Slovak Lines ponúka pomoc Arrive, tá si chce ponuku vypočuť
Nový regionálny autobusový dopravca v Bratislavskom kraji Arriva si chce vypočuť ponuku na pomoc, ktorú jej dal bývalý regionálny autobusový dopravca v kraji Slovak Lines. „Sme pripravení komunikovať a vypočuť si serióznosť tejto ponuky,“ povedal na pondelkovom brífingu generálny riaditeľ spoločnosti Arriva na Slovensku László Ivan. Ako podotkol, potrebujú pochopiť, v čom spočíva ponuka Slovak Lines, keďže bývalý dopravca podľa Ivana už nemá vodičov a začal rozpredávať aj autobusy. „S každým jedným partnerom rokujeme férovo. Keď sa v nejakom bode stretneme a bude to pre obe strany výhodné, dochádza k obchodu,“ podotkol šéf Arrivy na Slovensku.
Naďalej deklaruje, že robia všetko pre to, aby situáciu s výpadkami viacerých spojov v prímestskej doprave v Bratislavskom kraji vyriešili. Ivan potvrdil, že aj v pondelok mali výpadok spojov na úrovni 30 až 40 percent. Arrive chýba na optimálnu prevádzku podľa jeho slov zhruba do 100 vodičov. Náborový príspevok 4000 eur podľa Ivana však oslovil množstvo ľudí, ktorí sa do Arrivy hlásia. „Od minulého týždňa sme zazmluvnili vyše 20 ľudí. Pribúdajú ďalší. Predpokladáme, že sa situácia bude zlepšovať,“ poznamenal s tým, že rokujú aj s dopravcami minibusov. S jedným sú pred podpisom zmluvy a už o pár dní by malo 20 až 25 minibusov pomáhať riešiť situáciu na najkritickejších linkách.
Ivan zopakoval, že Arriva si stojí za cenou, s ktorou uspela v súťaži na nového dopravcu regionálnej dopravy v Bratislavskom kraji. Pomalý nábor vodičov podľa jeho slov predvídali. „Dostali sme sa však do situácie, na ktorú sa nedá pripraviť,“ povedal. Poukázal pritom na obštrukcie i zdĺhavosť tendra a následnú krátkosť času na prípravu od podpisu kontraktu s Bratislavským samosprávnym krajom (BSK). Slovak Lines, ktorý prevádzkoval prímestskú autobusovú dopravu v Bratislavskom kraji do 14. novembra, keďže bol v tendri neúspešný, dal v pondelok ponuku na pomoc BSK i Arrive.
Prechod vodičov neblokujeme, tvrdí Slovak Lines
Slovak Lines deklaruje, že neblokoval a ani neblokuje prechod svojich vodičov k Arrive. „Kontaktovali by sme našich bývalých zamestnancov a zistili by sme, do akej miery a aké svoje kapacity vieme poskytnúť. Urobili by sme všetko pre to, aby bol výkon lepší ako ten súčasný. Nehovorím však, že by sme vedeli naplniť sto percent zákazky,“ priblížil jedno z ponúkaných riešení generálny riaditeľ Slovak Lines Pavol Labant. Priznáva, že predseda BSK Juraj Droba by musel ukončiť zmluvu s Arrivou a situáciu ďalej riešiť napríklad cez priame rokovacie konanie či cez interného dodávateľa.
To, že niekoľko dní nepremáva veľké množstvo spojov regionálnej dopravy v Bratislavskom kraji, podľa Labanta prekonalo akékoľvek predchádzajúce obavy z nástupu nového dopravcu. Neskoré zverejňovanie cestovných poriadkov, vodiči nepoznajúci trasy, preplnené autobusy či nefungujúce dopravné karty sú podľa jeho slov ďalším dôkazom regionálnej dopravy pred kolapsom.
Slovak Lines preto vyjadril ochotu ďalej rokovať aj s Arrivou. „Napriek počiatočnému záujmu o komplexnú spoluprácu došlo iba k čiastočnej dohode v podobe predaja lístkov na autobusovej stanici, 27 parkovacích miest a vonkajšieho umývania autobusov. Stále sme však pripravení rokovať a poskytnúť ďalšie zdroje,“ vyhlásil Labant. Slovak Lines poukazuje aj na tender na regionálnu autobusovú dopravu v Bratislavskom kraji, z ktorého vzišla Arriva ako víťaz. Bývalý dopravca o novú zmluvu s krajom bojoval spoločne s TD Transport SK ako Konzorcium Bratislava. „Rozdiel medzi ponukami víťazného uchádzača a nami bol 22 miliónov eur za desať rokov. Už teraz sa ukazuje, prečo bol rozdiel opodstatnený a víťazná ponuka nákladovo nerealizovateľná,“ povedal šéf Slovak Lines.
Predseda BSK Droba pred pár dňami vyhlásil, že návrat Slovak Lines nie je reálny. „Kraj nemá možnosť návratu k pôvodnému dopravcovi a neurobí to. Cesta nazad nie je možná. Ak vám niekto bude tvrdiť opak, nevie, o čom hovorí,“ povedal. Droba dal Arrive čas do konca tohto pracovného týždňa, aby situáciu do veľkej časti vyriešila. Nový dopravca deklaruje, že nedostatok vodičov vyrieši, napríklad aj náborom šoférov na Ukrajine či vysokým náborovým príspevkom. BSK s Arrivou ako víťazom tendra podpísal zmluvu na desať rokov za vyše 330 miliónov eur.
Kraj vníma ponuku Slovak Lines ako bezpredmetnú, Arrive dal čas do piatku
Arriva má podľa BSK čas do piatka (26. 11.). Dovtedy musí prísť citeľné zlepšenie v prímestskej autobusovej doprave. V pondelok to pre TASR vyhlásilo vedenie Bratislavského samosprávneho kraja. Na nového dopravcu apeluje, aby využil všetky dostupné možnosti na trhu k zabezpečeniu obslužnosti kraja. „Týkajú sa napríklad zazmluvnenia cestovných kancelárií či menších dopravcov, ktorí budú sanovať výpadky spojov,“ podotkol kraj. Ponuku na pomoc zo strany bývalého regionálneho autobusového dopravcu považuje v tejto chvíli za bezpredmetnú. „Pretože súťaž je už definitívne uzavretá. Spoločnosť Slovak Lines svoju ponuku už predložila v riadnej súťaži, ale nevyhrala,“ poznamenal kraj.