parametrom je používanie tempomatu, ktorým vodič dosahuje ešte vyššiu efektivitu. Pre objektívne posúdenie sa berie do úvahy aj celková hmotnosť jazdnej súpravy a typ trasy alebo hustota premávky. Systém RIO už zaznamenáva aj počasie, takže pri analýze výkonnosti sa zohľadňujú aktuálne zhoršené podmienky na ceste.

MAN Liga pokračuje.
Ukážka výstupu hodnotenia s využitím platformy RIO

Priateľ na telefóne

Aj počas ďalšieho ročníka MAN Ligy, ktorý oficiálne odštartuje registráciou na webovej stránke 18. decembra, budú mať súťažiaci bezplatnú podporu služby ConnectedCoDriver. To znamená, že vodiči môžu svoje priebežné výsledky telefonicky konzultovať s trénermi ProfiDrive a získať rady alebo odporúčania, ako zlepšiť svoje celkové umiestnenie. Účasťou v súťaži si môžu spoločnosti bezplatne vyskúšať výhody digitálnych služieb MAN vrátane individuálneho poradenstva od trénera MAN ProfiDrive, ktoré im pomôže zvýšiť prevádzkovú efektívnosť, znížiť náklady a predĺžiť životnosť najviac namáhaných komponentov vozidla.

Najčastejšie zlozvyky

Niektorí účastníci MAN Ligy mali spočiatku nízke skóre. Ak však poslúchli rady školiteľov, postupne začali jazdiť čoraz efektívnejšie. „Najväčšie rezervy mali súťažiaci vo využívaní tempomatu a tiež v spomaľovaní, t.j. v jazde bez nohy na plynovom pedáli s využitím len kinetickej energie vozidla. Bežným zvykom je stláčanie plynového pedála pri zapnutom tempomate. Typický príklad: v stúpaní, keď systémy efektívne využívajú vozidlo a odoberajú mu výkon na hospodárne dosiahnutie horizontu, netrpezlivý vodič stlačí plynový pedál, aby zrýchlil. Tým sa nielen zvýši spotreba paliva, ale aj preruší činnosť tempomatu GPS EfficientCruise,“ vysvetľuje Martin Kovařík, školiteľ MAN ProfiDrive.

Andrej Rakyta, ďalší školiteľ MAN ProfiDrive, nám povedal učebnicový príklad, ako môže ConnectedCoDriver pomôcť vodičom. „Samozrejme, pravidelne komunikujem s vodičmi a radím im, na čom by mohli popracovať, aby si zlepšili svoje hodnotenie. Pri našich rozhovoroch rýchlo zistím, kto je poddajný a ochotný sa zlepšiť a kto nie je ochotný vybočiť z radu, pretože takto jazdí už tridsať rokov… O to viac ma potešilo, že väčšina vodičov prejavila záujem zlepšiť svoj štýl jazdy, hoci ani oni neboli nováčikmi. Napríklad jeden zo súťažiacich dosiahol po prvom týždni MAN ligy celkové hodnotenie 50 %. To znamená, že veľmi slabo využíval potenciál vozidla na hospodárnu jazdu. Upozornil som ho na niekoľko vecí, dal na moje rady a do konca súťaže sa vo všetkých sledovaných parametroch výrazne zlepšil na 91 %, čím poskočil z priemeru na bronzový stupienok! Získal aj novú cenu Jumper Award – pre jazdca, ktorý počas súťaže najvýraznejšie zlepšil svoj efektívny štýl jazdy.“

MAN. Súťaž prebieha na novej generácii ťahačov TGX a hodnotí sa na platforme RIO.
Súťaž prebieha na novej generácii ťahačov TGX a hodnotí sa na platforme RIO

Musí chcieť

Vodiči musia byť samozrejme ochotní spolupracovať s inštruktorom. V tejto súvislosti je najväčším prínosom pre zúčastnené spoločnosti to, že ak si vodič osvojí úsporný štýl jazdy, ušetrí palivo a pohonné hmoty po súťaži. A práve to je zmyslom súťaže MAN League.

Spočiatku som naozaj nevedel, ako to urobiť. Po troch týždňoch som začal komunikovať s trénerom, ktorý mi dal veľa dobrých rád. Poslušne som ich teda dodržiaval a moje známky sa zlepšili. A spotreba na tej istej trase klesla približne o dva a pol litra. Už som bol zvyknutý jazdiť úsporne, ale teraz som si začal viac všímať maličkosti. Hlavne čo najviac používať adaptívny tempomat, ktorý je naozaj na vysokej úrovni, čo najviac brzdiť retardérom a jazdiť s predvídavosťou,“ priznáva jeden z účastníkov.

MAN. Finalisti českej a slovenskej časti sa stretli na Slovakiaringu v rámci Majstrovstiev Európy kamiónov.
Finalisti českej a slovenskej časti sa stretli na Slovakiaringu v rámci Majstrovstiev Európy kamiónov

A pozrite sa, do 3 litrov

Samozrejme, dôsledne efektívne jazdné návyky sa nevyhnutne premietajú do nižšej spotreby paliva. Nezáleží na výkone motora, hmotnosti nákladu na prívese ani na topografii vozidla. Vo viacerých prípadoch práve úsporný štýl jazdy spôsobil, že motor spotreboval na rovnakej trase až o 3 litre nafty na 100 km menej. Stačí si vziať kalkulačku a vypočítať, koľko peňazí ste ušetrili za týždeň, mesiac, rok… A ešte jeden dôležitý aspekt – nižšia spotreba paliva znamená zodpovedajúcu nižšiu záťaž pre životné prostredie vďaka priamemu a reálnemu zníženiu emisií CO2. Okrem toho efektívny vodič nielenže šetrí firemnú naftu, ale aj menej opotrebúva brzdy a celý hnací reťazec.

Má zmysel súťažiť

Existujú minimálne tri dôvody, prečo sa zapojiť do súťaže. Súťažiaci získajú certifikát o účasti v súťaži MAN League a školenie MAN ProfiDrive. Ak vyhráte Ligu MAN, budete sa môcť pochváliť trofejou pre najlepšieho vodiča MAN. A navyše zviditeľníte svoju spoločnosť v médiách a na sociálnych sieťach.
Záujemcovia o účasť v ďalšom kole MAN Ligy sa môžu zaregistrovať do 15. marca 2024 na webových stránkach www.manliga.cz a www.manliga.sk. Samotná súťaž bude prebiehať približne 8 týždňov (v apríli a máji), potom príde na rad vyhodnotenie výkonov vodičov a podrobná analýza výsledkov – individuálne pre každú zúčastnenú spoločnosť. Slávnostné odovzdávanie cien je naplánované na jún 2024.

MAN Liga pokračuje.
Zdeno Mateják z AVE-MOTO sa stal víťazom slovenskej časti s hodnotením 98 %

Zdroj
transport.sk
Editor
Michal Štengl, foto: autor a MAN

Prečítajte si aj

Back to top button