Rosenbauer ide s dobou
Rosenbauer ide s dobou. Elektrický pohon postupne preniká aj do špeciálnych odvetví dopravy. Spoločnosť Rosenbauer – renomovaný rakúsky expert na technológie pre hasičov – predstavila dve takéto vozidlá.
Na výstave Interschutz 2022 mal premiéru hasičský rebrík s elektrickým pohonom v kombinácii so šasi e-trucku. Konkrétne ide o nadstavbu Rosenbauer L32A-XS electric na podvozku Volvo FE Electric 4×2. Vozidlo poháňajú dva elektromotory s kombinovaným výkonom 225 kW, umiestnené na zadnej náprave, prevodovka je automatická 2-stupňová. Na rebrík bol nainštalovaný prídavný elektromotor, ktorý plní funkciu klasického pomocného pohonu (maximálny výkon 100 kW, trvalý výkon 70 kW). Celú pohonnú sústavu zásobujú energiou tri lítiovo-iónové batérie s celkovou kapacitou cca 200 kWh.
Z hľadiska výkonu, funkčnosti a spoľahlivosti ponúka elektrický rebrík L32A-XS rovnaké parametre ako model od firmy Rosenbauer. Stabilitu garantuje osvedčený horizontálno-vertikálny systém zdvíhania Rosenbauer a permanentné meranie zaťaženia i síl pôsobiacich na zostavu vysúvacích rebríkov. Multifunkčný záchranný kôš HR-500 MF má nosnosť 500 kg a okrem iného ponúka možnosť transportovať osoby na invalidných vozíkoch. S prívodom vody, integrovaným do konštrukcie pracovného koša, je zariadenie vybavené aj na hasenie.
Rosenbauer prezentoval dva typické scenáre prevádzky takýchto vozidiel, aby ukázal, ako často sa môžu pracovné operácie opakovať, kým je potrebné dobiť batérie. Keďže spoľahlivosť je pri hasičských zásahoch kľúčová, konštruktéri pamätali na rôzne úrovne núdzového napájania. Prototyp otestuje v reálnych podmienkach najväčšia švajčiarska civilná záchranárska organizácia Schutz & Rettung, inovačný partner spoločnosti Rosenbauer, a získané poznatky i dáta poskytne pre vývoj sériovej verzie.
Rovnaký výkon, lepšia akcelerácia
Ako ďalšiu novinku Rosenbauer predviedol prvý letiskový hasičský špeciál PANTHER 6×6 s elektrickou pohonnou sústavou. Vývoj odštartoval pred dvoma rokmi, keď sa čoraz viac začal prejavovať záujem o elektrické vozidlá zo strany zákazníkov. Medzinárodná asociácia leteckých dopravcov, Medzinárodná organizácia civilného letectva, Medzinárodná rada letísk a Federálny úrad pre letectvo USA sa totiž rozhodli dosiahnuť nulové emisie do roku 2050 v celosvetovom letectve.
Elektrifikácia pozemného zabezpečenia letísk, ktoré zahŕňa aj špeciálne letiskové hasičské vozidlá, sľubuje jeden z najúčinnejších spôsobov znižovania emisií. Asi 100 letísk však chce byť klimaticky neutrálnych už v roku 2030, medzi nimi Amsterdam, Dillí, London City, Marseille, Rím, Vancouver a všetky v Nórsku aj vo Fínsku.
Na vývoji elektrického modelu PANTHER 6×6 sa od začiatku podieľali operátori letísk a hasičské zbory z celého sveta. Rosenbauer sa nemohol a ani nechcel zaobísť bez ich know-how. Okrem toho majú veľmi presné predstavy, čo musí zvládnuť najdôležitejšie vybavenie letiska – bez ohľadu na to, aký má pohon. Bezpečnosť je najvyššou prioritou aj pre elektrický PANTHER, ale kompromisy nemožno robiť ani vo výkone. Naopak, hasiči od elektrického pohonu očakávajú, že ich vozidlá budú agilnejšie a rýchlejšie.
Rosenbauer ide s dobou
Faktom je, že vyvinúť elektrický PANTHER 6×6 bolo možné len vďaka tomu, že teraz sú k dispozícii pohonné sústavy, palubné siete a elektrické komponenty, ktoré spĺňajú aj veľmi vysoké nároky na letiskový hasičský špeciál. Koniec-koncov, zásahové vozidlo s celkovou hmotnosťou do 39 ton musí byť schopné zrýchliť ako pretekárske auto a presúvať sa po letisku vysokou rýchlosťou. A takéto požiadavky na elektrickú energiu sa ukázali ako výzva.
Rosenbauer sa preto rozhodol vytvoriť vlastnú platformu pohonu, aby z elektrických komponentov vyťažil to najlepšie. Jeho partnerom je Magna, jeden z najväčších svetových dodávateľov automobilového priemyslu v oblasti technológií, uznávaný aj v oblasti alternatívnych pohonov. Rosenbauer a Magna budú ďalej vyvíjať prispôsobiteľný modulárny systém pre model PANTHER, ktorý bude možné v budúcnosti použiť na elektrifikáciu ďalších variantov.
V budúcnosti bude PANTHER 6×6 electric schopný zvládnuť približne 90 % všetkých operácií čisto elektricky. Zrýchlenie z 0 na 80 km/h zvládne v posilnenom režime pod 20 sekúnd a aj v normálnom móde jazdy akceleruje rýchlejšie než jeho konvenčný súrodenec 6×6. Vysokovýkonné čerpadlo môže pracovať buď v elektrickom režime, alebo v kombinácii s predlžovačom dojazdu; výkon hasiaceho systému (čerpadlo, dávkovanie peny, veža) je rovnaký ako pri vozidle s konvenčným pohonom. S vhodnou infraštruktúrou (výkon 250 – 300 kW) je vozidlo pripravené na ďalšiu elektrickú prevádzku už po približne 25 minútach. Vývoj od konceptu po sériovú verziu vozidla potrvá ďalšie dva roky a predaj elektrického modelu PANTHER 6×6 sa začne v roku 2024.