Motorizmus

Elektrický pohon priamo v kolesách

Elektrický pohon priamo v kolesách. Svetová premiéra – spoločnosť Schaeffler dodáva prvým zákazníkom elektrifikované malé komunálne vozidlá s plne elektrickým pohonom v nábojoch kolies.

Osobitosťou inovatívneho pohonu nábojov kolies je, že všetky komponenty potrebné na pohon a brzdenie sú integrované priamo v ráfiku, a teda nie v strede vozidla alebo na hnacích nápravách. Tým sa šetrí priestor a vozidlá sú v mestskej premávke oveľa agilnejšie. Vďaka plne elektrickému pohonu s nízkou hlučnosťou je ich prevádzka veľmi tichá. Tak môžu pracovať na peších zónach, v uliciach a obytných zónach v dlhšom prevádzkovom čase, pretože výrazne menej rušia obyvateľov. Nová technológia pohonu urýchľuje elektrifikáciu komunálnych vozidiel a umožňuje nové architektúry vozidiel.

Elektrifikácia trochu inak

V najbližších mesiacoch spoločnosť Schaeffler zaháji sériovú výrobu vysokoúčinných pohonov nábojov kolies. A to hneď pre troch zákazníkov zo segmentu kompaktných komunálnych vozidiel. Plne elektricky poháňané zametacie vozidlá, transportéry a snehové pluhy v mestách s pohonom v nábojoch kolies už čoskoro nahradia klasické elektrické vozidlá, kde ich pohony a batérie bránia plnému využitiu prídavných zariadení. „Spoločnosť Schaeffler prináša novú energiu do pohonu malých ľahkých elektrických úžitkových vozidiel v centrách našich miest,“ hovorí Matthias Zink, výkonný riaditeľ Schaeffler Automotive Technologies.

Elektrický pohon priamo v kolesách.

Schaeffler a Jungo

Jednou z prvých spoločností, ktoré tento rok uviedli na trh multifunkčné vozidlo s pohonom nábojov kolies od spoločnosti Schaeffler, je Jungo. Výsledkom spolupráce oboch partnerov je pohon prispôsobený každodenným špeciálnym požiadavkám komerčného využitia.

„Elektrické motory v kolesách a technológia brzdenia eliminujú potrebu výmeny oleja a výrazne zvyšujú výkonnosť našich vozidiel z hľadiska účinnosti, pomeru výkonu a hmotnosti, bezpečnosti, ovládateľnosti a spoľahlivosti brzdenia,“

povedal Nicolas Jungo, zakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Jungo.

Oblasť použitia pohonu nábojov kolies v mobilných pracovných strojoch v mestách je široká – čistenie ulíc, odpratávanie snehu, zber odpadkov. „Aj v tomto segmente vozidiel je otázkou, ako môžeme čo najrýchlejšie a najefektívnejšie znížiť emisie CO2. Odpoveďou je elektrifikácia,“ hovorí Dr. Jochen Schröder, vedúci divízie E-mobility spoločnosti Schaeffler.

S novou technológiou pohonu vstupuje spoločnosť na nový a neustále rastúci trh. V budúcnosti plánuje pohonom nábojov kolies vybaviť čo najviac pracovných vozidiel pre mestá a obce, v areáloch tovární a logistických centrách, v prístavoch, na veľkých parkoviskách a letiskách. Keďže vozidlá tu majú pevne stanovený plán jázd, sú vhodné najmä pre e-pohony s pevne určeným dojazdom a plánovateľným časom nabíjania. Prevádzkovatelia vozidiel profitujú aj z toho, že ložiská kolies a prevody pohonnej jednotky sú dimenzované na mimoriadne dlhú životnosť, vďaka čomu sa výrazne znižuje potreba údržby.

Elektrický pohon priamo v kolesách.

Väčšia konštrukčná sloboda

Zvláštnosťou plne elektrického pohonu nábojov kolies je usporiadanie pohonnej jednotky: elektromotor (stator a rotor) je spolu s prevodovkou a mechanickou trecou brzdou umiestnený okolo ložiska kolesa vo vnútri ráfika, čím sa získa voľný priestor vo vozidle, napríklad pre batériu alebo uloženie nákladu. Pre výrobcov to tiež vytvára väčšiu konštrukčnú slobodu na vývoj rôznych koncepcií mobility až po riešenia valivých podvozkov.

„Vďaka vysoko integrovaným elektrickým pohonom nábojov kolies zlepšujeme manévrovateľnosť vozidiel – ide o dôležitý predpoklad pre automatizovanú jazdu v budúcnosti,“ hovorí Jochen Schröder.
Vďaka kompaktnej konštrukcii sa pohon náboja kolesa vrátane prevodovky zmestí do 14-palcového ráfika. Na druhej strane, menič môže byť umiestnený kdekoľvek vo vozidle a ovláda jeden alebo dva motory v nábojoch kolies. V závislosti od aplikácie možno hnací výkon motora škálovať. Pohybuje sa od 7 do 26 kW (nominálny) a dosahuje špičkový výkon 60 kW. Krútiaci moment, generovaný elektromotorom, sa prostredníctvom prevodovky prenáša priamo na koleso. Tento priamy prenos znižuje energetické straty, vďaka čomu je pohon vysokoúčinný.

Elektrický pohon v nábojoch kolies

Ďalšou výhodou je, že krútiaci moment a smer otáčania sú riadené samostatne pre každé koleso. Vozidlo s pohonom všetkých kolies tak zvládne bez problémov kopce, a to aj v zimných podmienkach. Spoločnosť Schaeffler vyvíja motory s nábojmi kolies pre elektrické napätie 48 V a 400 V. V budúcnosti budú prípustné aj vyššie napätia.

Zdroj
transport.sk
Editor
Viliam Bujna, zdroj: Schaeffler

Prečítajte si aj

Back to top button