Cestná doprava

Bez emisií v meste

Bez emisií v meste. Od roku 2040 by mal byť každý nový nákladný automobil predaný skupinou TRATON GROUP bez fosílnych palív. Plne elektrický MAN eTGM robí v tomto smere dôležitý krok. Už dnes ukazuje, ako bude vyzerať mobilita budúcnosti. Štyri príklady zo štyroch krajín.

City logistika s nulovými emisiami je cieľom všetkých miest, ktorým záleží na znížení emisií a udržateľnosti klímy. A to spojením elektromobility s certifikovanou zelenou energiou. Budúcnosť TRATON GROUP je elektrická. Skupina spoločností chce byť do roku 2050 klimaticky neutrálna a od roku 2040 sa budú predávať len vozidlá bez fosílnych palív. K dispozícii v malej sérii je aj plne elektrický MAN eTGM s dojazdom približne 200 km, rýchlym nabíjaním za hodinu.

Na nabíjanie možno využívať zariadenia na striedavý prúd s výkonom 22 a 44 kW alebo vysokovýkonné 150-kilowattové nabíjačky na jednosmerný prúd. Plne elektrický distribučný truck eTGM s celkovou hmotnosťou 26 ton má elektromotor s výkonom 264 kW (360 k) a maximálnym krútiacim momentom 3100 Nm.

MAN eTGM otvára nové možnosti pre mestskú doručovaciu dopravu. Štyri príklady ukazujú, ako MAN eTGM prispieva k väčšej udržateľnosti pre zákazníkov v celej Európe: výrobca kartónu v Nemecku, dodávateľ ekologických mliečnych výrobkov v Kodani, Nórska pošta v Osle a skupina SPAR vo Švajčiarsku.

Nemecko

Stephan Potthoff-Wenner riadi rodinný podnik Friedrich Wenner Versmolder na spracovanie kartónu vo východnom Vestfálsku. Výrobca obalovej lepenky je príkladom toho, ako sa dajú procesy meniť ekologicky. Potthoff-Wenner znižuje CO2 stopu svojej vlastnej, neustále rastúcej spoločnosti s fotovoltaickými systémami, 40 % elektrickej energie, ktorú potrebuje, si vyrobia sami. Nový MAN eTGM, ktorý jazdí po areáli kyvadlovou dopravou a prepravuje boxy do ďalšej výrobnej sekcie, bol nedávno tiež nabitý zelenou elektrinou. „Vozidlo dobre zapadá do našich procesov,“ hovorí vedúci skladu Matthias Paul. Batéria vozidla sa nabíja v noci. Pri dojazde 190 kilometrov vydrží na jedno nabitie niekoľko dní. V budúcnosti budú všetky vozidlá spoločnosti elektrické.

Bez emisií v meste

Dánsko

Mliekarenské družstvo Arla používa MAN eTGM na doručovanie mliečnych výrobkov do obchodov v Kodani. Chladiaci systém využíva elektrickú energiu priamo z batérie vozidla. Mnohí považujú Kodaň za vzor udržateľnosti. Do roku 2025 sa chce dánske hlavné mesto stať prvou klimaticky neutrálnou metropolou na svete. K tomuto ambicióznemu cieľu chce prispieť aj Arla. Mliekarenské družstvo je jedným z najdôležitejších dodávateľov ekologických mliečnych výrobkov v Kodani: každý deň doručí okolo 200 kamiónov do viac ako 2 600 obchodov.

Ako najnovší príspevok k väčšej udržateľnosti si Arla zakúpila MAN eTGM ako prvý elektrický nákladný automobil v Dánsku nad 18 ton. Elektrické vozidlo neprodukuje žiadne lokálne emisie a jazdí na elektrinu z veterných turbín – Arla na to získala certifikáty pôvodu. Zvláštnosťou MAN eTGM je novovyvinutý chladiaci systém, ktorý využíva elektrickú energiu priamo z vysokonapäťovej batérie vozidla. Organické mlieko sa nielen presúva zelenou elektrinou, ale aj chladí trvalo udržateľnou energiou počas prepravy.

Bez emisií v meste

Nórsko

26 percent vozidiel Posten Norge už bolo vybavených ekologickým systémom pohonu. MAN eTGM je prvé plne elektrické 26-tonové nákladné vozidlo vo flotile Posten Norge. To je začiatok prestavby stredne ťažkých nákladných vozidiel spoločnosti, pretože nové vozidlo je zhruba trikrát väčšie ako predchádzajúce distribučné vozidlá v elektrickej flotile nórskej pošty. Úlohou tejto elektrickej ťažkej váhy je doručovať a vyzdvihovať balíkové zásielky do a z distribučných uzlov v centre Osla.

Tu sú výhody vozidla obzvlášť zrejmé. Obyvatelia na jeho trasách sú nadšení z toho, aké tiché je nákladné auto, už neruší spánok obyvateľov Osla pri nočných cestách. „Pre nórsku národnú poštovú službu je veľmi dôležité, aby sme mali čo najviac uhlíkovo neutrálnych vozidiel,“ hovorí Hans Øyvind Ryen, výkonný viceprezident pre operácie v Posten Norge Group. „Urobili sme už veľa práce, aby sa to stalo realitou s vhodnými vozidlami. Skutočnosť, že teraz máme 26-tonový elektrický nákladný automobil, predstavuje ďalší kľúčový krok k dosiahnutiu nášho cieľa.

Švajčiarsko

SPAR Group používa prvý elektrický nákladný automobil v krajine na dodávky do svojich predajní v regióne Appenzell a kantóne Thurgau úplne bez emisií. V maloobchode s potravinami SPAR Švajčiarsko je sociálna zodpovednosť a udržateľnosť už dlho súčasťou firemnej kultúry. Švajčiarska spoločnosť stanovila vysoké štandardy udržateľnosti aj pri uvedení svojej novej vlastnej značky SPAR Natural. Napríklad zaisťuje, že balenie je obmedzené na minimum a používa materiály, ktoré možno znova a znova recyklovať.

Distribučný logistický uzol SPAR Group Švajčiarsko v Gossau v kantóne St. Gallen, má podobne ambiciózne ciele v oblasti udržateľnosti – a je odhodlaný výrazne znížiť emisie CO2 spojené s prepravou tovaru. V roku 2011 predajca nasadil prvý hybridný nákladný automobil vo Švajčiarsku. S MAN eTGM je opäť na čele, tentoraz ide o krok ďalej, s dodávkami potravín do predajní v regióne Appenzell a kantóne Thurgau, ktoré sú teraz úplne bez emisií. V porovnaní so svojimi predchodcami eTGM ušetrí až 19 000 litrov nafty ročne, čo sa rovná zníženiu emisií CO2 o približne 50 ton.

MAN eTGM dokazuje svoju hodnotu v každodennej prevádzke a ukazuje, že elektrické dodávkové vozidlá poháňané batériami – dokonca aj tie, ktoré vážia viac ako 16 ton – zvládnu svoju prácu. V roku 2024 sa začne sériová výroba tohto elektrického nákladného vozidla v Mníchove, kde v roku 2021 otvorilo centrum MAN eMobility Center. Zamestnanci materského závodu MAN tu absolvovali školenie vo výrobe vysokovýkonných elektrických nákladných vozidiel v reálnych podmienkach – pre TRATON GROUP to predstavuje ďalší kľúčový krok v jej úsilí o transformáciu dopravného priemyslu.

Zdroj
transport.sk
Editor
VIB

Prečítajte si aj

Back to top button