Otočí sa „na pätníku“
Otočí sa „na pätníku“. Žiadny iný nákladný automobil ako Tatra nemá, hoci ani náznakom, podobný podvozok. A koniec koncov ani podobnú, extrémne dlhú a úspešnú históriu. Vo firme STABO Zvolen sme vyskúšali trojnápravový sedlový ťahač Tatra Phoenix Euro 6.
Tatra nemá po stránke konštrukcie žiadneho konkurenta, tatrovácky koncept vozidla, s centrálnou nosnou rúrou spojenou s pomocným priebežným rámom a nezávisle zavesené a odpružené poloosy, je jedinečný. Tatra je skutočne globálny fenomén. Je tu ale, predsa len, ešte pár vecí, ktoré stoja za vysvetlenie.
STABO, DAF a TATRA
Konateľ spoločnosti STABO, s.r.o. pán Rastislav Mydlár nás pozval vyskúšať trojnápravový sedlový ťahač Tatra Phoenix Euro 6. Áno, počujem tie hlasy: „No, sedlový ťahač nie je práve tá najtypickejšia Tatra.“ No práve! Všeobecne sa vie, že Tatra ťahače nevyrába, ale nie je to tak úplne pravda. Samozrejme nemá ambície vyrábať cestné sedlové ťahače, ktoré sú mainstreamovou výrobou všetkých veľkých finálnych producentov ťažkých nákladných vozidiel.
Ale keď ide o ťahač stavebných návesov či návesov k lesovozom (ešte existujú krásne sedlové ťahače Tatra na špeciálne účely – patria do skupiny tzv. tankových ťahačov), tak to je niečo iné! Spoločnosť STABO nám poskytlo práve tú prvú možnosť. Navyše vozidlo je ozvláštnené ešte tým, že tretiu poháňanú nápravu má tiež riadenú. A je ten najväčší konštrukčný impulz, ktorý sľubuje zaujímavú jazdu.
Otočí sa „na pätníku“
Skvelá organizácia
Vo Zvolene všetko pripravili, hneď ráno spoločne s prijímacím technikom Miroslavom Beňom sme vyrazili „na cesty“. Už len samotné nastupovanie do vozidla je impozantné. Prvý schodík do kabíny, utvorený pružnými závesmi, je zhruba pol metra nad zemou a potom ešte ďalšie dva. No, poznáte to „do sedla“ Tatry sa treba vyhupnúť – to preto, že je plnepohonná a samozrejme, že aj v prednej časti má onú centrálnu nosnú rúru, a tak je vyššia. Interiér kabíny CF Euro 6 zodpovedá tomu, čo vodič očakáva od moderného vozidla, príbuznosť vozidla DAF CF Construction je v interiéri kabíny zrejmá.
V ťažkých nákladných vozidlách sa už štandardne „usadili“ automatizované alebo dokonca plne automatické prevodovky, jazda s nimi je oveľa komfortnejšia, stačí otočiť len voličom do príslušnej polohy a automatizovaná prevodovka ZF Traxon (v tomto prípade s intardérom) si všetko preberie sama. Navyše sa perfektne postará o efektívne využitie maximálneho výkonu a krútiaceho momentu motora PACCAR MX-13 MY18 dosahujúceho hodnotu 355 kW a 2500 N.m, ako práve v tomto prípade, takže nie je čo riešiť. Na riadenie ťahača, ktorého celková hmotnosť môže dosiahnuť hodnotu 30 t a v súprave až 75 t stačí doslova pravá noha a jedna ruka.
V kameňolome
Z okresnej cesty 591 sme po obslužnej komunikácii prešli do kameňolomu vo Vígľaši. Na vyskúšanie schopností ťahača na podvozku T 158-8P6N33.34ZC 6×6.2R sme mali celé dve poschodia ťažobného diela. Napriek tomu, že miesta je väčšinou v lomoch dostatok, existujú prípady, keď sa treba otočiť či manévrovať v stiesnených priestoroch.
A väčšinou to potrebujete vždy, keď to najmenej čakáte. Pokiaľ ide o bežné, štandardné, terénne prekážky, ktorých nájdete v lomoch celý rad, ako napríklad hromady odťaženého či dokonca už roztriedeného materiálu, či terénne „lavóry“ vyplnené vodou, tak tu riešia takmer všetko skvelé nájazdové uhly ťahača. Ten predný má hodnotu 28,50 a zadný celých 540, avšak ten využijete samozrejme len pri vypriahnutom návese. Prechodový uhol je 250. Keď hovorím o návese, treba povedať, že „náš“ ťahač má posuvnú točnicu.
Otočí sa „na pätníku“
Vysoká schopnosť manévrovania ťahača je zaistená riadenou poslednou nápravou. Elektrohydraulický systém VSE pracuje do rýchlosti 30 km/h. Pri rázvoroch 3446 mm + 1444 mm sa takmer 7500 mm dlhý ťahač chová pri zatáčaní ako úplne „skrotený stroj“. Riadená zadná náprava mu zaisťuje vysokú prídavnú hodnotu. Manévruje sa veľmi jednoducho a účinne.
Komfort jazdy je zaistený pneumatickým odpružením všetkých náprav. Ide o ďalší svetový unikát, ktorý Tatra svojim zákazníkom ponúka. V rámci toho je zaujímavé pozrieť sa na systém odpruženia detailne. Po vypriahnutí návesu je všetko krásne na podvozku ťahača vidieť. Predná náprava váži desať ton. Odpruženie sa realizuje tzv. mechmi pod rámom, k tomu výbava skrutným stabilizátorom.
Rovnako tak posledná, tretia, náprava má vaky pod rámom a rovnakú užitočnú hmotnosť, ale je bez stabilizátora. Prostrednú, prvú zadnú nápravu osadili ľahkým variantom kombinovaného odpruženia King Frame. Teda kombináciou vinutých pružín uložených koncentricky vo vzduchových vlnovcoch. Tento systém vyvinutý a prvýkrát na vozidlách Tatra aplikovaný v roku 1997 zaisťuje nosnosť nápravy na hranici 11,5 t. Prvá zadná náprava má tiež skrutný stabilizátor. Ťahač má redukcie v kolesách.
Vysoká pridaná hodnota
S ťahačom bola radosť jazdiť. Jednoduché ovládanie, vysoká manévrovateľnosť a viac než zaujímavý maximálny výkon motora, to všetko nás držalo v kameňolome dlhé hodiny. Cestou späť sme si ešte vyskúšali jednu špecialitu. Na ceste so štandardnou šírkou 5,5 m sme potrebovali cúvnuť na uzučký výjazd z poľa a otočiť sa do protismeru. Vďaka už toľkokrát spomínanej zadnej riadenej náprave to bola hračka. Ale pri pohľade zvonku, že sa trojnápravový ťahač dokáže na spiatočku zatočiť prakticky do pravého uhla bez toho, aby sa prednými kolesami dostal cez stredovú čiaru cesty, vám stuhne úsmev.
S pocitom krásne a produktívne stráveného dňa sme vrátili ťahač do firmy. Krátka prehliadka servisného zázemia, ktorým prechádzajú vozidlá DAF a návesy Kögel, a od roku 2012 aj vozidlá Tatra to bola už len čerešnička na „torte STABO Zvolen“. Ďakujeme za skvele zorganizovanú akciu a kolegovi Miroslavovi Beňovi za celodennú starostlivosť. Vďaka Tatra za skvelý zážitok, to „otáčanie na pätníku“ budeme mať v pamäti veľmi dlho.